Publicatiedatum: 1 februari 2011
Opel Corsa ecoFLEX
Autotest

Opel Corsa ecoFLEX

Een groen jasje

Autotest - Stapje voor stapje verbetert Opel de Corsa. Het huidige model stamt uit 2006. In 2010 werd de auto onderhuids verbeterd met zuinigere motoren, een aangepast onderstel en een gewijzigde besturing. Nu, in 2011, is het uiterlijk aan de beurt. De Corsa kreeg een nieuw aangezicht, nieuwe kleuren, een rijkere uitrusting en een groener imago.

Nog even terug in de tijd. De eerste Opel Corsa verscheen in 1982. Toen moest de auto vooral degelijk en betrouwbaar zijn. In 1987 kreeg de Corsa ook een sportief gezicht met de introductie van de snelle GSI-uitvoering. Anno 2011 is het vooral milieuvriendelijkheid waarmee een auto scoort.

ecoFLEX

Daarom is voor deze hernieuwde kennismaking gekozen voor de "1.3 CDTI ecoFLEX". Met een verbruik van 3,4 liter diesel per 100 km (1 op 29,4) en een uitstoot van 94 gram CO2 per kilometer ("euro5"-norm) behoort de ecoFLEX tot de allerzuinigste auto's op de markt. Daarom is deze zuinigste Corsa vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Wie de Corsa least betaalt slechts 14% bijtelling (het laagste tarief).

Opel Corsa ecoFLEX

De Corsa was al eerder leverbaar als "ecoFLEX". In de loop der jaren is het concept daarvan niet gewijzigd, maar is de invulling ervan steeds verder verfijnd. De Corsa dankt het spaarzame karakter aan aerodynamische aanpassingen, een laag gewicht, banden met lage rolweerstand, een geoptimaliseerd motormanagement, een schakelindicator en een stop/start-systeem.

Al deze brandstofverlagende middelen doen hun werk zo goed als onmerkbaar. Alleen het stop/start-mechanisme is merkbaar aanwezig. Wanneer de auto tot stilstand komt, wordt de motor automatisch uitgeschakeld. De naald van de toerenteller rust dan bij "auto stop". Zodra de koppeling weer wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te kunnen leggen, start de motor razendsnel. Heel bijzonder is dat Opels stop/start-systeem werkt bij temperaturen tot tien graden onder nul. In theorie bespaart het stop/start-systeem 8.7% brandstof bij stadsverkeer.

Opel Corsa ecoFLEX
Opel Corsa ecoFLEX

In tegenstelling tot andere superzuinige diesels, is de Opel voorzien van een viercilinder motor (en geen driecilinder). Het voordeel daarvan is een rustigere loop, alhoewel ook de Corsa-diesel zeer nadrukkelijk van zich laat horen. Zowel binnen als buiten de auto is dit onmiskenbaar een diesel.

Verbruik

Het voordeel van de viercilinder-configuratie is dat de Corsa bij lage toeren niet protesteert. Desnoods kan de motor zeer laag in de toeren worden gehouden en dat is bevorderlijk voor een laag verbruik. Om echter goed te kunnen presteren moet de zelfontbrander toeren maken en is het regelmatig nodig om terug te schakelen. Dat past juist niet bij het karakter van een superzuinige auto.

Een uiterst kalme rit over een zeer eenvoudig parcours (snelwegen en provinciale wegen) kostte een liter diesel per 22.7 km. Dat is hoger dan het door Opel opgegeven verbruik, maar komt overeen met het testverbruik van zuinige diesels van andere merken (die eveneens meer verbruiken dan de fabrikant belooft). Alleen wanneer de gemiddelde snelheid wordt beperkt tot 80 a 90 km/u is het fabrieksverbruik te benaderen.

Het belangrijkste verschil met andere eco-auto's is, dat de Corsa een meer volwassen en volwaardig gevoel geeft. Op geen enkele manier heeft de bestuurder het idee met een eco-auto te rijden, terwijl de bestuurder daar bij andere fabrikanten iedere seconde van iedere rit wel aan wordt herinnerd. De Corsa biedt simpelweg meer comfort.

Opel Corsa ecoFLEX

Facelift

Dat is mede te danken aan de recente facelift. Zo zijn in het interieur nieuwe stoffen verwerkt en ook dat draagt bij aan het hoogwaardige gevoel. De Corsa biedt nog altijd gemiddelde binnenruimte voor een auto van deze omvang.

Het nieuwe audio- en navigatiesysteem is compleet en eenvoudig te bedienen. Heel bijzonder is dat behalve de snelste of kortste route, ook de zuinigste route kan worden berekend. In dat geval wordt rekening gehouden met hellingen, maximum snelheden en mogelijke knelpunten. Het doel is een route te vinden waar de bestuurder kalm, maar ongehinderd kan rijden en dus brandstof zal besparen.

Helaas is het beeldscherm van het navigatiesysteem onhandig laag in het dashboard geplaatst, waardoor het lastig is af te lezen voor de bestuurder. Tijdens de testrit werd daarom voornamelijk naar de gesproken instructies geluisterd en bleven de visuele instructies ongebruikt.

Opel Corsa ecoFLEX
Opel Corsa ecoFLEX

Dankzij een nieuw front past de Corsa voortaan beter bij de nieuwste Opel-modellen zoals de Astra en de Insignia. Ook de Corsa kreeg scherp kijkende koplampen met een "vleugelvormige" dagrijverlichting. De grille werd breder, lager en is aangezet door een verchroomde rand. Daardoor ziet de auto er recht van voren zelfverzekerder uit.

Tenslotte is de auto voortaan leverbaar in drie nieuwe kleuren. Het is bewonderenswaardig dat Opel durft te experimenteren met bijzondere tinten, maar in "Guacamole" lijkt het alsof de Corsa geen lak en alleen een grondlaag heeft. Het hier getoonde "Grasshopper Green" staat de Corsa veruit het beste en is heel toepasselijk op de nieuwe, zuinige uitvoeringen.

Opel Corsa ecoFLEX

Conclusie

Opel verbetert de Corsa continu. Het model uit 2006 heeft zojuist een tweede facelift ondergaan. Dit keer lag het accent minder op techniek en meer op het uiterlijk. Dankzij die aanpassingen past de Corsa nu beter bij de andere Opel-modellen. Bovendien werd de uitrusting rijker om beter te kunnen concurreren.

De techniek is en blijft in orde. De "1.3 CDTi ecoFLEX" is de meest zuinige Corsa. Net als bij de meeste andere auto's in dit segment, is het door de fabriek opgegeven lage verbruik in de praktijk nauwelijks te realiseren. In de praktijk is de Corsa ecoFLEX ongeveer even zuinig als de concurrenten. De Corsa onderscheidt zich echter met iets meer comfort en een meer volwaardig gevoel.

plus
  • Voelt meer volwaardig dan andere eco-modellen
min
  • Beloofde lage verbruik nauwelijks te realiseren
  • Beeldscherm navigatiesysteem te laag in dashboard