Automobiel Management
Nieuwe zakenauto wordt kleiner en schoner
Als gevolg van de downsizing neemt de gemiddelde cilinderinhoud van zakelijke gereden personenauto's de laatste jaren af. Na de toename tussen 1999 en 2005 is de daling in 2007 definitief ingezet, van 1,855 liter naar 1.740 liter nu in 2009.
Niet alleen de motoren maar ook de zakenauto zelf wordt steeds kleiner . Het aandeel van het RDC autosegment A-Small (bijvoorbeeld Toyota Aygo) groeide tussen januari 2007 en augustus 2009 van 4,7% naar bijna 8% terwijl segment C-Lower family (bijvoorbeeld Ford Focus) van 23,3 naar 30,6% steeg. Het aandeel van het segment daartussen, B-City (bijvoorbeeld de Peugeot 207), daalde daarentegen licht. Het aandeel van het populaire leasesegment D-Upper family nam licht toe. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze eerste vier RDC-segmenten bijna driekwart van de markt. Dat was begin 2007 nog maar 64 procent.
Als gevolg van deze 'downsizing' worden de zakelijke auto's steeds milieuvriendelijker. Bijna tweederde van de nieuwe verkochte zakenauto's in 2009 is voorzien van het milieuvriendelijke label A of B. Het aandeel van het schoonste milieulabel steeg explosief van bijna 4% in 2007 naar 27% in 2009. Ook het aandeel van het B-label steeg fors in deze periode, van ruim 20% naar bijna 37%.
Alle conclusies over het zakelijke autogebruik in Nederland zijn te vinden in het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009, een gezamenlijk onderzoek van RDC en het vakblad Automobiel Management naar de effecten van het milieubeleid van de overheid op de zakelijke mobiliteit. Het volledige onderzoeksrapport is vanaf 26 november 2009 te downloaden van Automobielmanagement.nl.