Nissan Hypermini
Nissan doet proeven met Hypermini
"Praktische en concrete informatie over de bevindingen met deze unieke voertuigen is van doorslaggevend belang om te vast te stellen welk type elektrisch voertuig het meest geschikt is voor de consument," aldus Shigeo Ishida, directeur van het Nissan Technical Center North America. Naast het ter beschikking stellen van de auto's, financiert Nissan ook het onderzoek dat geleid wordt door antropoloog Tom Turrentine en Ken Kurani, onderzoeker bij de faculteit voor mobiliteitsvraagstukken. "De steun van Nissan is voor ons heel belangrijk en komt precies op tijd," zegt Kurani. "Het bepalen van de mate van acceptatie van een elektrisch aangedreven auto bij de consument, is het belangrijkste onderzoeksgebied van de faculteit. Stadsautos als de Hypermini zijn voor de consument een heel nieuw fenomeen. De grote vraag is of deze voertuigen voor praktisch vervoer kunnen zorgen," voegt hij toe. "We nemen verschillende aspecten onder de loep, met als belangrijkste punten de kosten, de meerwaarde voor het milieu, het gebruiksgemak, de techniek en eventuele nieuwe aandachtspunten die de deelnemers hebben aangegeven."
De Nissan Hypermini is bijna 2,5 meter lang en 1,5 meter hoog. De tweezitter heeft een beperkte laadruimte. Parkeren gaat bijzonder makkelijk. Door de plaatsing van de accu's onder de vloer heeft de Nissan een laag zwaartepunt. De Hypermini heeft daardoor de rijeigenschappen van een reguliere auto.
Belangrijke kenmerken van de Nissan Hypermini zijn:
- Synchroonmotor met een permanent vermogen van 24 kW
- Lichtgewicht lithium-ion batterij met mangaan elektroden zorgt voor een hoge energie- en vermogensdichtheid in een compacte unit
- De batterij is in 4 uur volledig opgeladen
- Actieradius van 48 tot 56 kilometer
- Topsnelheid van 100 kilometer per uur
Nissan is bij nog drie programma's betrokken waarbij elektrische auto's ter beschikking worden gesteld. Ongeveer 120 Hyperminis ondersteunen deze programma's in de Japanse steden Kyoto, Ebina en Yokohama.