Opel Corsa OPC
Snelle jongen
Honderdtweeënnegentig paardenkrachten, tweehonderddertig Newtonmeter koppel: dan weet de kenner genoeg. Dit zijn cijfers waarmee een grote zakenauto nog snel is. Een dergelijk motorvermogen in een kleine auto als een Opel Corsa is een garantie voor spektakel.
Opel benadrukt dat de Corsa OPC veel meer is dan een opgevoerde auto. Iedereen kan domweg een grote motor in een kleine auto zetten. Maar om dat vermogen vervolgens te benutten is een tweede. Daarom is de Corsa OPC op alle punten aangepast en door een team van coureurs getest en fijngeregeld.
Om te beginnen is het onderstel met 15 mm verlaagd om het zwaartepunt lager te leggen. De afstelling van de veren en dempers is aangepast en de Corsa OPC staat op 225/40R18 banden (22,5 cm breed, 18 inch velgen). In die grote velgen zijn extra grote (16 inch) remschijven ondergebracht. De besturing is directer gemaakt.
WYSIWYG
Spoilers van voor tot achter, luchthappers van boven tot onder en een heuse diffuser onder de achterbumper zorgen ervoor dat de Corsa OPC niet opstijgt bij hoge snelheid. Bovendien geeft deze uitbouw de auto een meer dan sportieve uitstraling.
De Corsa OPC is geen schijnheilige auto die razendsnel is en toch een beschaafde uitstraling heeft: deze OPC schreeuwt het van de daken. Breedstralers, een dikke driehoekige uitlaat, donkere achterlichten en kieuwen in de bumpers maken het geheel af. Dit zijn allemaal geen opties of aanpassingen voor de foto, de Corsa OPC wordt standaard met al dit moois geleverd. "What you see is what you get", noemen de Engelsen dat.
Ook het interieur is stevig aangepast. Meest in het oog springend zijn de grote sportstoelen die nog beter zitten dan ze er uitzien. Deze Recaro zetels omarmen het hele lichaam en geven bovendien een veilig gevoel (de geïntegreerde zij-airbags maken dat nog waar ook). Het betekent wel dat de (been)ruimte op de achterbank is verminderd.
Het onwennig grote sportstuur heeft een afgeplatte onderkant en een streep bovenop ("center ring") zodat de coureur in spe ook tijdens een driftpartij weet waar de neutraalstand is. De middenconsole is uitgevoerd in strakke zwarte pianolak. Op elke vrije plek zijn OPC logo's te vinden, van de versnellingshendel tot de dorpels. Het geeft allemaal zo'n speciaal gevoel dat de Corsa OPC al spannend is in de showroom!
Als topmodel van de Corsa lijn, heeft de OPC ook een top uitrusting. Een klimaatcontrolesysteem, Bluetooth telefoonkoppeling, licht- en regensensor, cruise-control en meesturende koplampen zijn allemaal standaard. De standaard gemonteerde radio (met MP3) klinkt matig. De luidsprekers zijn bovendien zo geplaatst dat het geluidsbeeld een chaos wordt. Wat echt ontbreekt zijn een olietemperatuur- en turbodrukmeter. Zoiets hoort in een sportwagen, ook al is het maar voor de show.
Rijden
Belangrijker dan al het uiterlijk vertoon zijn natuurlijk de prestaties. Voor de aandrijving zorgt de 1.6 liter viercilinder die ook wordt gebruikt voor andere Opels. Door de toevoeging van een turbo is die motor nu goed voor 192 pk en dat is niet te vinden in andere Opels.
Dankzij de forse motorinhoud is al bij lage toeren voldoende vermogen beschikbaar. Desgewenst kan bij 50 km/u de zesde versnelling worden gekozen en kabbelt de Corsa met 1.200 toeren per minuut voort. Dat vraagt echter een flinke dosis zelfbeheersing, want de Corsa OPC is een echte pretmachine.
Bovendien is voor deze test een circuit geregeld, dus alle remmen mogen los! De Corsa komt razendsnel van de plek, binnen 7.2 seconden is de 100 km/u bereikt. Omdat de turbomotor niet alleen veel paardenkrachten maar ook veel Newtonmeters levert, kan daar nog veel meer bij. De klassieke tussensprint van 80 naar 120 km/u in de vijfde versnelling kost 6.7 seconden. 150 km/u is wandeltempo en bij deze snelheid is het goed mogelijk om in relatieve rust grote afstanden af te leggen.
Door plotseling het gaspedaal tot de vloer in te trappen, levert de motor tijdelijk een "overboost", waarmee gedurende maximaal tien seconden geen 230 Nm maar zelfs 266 Nm beschikbaar is. De topsnelheid van meer dan 200 km/u is op het rechte stuk daarom makkelijk haalbaar. Tijdens het accelereren klinkt een hoogst inspirerend motorgeluid. Bij het terugschakelen klinkt op z'n tijd een prachtig sputterend geluid uit de uitlaat (simpelweg gasgeven tot aan de toerenbegrenzer heeft hetzelfde sound-effect).
Remproef
De remproef aan het einde van het rechte stuk is nog veel indrukwekkender dan de sprint aan het begin ervan. De Corsa is binnen een verbluffend korte afstand tot stilstand te brengen. De remmen zijn exact aan te voelen. Daardoor is de vertraging gigantisch, zonder dat het ABS hoeft in te grijpen en zonder dat de auto in de veren duikt.
Ook in de bochten duikt, rolt of helt de Corsa OPC nauwelijks. Met de motor voorin en aandrijving op de voorwielen, is de Corsa OPC geen schoolvoorbeeld van een ideale sportwagen. Het maakt de neus het zwaarste deel van de auto en de voorwielen moeten tegelijkertijd aandrijven en sturen. Zoiets leidt in de regel tot wringen in het stuur bij accelereren en rechtdoor glijden over de voorwielen bij een te scherpe bocht ("onderstuur").
Hier blijkt duidelijk dat het Opel Performance Center veel meer doet dan het opvoeren van een auto. Zolang het wegdek goed is, hebben de voorwielen geen enkel probleem met het grote motorvermogen. De Corsa is nauwelijks uit balans te brengen en is tot bijzonder hoge bochtsnelheden in staat. Alhoewel de prestaties niet die van een sportwagen zijn, is de sensatie wel degelijk van sportwagenniveau.
Wanneer de Corsa-piloot toch te ver gaat, grijpt het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) na veel speelruimte toch in. Daardoor komen de bochtsnelheden alleen maar hoger te liggen, want dit maakt het nog makkelijker om veilig de grenzen op te zoeken. De Corsa OPC kan op het testcircuit goed laten zien waartoe deze pretmachine in staat is ... nog een rondje!
Conclusie
De nieuwe Opel Corsa is vanaf het eerste moment een verkoopsucces. De Corsa OPC heeft alles in zich om ook in het sportieve segment succes te boeken. Dankzij de aanpassingen van het Opel Performance Center is de Corsa OPC veel meer geworden dan zomaar een opgevoerde auto. Alle sportieve elementen zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd.
De Corsa OPC heeft niet alleen veel motorvermogen, maar kan dat vermogen ook kwijt. De wegligging en remmen zijn zelfs de beste in z'n klasse. De Corsa OPC ziet er niet alleen sportief uit, maar is aërodynamisch ook beter dan een gewone Corsa. Deze snelle jongen maakt van de Corsa een nog grotere hardloper dan het al was.
- Zeer snel
- Uitstekende remmen
- Heel veel rijplezier
- Matig audiosysteem
- Weinig ruimte achterin
- Geen extra meet-instrumenten