Seat Leon ST (2013 - 2020)
Hoe langer hoe beter
De Seat Leon stationcar heeft op zich laten wachten vanwege de hoge investeringen in een nieuw model. De laatste Leon is echter gebaseerd op een flexibel platform, waarmee het veel makkelijker is om varianten op een thema te ontwikkelen. Zo is het eenvoudig om alle verhoudingen van de auto aan te passen, zodat zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen beter passen bij het karakter van de auto.
Ruimte
De Seat Leon is een middelgrote auto in het meest populaire segment van de markt. De concurrentie is daarom enorm. Toch weet de Leon zich perfect te onderscheiden dankzij het uiterlijk. De vormgevers hebben er alles aan gedaan om ook de ST een al even gelikt uiterlijk te geven. Tijdens de diverse fotostops bleek al snel dat Seat in die opzet is geslaagd, want de testauto kreeg diverse spontane complimenten.
De hier getoonde auto is dan ook een "FR"-uitvoering. Dit staat voor een extra sportief uiterlijk, zonder dat daar noodzakelijkerwijs sportieve techniek aan is gekoppeld. Met andere woorden: ook een "trage" Leon ST kan het sportieve FR-uiterlijk krijgen.
Ondanks de fraaie lijnen, is de ST meer dan een "life style" stationcar die alleen gekocht wordt om het uiterlijk. De ST is 27 cm langer dan een gewone Leon en dat wordt geheel omgezet in extra laadruimte.
De bagageruimte meet standaard 587 liter (tegenover 380 liter voor de hatchback) en dat is een uitstekende waarde voor een auto van deze omvang. Dit is uit te breiden tot 1.470 liter door de achterbank op te klappen, hiermee is de Leon ST juist minder ruim dan de tegenstrevers. Het vergroten van de bagageruimte vraagt geen complexe procedure; een hendel omhalen volstaat. Even gemakkelijk kan de bijrijdersstoel worden platgelegd, waarna objecten tot 2 meter 76 kunnen worden vervoerd.
Uitrusting
Niet geheel onverwacht is het interieur van de ST nagenoeg identiek aan dat van de hatchback. Zowel de ruimte voorin als de opzet van het dashboard is gelijk. De voorstoelen van de hier gereden FR-variant "omarmen" de bestuurder. Nog voordat de eerste meter gereden is, weet de Leon ST daarom al te overtuigen met het voor Seat zo kenmerkende sportieve karakter.
Nieuw voor de Leon is, dat de ST leverbaar is (op de niveaus "Style" en "FR") met "Active Cruise Control" (ACC) in combinatie met "Front Assist". ACC handhaaft de ingestelde snelheid, maar vermindert die wanneer de auto een voorganger op dezelfde rijstrook te dicht nadert. Veel merken bieden dit al, maar meestal in duurdere segmenten.
Het systeem werkt uitstekend en vooral vloeiend, zelfs wanneer bijvoorbeeld een voorligger van rijstrook wisselt of invoegt. "Front Assist" inclusief "City Emergency Braking" waarschuwt de bestuurder voor het gevaar op een kop-staartbotsing en remt desnoods zelfstandig af om een ongeval te vermijden.
Op basis van techniek van moederbedrijf Volkswagen heeft Seat een eigen audio- en navigatiesysteem ontwikkeld. Het belangrijkste verschil zit in de (veel) mooiere "graphics". Een ander verschil is dat het helaas storend traag reageert op commando's van de gebruiker, zodat deze soms het idee heeft dat het systeem is vastgelopen (maar dat is tijdens deze en eerdere tests met de Leon nooit gebeurd).
Motoren
De ST is leverbaar met dezelfde motoren als de gewone Leon, inclusief de superzuinige 1.6 TDi en de voordelige 1.2 TSI. Eerst is gereden met een oude bekende: de 2.0 liter TDI met 150 pk / 320 Nm. Wanneer deze motor wordt gecombineerd met het "FR"-uitrustingsniveau is het karakter met een druk op de knop te variëren van comfortabel en zuinig tot sportief en ronduit giftig. Een tussenvorm is ook mogelijk, waarbij de bestuurder zelf kiest hoe de besturing, reactie op het gaspedaal en de diverse accessoires hun werk doen.
De populairste benzinemotor wordt naar verwachting de 1.4 TSI met 140 pk. De "T" in "TSI" staat voor "turbo" en dat is in de praktijk goed merkbaar. Al bij een zeer laag toerental is het volledige koppel van 250 Nm beschikbaar. Echter: de turbo springt vaak bij tijdens het wegrijden met een nog slippende koppeling, waardoor het enige handigheid vraagt om kalm weg te rijden met deze Leon "turbo". Wie graag als eerste weg is bij ieder verkeerslicht, heeft een ideale partner aan de 1.4 TSI.
Eenmaal onderweg is het juist heel prettig dat al bij een laag toerental veel trekkracht aanwezig is, want de 1.4 TSI laat zich desgewenst schakellui rijden. Wanneer het sneller moet, reageert de krachtbron vlot en zet deze stationcar prima prestaties neer. Het geluidsniveau is iets hoger dan gebruikelijk bij moderne auto's, maar "luidruchtig" is de Leon ST zeker niet.
Seat voorziet in alle gangbare technieken om brandstof te besparen. Dat betreft niet alleen een start/stop systeem en een schakelindicator, maar ook de mogelijkheid om de airconditioning minder hard te laten werken. Op een eenvoudig traject met voornamelijk snelwegen liet de testauto een gemiddeld verbruik van 1 op 17.2 noteren (fabrieksopgave: 1 op 18.9).
Onderhuids is de Seat Leon grotendeels gelijk aan de nieuwe Volkswagen Golf en Audi A3. Dankzij kleine maar effectieve aanpassingen is het karakter echter compleet anders. Waar de Duitse broeders solide en "machtig" voelen, toont deze Spanjaard meer dynamiek en levendigheid. De besturing is licht, maar ook heel direct. Omdat een kleine stuurbeweging meteen een groot effect heeft, voelt de Leon lichter en sportiever. Dat geldt ook voor de ST, want deze stationcar is gemiddeld slechts 45 kg zwaarder dan de vijfdeurs.
Conclusie
Bij de introductie van de nieuwe generatie van de Leon kondigde Seat vol trots aan, dat deze generatie dankzij een flexibele bouwwijze meer varianten zou kennen. Omdat wereldwijd gezien een vijfdeurs en een driedeurs meer in trek zijn, verschenen deze varianten eerst. Nu is het dan eindelijk de beurt aan de stationcar.
En het wachten wordt beloond, want de ST ziet er zo mogelijk nog beter uit dan de hatchback en is desondanks geen "life style" stationwagon die er fraai uitziet, maar nauwelijks extra ruimte biedt. In de standaard opstelling is de ruimte bovengemiddeld groot. De achterbank is letterlijk in een handomdraai op te klappen en alhoewel de ruimte dan fors toeneemt, blijft deze achter bij het gemiddelde. Het belangrijkste nieuws is, dat alle sterke punten zijn gebleven: prima prestaties bij een laag verbruik en een zeer levendig weggedrag.
- Nette prijs
- Dynamisch weggedrag
- Nog veiliger dan voorheen
- Iets minder ruim dan gemiddeld
- Onhandige kleine buitenspiegels
- Navigatiesysteem reageert storend traag op invoer