Zenos E10 S
Van der Kooi Sportscars kondigt Zenos E10 S aan
De nieuwe E10 S, een nieuwe stalgenoot voor de E10, kost in Engeland slechts £29.995 inclusief BTW, waarmee Zenos haar streven voortzet om sportwagens op de markt te brengen die uitstekend presteren en toch scherp geprijsd zijn. De E10 is geprijsd vanaf £24.995. Het E10-model is het eerste van drie modellen die Zenos de komende vijf jaar op de markt zal brengen.
Voor Ali en Edwards, eerder werkzaam bij Lotus Cars en daarna ondermeer betrokken bij het opzetten van het Caterham Formule 1 team, waren groeiende voertuiggewichten, hogere aanschafprijzen, toenemende onderhouds- en reparatiekosten alsmede een afnemende klantentrouw, aanleiding om het concept van Zenos te ontwikkelen. Kenmerkende eigenschappen voor de modellen van Zenos Cars zijn een spannende, opwindende rijervaring, een laag gewicht, een scherpe prijs, betrouwbare techniek en materialen, en een designfilosofie die stoelt op het principe dat vorm wordt bepaald door functie.
De E10 S (zowel rechts- als linksgestuurd leverbaar) is een straatlegale
tweezitter met circuitaspiraties. Qua afmetingen komt hij, niet zo vreemd,
overeen met de Elise. De 250 pk sterke Ford GDTI 2.0-liter turbomotor ligt
midden in het chassis en is dwarsgeplaatst. Vanzelfsprekend worden de
achterwielen aangedreven. Er zijn diverse versnellingsbakconfiguraties en
overbrengverhoudingen beschikbaar om een ideale combinatie te verzorgen voor de
verschillende motorvermogens. De topsnelheid bedraagt ruim 220 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt 4,5 seconden in beslag.
Het lage voertuiggewicht wordt gerealiseerd door de integratie van een
enkelvoudige 'backbone' van geperst aluminium met een monocoque van
koolstofvezel; deze architectuur zorgt voor een optimale torsiestijfheid. Door
gebruik te maken van gerecycled koolstofvezel en een nieuw soort thermoplastiek
heeft het Zenos-platform een toonaangevende mechanische efficiency waardoor de
hoge productie- en vervangingskosten worden voorkomen waarvan normaal sprake is
bij superauto's met koolstofvezel onderdelen.
De voorwielophanging is direct verbonden met de voorkant van de backbone, waardoor kosten én gewicht worden gespaard. De krachtbron is opgehangen aan het achterste subframe dat los te koppelen is voor eenvoudiger serviceonderhoud en reparaties. Gezien de prestaties van de auto is gezorgd voor een optimale veiligheid voor bestuurder en passagier. Zij zitten in een compleet stalen kooi, met twee rolbeugels en stalen balken aan de zijkanten, die is geïntegreerd met de carbon monocoque.
De E10 S is ontworpen met primaire aandacht voor de meest ideale
'werkomstandigheden' voor de bestuurder, dus is het uitsluitend eenvoud en
functionaliteit wat de klok slaat. De ergonomie van de cockpit is zodanig dat
de minimale lengte voor de bestuurder 1 meter 55 is, terwijl de maximale lengte
1 meter 91 bedraagt. Uiteraard zitten de bestuurder en zijn bijrijder in een
speciale Zenos sportstoel. Achter het stuur bevindt zich een display dat de
noodzakelijke informatie verstrekt terwijl in het midden van het dashboard een
tweede scherm is met aanvullende informatie over de weg of het circuit.
De productie van de Zenos E10 S zal begin volgend jaar een aanvang nemen en een
van de eerste exemplaren zal zijn weg naar Van der Kooi Sportscars vinden.