Renault Megane Estate (2009 - 2016)
Mooi praktisch
Of Renault het eerste deel van de belofte inlost is eenvoudig na te gaan: zie foto's. De Megane Estate is zeker geen bestaande auto waar simpelweg een stuk aan is geplakt. De wielbasis is met zes centimeter verlengd en dankzij de aflopende daklijn heeft de auto een elegantere uitstraling dan de andere Meganes. De achterpartij is fraai gestroomlijnd, wat nog eens versterkt wordt door de boomerang-vormige achterlichten. Daarmee hoort deze Estate zeker thuis in het lijstje van "life style"-stationcars.

Ruimte
Maar open die fraai gevormde achterklep en de Megane Estate geeft een heel ander gevoel. De bagageruimte meet standaard 524 liter en dat is groter dan gemiddeld in dit segment.
Om de achterbank op te kunnen klappen moet eerst de zitting van de achterbank worden weggeklapt en dat is niet meer helemaal van deze tijd. De noeste arbeid wordt echter goedgemaakt met heel veel ruimte. In totaal meet de bagageruimte 1.600 liter. Dat is geen recordwaarde, maar wel meer dan gebruikelijk voor een auto van deze omvang.
Bovendien is die ruimte optimaal te gebruiken. De afdekhoes van de bagageruimte kan worden opgeborgen in een uitsparing bij de scharnier van de rugleuning van de achterbank. Dat vraagt enige handigheid, maar het zorgt ervoor dat de hoes geen ruimte inneemt en niet voor rammels kan zorgen.
De achterste rand van de laadvloer kan worden opgeklapt, zodat de kofferruimte in tweeën wordt gedeeld. Op die manier kunnen tere stukken worden gescheiden van de rest van de bagage.
Voorin
Voorin is de Estate gelijk aan iedere andere Megane. Dat betekent een mix van Duitse degelijkheid en Franse flair. Wie zich niet aangetrokken voelt tot een strak, bijna steriel Duits interieur voelt zich waarschijnlijk wel prettig in de Megane. De ruimte voorin is prima, ook voor lange bestuurders.
De standaarduitrusting is goed verzorgd gezien de prijs van de auto. Een aanrader is het optionele "Carminat TomTom" navigatiesysteem. Dit is niet het uitneembare navigatiesysteem waar TomTom om bekend staat. Het is een keurig in het dashboard geïntegreerd navigatiesysteem, maar wel tegen een TomTom-prijs.
Rijeigenschappen
Ook de rijeigenschappen kunnen het beste worden omschreven als een mengvorm van solide Duits en comfortabel Frans. Het onderstel is stevig, zodat de Megane een prima wegligging heeft en desnoods genadeloos hard door een bocht kan worden gestuurd. Tegelijkertijd biedt de Megane zoveel comfort dat van slecht wegdek binnenin de auto weinig merkbaar is. Daarmee leent de Megane zich vooral voor het afleggen van lange afstanden, het beloofde rijplezier blijft echter uit.

Dat ligt niet aan de dieselmotor, want die presteert prima. De hier gereden "dCi 160" is zelfs zo sterk dat de standaard gemonteerde tractiecontrole regelmatig moet ingrijpen, ook wanneer niet hard wordt gereden. Vooral op de snelweg is dit dankzij het forse koppel (360 Nm) een geweldenaar in z'n klasse die gretig naar hoogst illegale snelheden accelereert.
Door het hoge verbruik wordt deze sterkst leverbare dieselmotor in Nederland fors afgestraft door de belastingdienst en daarom komt deze uitvoering vooralsnog niet naar ons land. De Franse fabriek vond het echter niet nodig een andere uitvoering beschikbaar te stellen, daarvoor is het kleine Nederland te onbelangrijk.

Conclusie
Is Renault er in geslaagd een stationcar te maken die mooi en functioneel is? Ja, zeker. De Megane Estate heeft dezelfde eigenzinnige stijl als de hatchback en coupé. In plaats dat de auto botweg is verlengd en vergroot, heeft Renault een waar kunststukje van de achterpartij gemaakt waardoor deze variant een heel eigen charme heeft. Dankzij de verlengde wielbasis biedt de Megane Estate volop ruimte, zowel voor- als achterin.
De rijeigenschappen zijn prima, maar in tegenstelling tot wat Renault belooft is dit geen opwindende of bijzondere auto om mee te rijden. De Megane Estate rijdt, remt, schakelt en stuurt prima maar niet beter dan vergelijkbare auto's.
Kortom: verdienstelijke rijeigenschappen, volop ruimte en een geslaagd uiterlijk. Mooi praktisch dus!
- Ruim en praktisch
- Geslaagde vormgeving
- Prima rijeigenschappen
- Beloofde rijplezier blijft uit
- Omslachtige procedure opklappen achterbank