Opel Astra Sports Tourer (2016 - 2021)
Gemak dient de mens
Opel heeft een lange traditie als het gaat om stationcars. Al in de jaren '60 van de vorige eeuw gebruikten arbeiders hun bestelauto in het weekend als gezinsauto. Opel speelde daar snel op in door de eerste "Kadett CarAvan" ("car and van", ofwel "auto en bestelauto") aan te bieden.
De nieuwe Astra stationcar is de tiende generatie van die "Caravan" en om te benadrukken dat het om meer dan alleen de ruimte gaat, is voor de naam "Sports Tourer" gekozen. En het moet gezegd worden: dankzij de strakke lijnen heeft de Astra Sports Tourer de uitstraling van een elegante personenauto en niet die van een werkpaard.
Ruimte
Dankzij de hoge daklijn en de vlakke achterzijde heeft de bagageruimte een inhoud van 540 liter (hatchback: 370 liter). De achterbank is in drie (40/20/40) delen neerklapbaar, waarmee de inhoud van de kofferruimte toeneemt tot 1.630 liter. Daarmee is de Astra Sports Tourer gemiddeld ruim voor een stationcar in dit segment.
Om het dagelijks leven met de Sports Tourer te veraangenamen, is de achterklep elektrisch bedienbaar (openen en sluiten). Zelfs een druk op de knop is overbodig, een voetbeweging onder de achterbumper is voldoende; handig voor wie de auto benadert met de handen vol bagage. Gemak dient de mens!
Om de bagage vervolgens veilig te vervoeren voorziet Opel (optioneel) in de "FlexOrganizer". Dit is een pakket van bagagenetten en flexibel te monteren barrières waarmee de bagageruimte in compartimenten kan worden verdeeld. Ook heel handig is de omkeerbare laadvloer, die aan de ene kant met stof bekleed is en aan de andere zijde met afwasbare kunststof.
Uitrusting
Voorin is de Sports Tourer gelijk aan de vijfdeurs Astra. En dat betekent dat alle vooruitstrevende techniek van de gewone Astra ook beschikbaar is in deze extra ruime variant. Het meest kenmerkend is het "Opel Eye": een camera die met de bestuurder meekijkt. Dankzij Opel Eye kan de elektronica waarschuwen voor gevaarlijke situaties en desnoods ingrijpen (alles van subtiele stuurcorrecties om binnen de rijstrook te blijven tot een remingreep).
Ook heel zinvol is "IntelliLux LED": een slimme koplamp die de lichtbundel aanpast aan de (weers)situatie en aan het overige verkeer. Op die manier biedt de Astra beter zicht en dus meer veiligheid. Een proefrit in het donker leert dat deze optie de meerprijs absoluut waard is.
Van een heel andere orde zijn de (optionele) AGR-stoelen. Deze stoelen zijn ontwikkeld in samenwerking met het Duitse genootschap voor gezonde ruggen en bieden daarom uitmuntend comfort (veel verstelmogelijkheden, stoelverwarming en -koeling plus een massagefunctie). Met het oog op het gebruik als gezinsauto biedt de Sports Tourer achterin stoelverwarming en twee extra USB-aansluitingen.
Uiteraard biedt Opel een audio-, navigatie- en communicatiesysteem maar ook hier gaat de fabrikant een stapje verder dan gebruikelijk. Zo biedt de Astra een eigen wifi hotspot (4G / LTE) en "OnStar". OnStar is een persoonlijk service-cenrtum (géén computer!) dat route-informatie biedt, informatie over de technische staat van de auto kan geven en zelfs een automatisch gegenereerd noodsignaal verwerkt mocht de auto bij een ongeval betrokken zijn.
Android Auto én Apple CarPlay worden ondersteund, maar in de praktijk functioneert alleen die laatste. Wanneer een Android-toestel wordt aangesloten verschijnt wel de knop "Android Auto" in beeld, maar zodra er op gedrukt wordt verdwijnt deze en gebeurt er verder niets.
Rijeigenschappen
De Sports Tourer is onderhuids gelijk aan de Astra vijfdeurs en dat betekent dat de rijeigenschappen ook overeenkomen. De Sports Tourer rijdt, remt en stuurt prima maar heeft een weinig opmerkelijk karakter. Opel heeft steeds een gulden middenweg gevonden om een zo groot mogelijke groep kopers aan te kunnen spreken en dat is voor een volumemodel zoals de Astra een logische keuze.
De naam "Sports Tourer" is dus vooral een product van een marketing-afdeling, want hoe goed de Astra ook rijdt "sportief" is niet het juiste woord. Ook geeft Opel hoog op over de vele gewichtsbesparende technieken (-190 kg), maar de concurrentie doet dat net zo goed waardoor de rijeigenschappen op eenzelfde niveau staan.
BiTurbo diesel
Met de komst van de Sports Tourer, introduceert Opel ook een nieuwe motor voor de Astra: de "BiTurbo". Deze 1.6 liter dieselmotor met twee turbo's vervangt de 2.0 liter diesel van weleer, maar levert hetzelfde vermogen bij een lager verbruik.
Een traditionele turbo gebruikt de druk van de uitlaatgassen om extra vermogen te leveren. Dit betekent echter dat er eerst voldoende uitlaatgassen moeten worden geproduceerd door de motor en dat zorgt weer voor vertraging in de werking. De dubbele turbo van Opel bestaat uit een kleine, licht draaiende turbo die al bij lage toerentallen (weinig uitlaatgassen) actief is. Zodra de motor op toeren is (veel uitlaatgassen) neemt de tweede, grote turbo het over voor nog meer effect.
Dit concept van een dubbele turbo is niet nieuw, maar het is wel bijzonder dat Opel het op zo'n kleine motor toepast. Bovendien verschilt het karakter van andere bi-turbo motoren. Ondanks de mooie theorie, valt het beschikbare vermogen bij lage toeren in de praktijk tegen. Pas vanaf 1.700 à 2.000 toeren is de dieselmotor sterk en soepel, bij een laag toerental is de souplesse gering.
Eenmaal op toeren, zijn de prestaties van de 160 pk / 320 Nm sterke dieselmotor uitstekend. Het vermogen wordt zeer geleidelijk opgebouwd, waardoor ongemerkt hard wordt gereden. Tegelijkertijd presteert de motor met zo veel gemak dat het makkelijk is om heel zuinig te rijden. In de praktijk maakt het nauwelijks uit hoe hard wordt gereden, het verbruik blijft vrijwel altijd onder de 5 liter per 100 km.
Conclusie
Na de nieuwe Astra vijfdeurs, introduceert Opel nu de Astra stationcar. Deze "Sports Tourer" biedt al het goede van de gewone Astra maar voegt daar extra ruimte aan toe. Aan de basis staan goede rijeigenschappen en moderne motoren die prima prestaties combineren met een bescheiden verbruik.
De Opel Astra onderscheidt zich vooral van de concurrentie door techniek uit een hoger segment tegen een redelijke prijs aan te bieden. Dat concept komt nog beter tot uiting in de Sports Tourer, omdat juist deze auto intensief zal worden gebruikt.
- Ruim en praktisch
- Sterke, zuinige BiTurbo dieselmotor
- Vooruitstrevende, bruikbare techniek
- Android Auto functioneert (nog) niet
- Alleen onderscheidend in luxe uitvoeringen