Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)
Vermogend en toch bescheiden
De Opel Astra was al leverbaar met een 1.6 liter turbo-motor. Daarbij lag het karakter op het leveren van maximale prestaties. Bij de nieuwe 1.6 liter turbomotor (en de bijbehorende nieuw ontwikkelde versnellingsbak) ligt de nadruk op efficiency en comfort. Zo is het geluidsniveau sterk teruggedrongen en dat geeft de Astra op slag een meer volwassen karakter.
Opel wilde deze benzinemotor het karakter van een dieselmotor geven. En dat is gelukt! Over een enorm toerenbereik is veel trekkracht beschikbaar. In de praktijk betekent dat, dat de auto met meer gemak presteert en ook dat draagt bij aan het comfort. Pas bij een toerental lager dan 1.250 tpm, valt de snelheid terug en moet een lagere versnelling worden gekozen.
De 1.6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) levert 170 pk / 280 Nm. Voor een auto met de omvang van de Astra is dat een riant vermogen. Toch is hier in de praktijk weinig tot niets van te merken. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut tot de vloer wordt ingetrapt, komt de Astra 1.6 Turbo tot leven. Dankzij de kleine turbo (41 mm) reageert de motor vlot op dit commando. Dan zijn een sprint van 0 naar 100 km/u in 8.8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u mogelijk.
De auto moet hier echter zo hard voor werken, dat deze sterkste Astra Sports Tourer absoluut niet uitnodigt tot hard rijden. De Astra is zo stil, dat het bijna als heiligschennis voelt om de rust te doorbreken door hard te rijden. Bovendien voelt de Astra minder snel dan deze eigenlijk is, omdat het vermogen zeer geleidelijk wordt opgebouwd.
Verbruik
En dat is precies wat Opel wil! Zoals eerder aangegeven, ligt de nadruk op efficiency. Juist dankzij het uiterst terughoudende karakter wordt de bestuurder bijna gedwongen tot een kalme rijstijl. Ondanks de vele aanpassingen aan de motor, is de nieuwe krachtbron nog steeds niet vernieuwend of opmerkelijk; de bestaande techniek is simpelweg doorontwikkeld. Door het karakter aan te passen kan toch een belangrijke besparing worden bereikt.
Volgens Opel verbruikt de "Astra Sports Tourer 1.6 Turbo" gemiddeld 6.1 liter per 100 km. Tijdens een zuinigheidsrit (maximaal 100 km/u, zeer gelijkmatig rijden, airco en andere grootverbruikers uitgeschakeld) was 5.0 liter per 100 km zelfs haalbaar. Beduidend zuiniger dan fabrieksopgave dus! Ter contrast is ook een snelle rit gemaakt door een bergachtig gebied. Dat kostte volgens de boordcomputer 9.3 liter per 100 km.
Sports Tourer
De hernieuwde kennismaking met de Sports Tourer bood ook de kans om de auto met de nieuwkomers op de markt te vergelijken. De Astra stationwagon is eind 2010 op de markt verschenen en sindsdien nauwelijks gewijzigd. Nog steeds is de uitrusting modern te noemen. Het "Opel Eye" - dat meekijkt met de bestuurder, borden leest en waarschuwt voor naderend onheil - is nog steeds een groot pluspunt van de Astra. Ook het audio-, navigatie- en communicatiesysteem kan de vergelijking met de nieuwkomers goed aan.
De ruimte voor- en achterin is prima. De bagageruimte blijft echter achter bij die van de concurrenten en dat is bij een stationcar een kritiekpunt.
Een ander uniek kenmerk van de Opel Astra is "FlexRide". Hiermee wordt het karakter van de auto aangepast aan de rijstijl. Dit betreft niet alleen de besturing en de reactie van het gaspedaal, maar ook het onderstel. Met name tijdens de snelle testrit maakte de "Sport"-stand de Astra een bovengemiddeld dynamisch sturende auto.
Diesel
Naast een nieuwe 1.6 liter benzinemotor, heeft Opel ook een nieuwe 1.6 liter dieselmotor geïntroduceerd. Deze is op het moment van schrijven nog niet leverbaar in de Astra, maar wel in de Zafira Sports Tourer. Daarom is tevens een proefrit gemaakt met een Zafira.
Ook bij de dieselmotor ligt de nadruk meer op een lage uitstoot dan op maximale prestaties. En net als bij de benzinemotor is bestaande techniek verfijnd om het verbruik te verlagen. Zo schakelt de waterpomp alleen in wanneer dat nodig is en zijn vier contragewichten gebruikt.
Ook bijzonder is, dat veel aluminium is toegepast om het gewicht te verlagen. Hiermee is veel te verdienen, want iedere kilo die niet in beweging hoeft te worden gebracht kost ook geen energie. Niet alleen onder de motorkap, maar ook op het motorblok zijn akoestische "dekens" gelegd om de geluidsproductie te beperken.
De "1.6 CDTi" is daarom bijzonder stil en bouwt het vermogen nog geleidelijker op dan andere dieselmotoren. Wederom kan schakellui worden gereden, maar in vergelijking met de benzinemotor is over een nog groter toerenbereik vermogen beschikbaar. Met name het koppel van 320 Nm zorgt voor nog betere tussenacceleraties. Zelfs in de grote Zafira Sports Tourer bleef het verbruik uiterst bescheiden.
Conclusie
Opel heeft drie nieuwe motoren ontwikkeld die sterker en toch zuiniger zijn dan de vorige generaties. Dat is niet te danken aan revolutionaire techniek, maar puur aan het verfijnen van bestaande techniek. Belangrijk daarbij is, dat het karakter van de nieuwe motoren uitnodigt tot kalm rijden, waardoor het verbruik als vanzelf daalt.
In de Astra Sports Tourer zorgt dit voor extra comfort en een meer volwassen karakter. Wanneer daar om gevraagd wordt, zijn de prestaties nog altijd prima. Op het punt van laadruimte is de Sports Tourer inmiddels voorbij gestreefd door stationcars van andere merken. Als het gaat om de uitrusting, veiligheidsvoorzieningen en rijeigenschappen kan de "Astra Sports Tourer 1.6 Turbo" de concurrentie nog steeds prima aan. Bovendien is dit meest vermogende model bescheidener dan ooit tevoren.
- Moderne techniek
- Prima prestaties, beschaafd verbruik
- Sportief en comfortabel dankzij FlexRide
- Onhandige constructie afdekhoes bagageruimte
- Op gebied van ruimte ingehaald door de concurrentie