Bovag
Kwart Nederlandse auto's op winterbanden
Daarmee is seizoen 2009/2010 koploper op het gebied van winterbandenverkoop. In 2004/2005 werden 350.000 winterbanden verkocht, twee jaar later (2006/2007), toen de wetgeving in Duitsland wijzigde, 800.000 en vorig seizoen gingen er 700.000 winterbanden over de toonbank. "Consumenten zien winterbanden dan ook niet meer als een luxeproduct, maar als een noodzakelijke voorziening om de veiligheid op de weg tijdens winterse omstandigheden te garanderen", aldus Edwin Brinksma van Vereniging VACO.
BOVAG liet onderzoeksbureau Multiscope een representatieve groep huishoudens ondervragen over het gebruik van winterbanden. Hieruit is gebleken dat van de 342 respondenten, allen huishoudens met minimaal één auto, 26 procent de auto die het meest gebruikt wordt, heeft uitgerust met winterbanden. Ruim 40 procent van de leaseauto's en 20 procent van de auto's in privébezit staat op winterbanden. Auto's die voorzien zijn van winterbanden zijn gemiddeld jonger (5,5 jaar) dan auto's zonder (8,3 jaar). De aanschaf van de winterbanden deed 46 procent bij een autobedrijf (merkdealer of onafhankelijk autobedrijf), 23 procent bij de fastfitter of bandenbedrijf, 4 procent via een webwinkel en 14 procent via een ander kanaal.
Niet alleen bij winterse omstandigheden zoals sneeuw en ijzel zijn winterbanden in het voordeel ten opzichte van zomerbanden. Door het speciale profiel en rubbersamenstelling hebben winterbanden al meer grip op het wegdek bij temperaturen onder zeven graden Celsius. Toch vindt 40 procent van de respondenten winterbanden in Nederland niet nodig door de zachte winters. Een verplichting vanuit de overheid voor het rijden op winterbanden vindt 64 procent van de respondenten niet nodig, tegen 20 procent die dat wel ziet zitten.