DAF
Liefhebber toont unieke DAF collectie
Waar de DAF vroeger alleen populair was bij oude dametjes, is de auto nu zeer gewild bij autoliefhebbers, waaronder jongeren in de twintig. Oosterlaan: "Heel dure merken zijn uit aan het raken. Mensen willen iets simpelers waar je ook mee gezien kunt worden. Dan is de DAF ideaal. Al heb je nog zo'n rotdag; wanneer je een stukje met een DAF rijdt, krijg je een glimlach op je gezicht!"
Er is volgens Oosterlaan nog meer bijzonder aan de bolides van DAF: "Wat mensen van nu zo aantrekt aan oude DAF'jes is het stukje Nederlandse cultuur. Een DAF is echt iets nostalgisch. Daarnaast zijn de auto's zeer zeldzaam. Van sommige uitvoeringen zijn er nog een paar honderd over en van anderen nog maar één of twee. Nu DAF'jes schaarser zijn, wordt de waardering voor dit lang verguisde wagentje groter". Niet alleen in Nederland vist Oosterlaan ze op: "Overal in Europa komen nog DAF's boven water en ze rijden zelfs rond in Nieuw-Zeeland".
Naast de populariteit in Nederland, België en Duitsland tonen ze zelfs vanuit het verre oosten interesse in de oude wagentjes. Oosterlaan: "Chinezen en Japanners zijn gefascineerd door de techniek. De DAF is namelijk de eerste belt-drive auto. Vooral de auto's van net na de oorlog uit de jaren vijftig en zestig zijn echte collectors items. De techniek van een oude DAF is nog steeds terug te vinden in hedendaagse auto's, zoals de traploze versnelling (variometic red.) en de automatische rem als je bergaf rijdt, die je ook bij BMW's ziet".
De collectie bestaat uit zeldzame DAF-bedrijfswagens die stuk voor stuk opgespoord en gerestaureerd zijn door Oosterlaan zelf. De oldtimers behoren tot de bedrijfswagencollectie van DAF, een speciale lichting auto's. Destijds kwam er vraag naar lichte bedrijfswagens, waarop DAF besloot om personenauto's om te bouwen tot bedrijfsauto's. "Er werd gewoon een laadruimte op een normale persoonsauto gemonteerd, dat maakt deze bedrijfsauto's zo bijzonder. Onder andere de PTT, ANWB en de politie maakten gebruik van wagens van DAF. In totaal zijn er in Nederland nog ongeveer 5.000 DAF'jes over", aldus Oosterlaan.
De volledig gerestaureerde collectie bestaat uit twee DAF Pony's, de DAF Bestel 33, de DAF Kalmar, de Bestelauto 66 en de Pick Up uitvoering uit 1964:
DAF Pony's uit 1969 zijn zeer zeldzaam. Eén DAF Pony uit de
collectie is een bakwagentje dat gemaakt is voor het lichte bestelwerk en de
andere heeft een trailer. Er zijn er toentertijd zevenhonderd van geproduceerd
en op het moment is er nog maar een klein aantal van over. De DAF Pony is een
uitvloeisel van een Amerikaanse legeruitvoering. DAF had er grootse plannen
mee, maar achteraf bleek de wagen niet functioneel; de auto was gewoon te
licht. Hierdoor zijn er niet veel geproduceerd, wat de auto nu des te
aantrekkelijker maakt.
De DAF Bestel 33 was een helse restauratieklus; de auto moest bijna volledig
gerestaureerd worden. Dit model is vrij zeldzaam doordat het een
besteluitvoering is met een verhoogd dak. Er zijn er wereldwijd nog vijftig van
over.
De DAF Kalmar komt uit 1969 en is de enige uit de collectie die van polyester is gemaakt – de rest is allemaal gemaakt van blik. Er zijn er destijds tweeduizend van geproduceerd waarvan zes blikken uitvoeringen en de rest is uit polyester gemaakt. De Kalmar heeft Oosterlaan op de Technische Hogeschool van Göteborg op de kop getikt. Speciaal aan deze auto is dat hij ontworpen is voor de post en omdat ze in Zweden tot 1968 nog aan de andere kant van de weg reden, zit het stuur dus aan de rechterkant!
De bestelauto 66 Combi is de enige uit de collectie die uit de jaren zeventig komt. Het is een personenauto die is omgebouwd voor licht bestelwerk.
De Pick Up uitvoering uit 1964 is zeer zeldzaam. In totaal zijn er maar 435 van gebouwd, waardoor er nu nog maar heel weinig over zijn. De productie werd snel stopgezet, doordat ze in die tijd niet erg gewild waren. In tegenstelling tot de matige populariteit destijds, is deze bolide nu zeer gewild! Ze zijn door hun zeldzaamheid echt een must have voor liefhebbers. Deze auto werd onder andere gebruikt bij boomkwekerijen, maar had ook veel andere functies. Sommige pick-ups werden zelfs omgebouwd tot invalidenwagentjes.
