Nissan
Nissan publiceert duurzaamheidsrapport 2009
President en CEO van Nissan, Carlos Ghosn, opent het rapport met het volgende commentaar: "De huidige marktomstandigheden voor autofabrikanten zijn uitdagend. Ze stellen ons op de proef om een juiste balans te vinden tussen korte- en langetermijndoelen. Nissan zal zich echter aanpassen en blijven inspannen om die juiste balans te vinden. De stappen die we vandaag nemen zijn erop gericht om de huidige crisis te doorstaan en een succesvolle toekomst van ons bedrijf te garanderen".
In het rapport staan de resultaten die betrekking hebben op de Corporate Social Responsability-strategie (CSR) van Nissan. Deze zijn verwerkt in de CSR Scorecard. Hoewel de definitie van CSR dynamisch is, is de strategie volgens Nissan vooral gericht op ethisch gedrag, transparantie en een duurzame groei van het bedrijf. De doelen op het gebied van milieu en veiligheid waar autofabrikanten aan moeten voldoen, zijn in het duurzaamheidsrapport onderverdeeld in twee hoofdstukken: Protecting the Environment en Improving Safety.
In april 2005 richtte Nissan de divisie CSR op. In 2006 werd een speciale commissie aangesteld die de voortgang van de negen aandachtsgebieden in de CSR-strategie – integriteit, economische bijdrage, merk, kwaliteit, milieu, personeel, veiligheid, toeleveranciers en filantropie – controleert, risico's analyseert en Nissans doelen voor de toekomst vaststelt. Nissan heeft in het kader van Blue Citizenship al diverse activiteiten ontplooid, die ook staan beschreven in het rapport. Blue Citizenship staat voor Nissans wens om onze blauwe planeet te beschermen en om als bedrijf een goed 'wereldburger' te zijn die in goede orde kan 'samenleven' met mens en maatschappij.
Uit milieuoverwegingen publiceert Nissan zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport alleen nog maar online.