Nissan
Strategist of the Year Award voor Nissan
Onder regie van Ghosn is een herstelplan in werking gezet en ontwikkelt Nissan zich in sneltreinvaart tot een sterke, daadkrachtige speler op de wereldwijde automarkt. Ghosn stond aan de wieg van een strategie die reeds vorig jaar, een jaar eerder dan voorzien, tot winstgevendheid heeft geleid. Bovendien speelde Ghosn een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van de alliantie Renault-Nissan in nauwe samenwerking met Louis Schweitzer, de President van Renault.
In april 2002 is de tweede fase van het herstelplan in gang gezet: Nissan 180. Dat plan behelst een wereldwijde groei in verkopen van een miljoen autos, het bereiken van acht procent rendement en het wegwerken van alle schulden. De komst van 28 nieuwe modellen in de periode van 2002 tot en met 2004 levert hieraan een grote bijdrage.
Dit succes vormde voor de redactie van La Tribune voldoende reden om Ghosn als een van de kandidaten voor de Strategist of the Year Award 2002 te selecteren. Uit de lijst finalisten hebben een deskundige vakjury en La Tribune-lezers de winnaar gekozen. De Award is eind jaren tachtig in het leven geroepen om opmerkelijke financieel-economische prestaties van topmensen bij grote bedrijven over het voetlicht te brengen.