Publicatiedatum: 22 juni 2008
Peugeot 308 SW (2007 - 2014)
Autotest

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Klopt als een bus

Autotest - Een lastig dilemma. Koop ik een MPV of een ruime personenauto voor mijn gezin? De MPV biedt volop ruimte, maar ziet er bepaald niet aantrekkelijk uit. Ook blijven de rijeigenschappen van zo'n familiebusje ver achter bij die van een gewone personenauto. Maar de personenauto is in de regel minder praktisch. Peugeot komt nu met een oplossing: de 308 SW ziet er uit als een stationcar, maar zou even praktisch zijn als een familiebusje.

Peugeot wilde meer doen dan de zoveelste stationcar op de markt zetten. Er zijn al genoeg rijdende modeaccessoires die er wel fraai uitzien, maar in de praktijk nauwelijks ruimer zijn dan een hatchback. Ook moest de 308 SW niet het zoveelste taaie werkpaard voor vertegenwoordigers en bouwvakkers zijn. In plaats daarvan is de 308 SW bedoeld als familieauto in optima forma.

Achterin

De 308 SW ziet er niet uit als een MPV (Multi Purpose Verhicle), de makers hebben wel veel afgekeken van zo'n familiebusje. Zo bestaat de achterbank uit drie afzonderlijke stoelen. Die kunnen individueel worden verschoven en hebben allemaal een eigen verstelbare rugleuning. Aan de achterkant van de voorstoelen zijn tafeltjes te vinden, waarop de kinderen op de achterstoelen hun speelgoed kwijt kunnen. Voor de iets grotere kinderen bieden deze tafeltjes een plek voor de spelcomputer of draagbare DVD-speler. Rondom de achterbank is gezorgd voor de nodige bergruimte.

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)
Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Net als bij een MPV is de bagageruimte flexibel in te delen. De drie achterstoelen kunnen geheel worden uitgenomen om de bagageruimte te vergroten. Dit gaat met een paar eenvoudige handelingen. Kinderen kunnen dit kunstje gemakkelijk nadoen.

Ook is het mogelijk twee extra stoelen in de bagageruimte te plaatsen, zodat de 308 SW uiteindelijk ruimte biedt aan zeven personen. Deze ruimte is echter zeer beperkt. De 308 SW heeft een veel lagere daklijn dan een MPV en biedt daarom ook veel minder hoofdruimte. De twee achterste stoelen zijn het domein van kleine kinderen.

Tenslotte is het mogelijk alleen de twee achterste stoelen te plaatsen. De 308 SW biedt dan ruimte aan vier personen, maar met een enorme speelplaats tussen de voor- en achterstoelen.

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Kofferruimte

Wanneer zeven stoelen in gebruik zijn, is de bagageruimte minimaal, zelfs een boodschappentas past niet meer. Zonder achterstoelen biedt de 308 SW maximaal 2.149 liter (volgens VDA methode: 1.736 liter) ruimte.

De bagageruimte is uitstekend bereikbaar dankzij de slimme achterklep. Deze loopt rondom de hoeken van de auto, waardoor er geen achterdeur opent maar de complete achterkant van de auto scharniert! Ook heel handig: voor kleine vrachtjes volstaat het om alleen de achterruit te openen en dat vraagt beduidend minder kracht.

Voorin

Voorin is de 308 SW gelijk aan de gewone 308. Dat betekent gemiddelde ruimte, prima stoelen en een modern interieur. Gezien de prijs van de auto, is de standaarduitrusting heel behoorlijk. De testauto is een "XS"-uitvoering en dat betekent een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een radio met MP3 en bediening vanaf het stuurwiel, een boordcomputer en cruise-control.

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Een typisch Frans kwaaltje is de onhandige schaalverdeling van de snelheidsmeter: die kent alleen "Franse snelheden" (110, 130 km/u), zodat de Nederlander moet schatten waar de 80, 100 en 120 km/u precies liggen. Dat continue staren is vermoeiend en komt de veiligheid niet ten goede.

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Motoren

De testauto is voorzien van de meest verkochte benzinemotor: de 1.6 liter. Het eerste wat opvalt is dat deze krachtbron moeite heeft met een koude start. Wanneer de auto langer dan 24 uur heeft stilgestaan, is de motor de eerste minuten zeer onwillig. De auto zet zich met bokkensprongen in beweging, hoe voorzichtig ook wordt omgesprongen met het koppelingspedaal.

Eenmaal warmgereden voldoet de 1.6 liter motor prima. Het vermogen van 120 pk is precies genoeg om moeiteloos met het overige verkeer mee te komen. Daarbij is de nodige reserve beschikbaar om vlot te passeren of snel te accelereren.

Alhoewel het toerental op de snelweg heel gemiddeld is, is de motor toch overduidelijk hoorbaar. In decibellen uitgedrukt is de 308 SW niet luidruchtig, maar door de toonhoogte van het motorgeluid lijkt de 308 minder stil. Daarom is de 308 SW 1.6 op de lange afstand vermoeiender dan sommige concurrenten.

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Prestaties

Omdat de 308 SW lichter en gestroomlijnder is dan een MPV, zijn de prestaties beduidend beter. Dat komt ook terug in het verbruik. Met een kalme rijstijl is het mogelijk nog zuiniger te rijden dan Peugeot belooft. Volgens fabrieksopgave verbruikt de testauto 7,1 liter per 100 km. In de praktijk kwam het verbruik uit op een keurige 6,6 liter per 100 km.

Niet alleen de prestaties van de 308 SW zijn beter dan die van een MPV, ook het weggedrag is beduidend beter. Misschien biedt een hoge MPV een beter overzicht over het verkeer, een lage personenauto geeft een meer vertrouwd gevoel. Bovendien zorgt de lage zit ervoor dat deze 308 SW minder overhelt en duikt, waardoor de auto toch weer rustiger is. Net als de gewone 308 heeft ook de 308 SW een goedmoedig en veilig weggedrag.

Peugeot 308 SW (2007 - 2014)

Conclusie

De Peugeot 308 SW is niet zomaar een stationcar. De 308 SW is ook ruim en praktisch, maar is bedoeld als gezinsauto. Net als een MPV ("familiebusje") biedt de 308 SW een flexibel in te delen bagageruimte en maximaal zeven zitplaatsen. De 308 SW is voorzien van legio tafeltjes, bakjes, vakjes en andere praktische zaken. In tegenstelling tot een MPV biedt de 308 SW slechts beperkte hoofdruimte, waardoor met name de achterste zitplaatsen alleen geschikt zijn voor kleine kinderen.

De rijeigenschappen van de 308 SW zijn uitstekend. De 1.6 liter benzinemotor presteert prima en springt zuinig om met brandstof. Alleen het geluidsniveau had lager gemogen. De wegligging is veel beter dan die van een MPV en dat komt de veiligheid ten goede.

Kortom: de 308 SW rijdt als een personenauto, maar biedt de ruimte en flexibiliteit van een familiebusje. Dat concept klopt als een bus!

plus
  • Nette prijs
  • Flexibele indeling bagageruimte
  • Rijdt als een personenauto, ruim als een MPV
min
  • Mag stiller
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter