Opel Corsa (2006 - 2014)
Wondere wereld
Het geheim van deze economische Opel is geen hybride-motor, geen futuristische "range extender" en geen superzuinige diesel. Opel voorziet de Corsa van een oude, vertrouwde techniek: LPG. Het nieuwe is dat Opel de Corsa zelf voorziet van een LPG-installatie. Voorheen moest dit achteraf door een specialist worden gedaan.
Hét voordeel van LPG is de lage prijs. Gemiddeld kost een liter LPG minder dan de helft van een liter benzine.
Daarbij is LPG minder schadelijk voor het milieu dan de meeste andere brandstoffen (alleen aardgas is nog schoner). Dat wordt door de belastingdienst beloond met een lagere bijtelling en zelfs een vrijstelling van wegenbelasting. Let wel: de wetgeving verandert continu, kijk goed na welke regeling wanneer geldt.
Nog meer goed nieuws: LPG is een restproduct van de winning van ruwe olie en aardgas. Als LPG niet wordt gebruikt als autobrandstof, wordt het door de oliemaatschappijen "afgefakkeld". Met andere woorden: voor het winnen van LPG wordt geen extra aanslag op het milieu gedaan. In plaats dat het als afval wordt verbrand, wordt het in de auto nuttig gebruikt.
Ruimte
De meeste auto's zijn achteraf door een specialist te voorzien van een LPG-installatie. Het nadeel hiervan is dat deze minder mooi is geïntegreerd in de auto. Doordat Opel de Corsa voorziet van een LPG-installatie, zijn ook de nodige schakelaars en displays keurig geïntegreerd in het dashboard. Ook belangrijk: de fabrieksgarantie blijft behouden.
De "Corsa bi-fuel" heeft een LPG tank en een benzinetank. Deze laatste is even groot als bij een gewone Corsa, het betreft hier geen reservetankje. De LPG-tank komt in de plaats van een reservewiel, de bagageruimte is daarom even groot als bij een gewone Corsa. Achter het brandstofklepje zijn twee vulopeningen te vinden, de Corsa wordt dus niet ontsierd door een lelijke vulopening in de achterbumper.
De bi-fuel is even ruim als iedere andere Corsa. Dat betekent voorin meer dan voldoende ruimte, ook voor lange bestuurders. Bovendien zijn de voorstoelen royaal bemeten, zeker voor een kleine auto. De ruimte op de achterbank is, zoals bij de meeste auto's van deze omvang, matig.
Uitrusting
De geteste auto is een "Color Edition" en dat betekent dat de kleur van de auto op speelse wijze in het interieur terugkomt. Zo zijn de ringen rondom de luchtinlaten en zelfs de stiksels van de voorstoelen in het "Oriental Blue" uitgevoerd en dat staat de demo erg leuk!
Optioneel is de Corsa te voorzien van "active forward lighting" (AFL) en dat is de meerprijs zeker waard. Zodra een bocht wordt ingestuurd, licht één van de breedstralers op om de bocht alvast te verlichten. Dit geeft extra zekerheid en extra veiligheid op slecht verlichte wegen. Opels optionele "Navi Touch & Connect" (navigatie en audiosysteem) werkt prima, maar het beeldscherm is onhandig laag in het dashboard geplaatst. Dat maakt zowel het bedienen als het aflezen lastig.
Rijden
Opel claimt dat de "Corsa bi-fuel" even goed rijdt op LPG als op benzine. Een uitgebreide testrit leert dat daar geen woord van is gelogen. Dat klinkt echter positiever dan het is: deze groenste Corsa is ongeacht de gekozen brandstof storend traag. Zelfs om mee te komen met de verkeersstroom, moet de 1.2 liter motor hard werken. Invoegen voor een andere auto is zelden mogelijk, deze Corsa voegt bij voorkeur achter het overige verkeer in.
Om de bestuurder te helpen zuinig te rijden, voorziet Opel standaard in een schakelindicator. Een stop/start-systeem is komen te vervallen, dat is technisch te lastig voor een motor die twee brandstoffen door elkaar kan gebruiken.
Omdat de motor bovengemiddeld hard moet werken om mee te komen, is het lastig om zuinig te rijden met de Corsa 1.2. Alleen wanneer zo langzaam wordt gereden dat de auto het verkeer ophoudt, is het mogelijk om het door de fabriek beloofde verbruik te realiseren. Geheel tegen de theorie in, reed de testauto zuiniger op LPG dan op benzine (in de regel ligt het verbruik op LPG 15% hoger). Het testverbruik op LPG bedroeg 1 op 14. Een rit over een vergelijkbaar parcours kostte iedere 12 kilometer een liter benzine.
Weggedrag
Ook het weggedrag wordt niet beïnvloed door de bijzondere techniek onder de motorkap. Net als iedere andere Corsa is de bi-fuel niet te hard of te zacht geveerd, maar precies zoals de gemiddelde automobilist het graag wil hebben. Een snelle bocht is geen enkel probleem, maar in de regel is de Corsa vooral bedoeld als comfortabele auto voor dagelijks gebruik.
Conclusie
Opel biedt een revolutionaire, elektrische auto aan voor zakelijke rijders: de Ampera. Daarnaast biedt Opel diverse gezinsauto's aan met zuinige dieselmotoren. Al die technieken maken een auto echter zoveel duurder, dat een extra zuinige Corsa zichzelf nooit zou terug verdienen. Daarom grijpt Opel voor het kleine model terug op een oude, vertrouwde techniek: vloeibaar gas (beter bekend als "LPG").
Door de Corsa al vanuit de fabriek te voorzien van een LPG-installatie blijft de garantie behouden, zijn de nodige knoppen en displays keurig geïntergeerd in het dashboard en is de bagageruimte even groot als gebruikelijk. Zoals Opel belooft, presteert de Corsa even goed op LPG als benzine. Dat is waar, maar helaas zijn de prestaties in beide gevallen matig. Daar staat een laag verbruik op LPG tegenover; het verbruik op benzine is te hoog voor een auto van deze omvang en met deze prestaties.
Daarmee is de Corsa bi-fuel minder een auto die wordt gekocht uit idealisme, want voor een vergelijkbaar bedrag zijn er zuinigere auto's te koop. De belastingdienst kijkt echter puur naar de cijfers en daaruit blijkt maximaal voordeel.
- Voordelig rijden
- Vooruitstrevende techniek (opties)
- Matige prestaties
- Onoverzichtelijk bij achteruit rijden