27 maart 2004
 

Goodyear HydraGrip

Goodyear HydraGrip rekent af met regen

Autozine
27 maart 2004 | Gemiddeld valt er op ruim 140 dagen in het jaar regen in de grootste delen van Europa. Zelfs warme steden als Madrid, Rome en Athene tellen zo'n 100 dagen regen per jaar. Dat realiseren automobilisten zich ook en daarom wil 70 procent van hen een autoband die vooral op een nat wegdek goed voldoet. Die band is er nu: de Goodyear HydraGrip.
KwikFit
Info

Goodyear heeft in het Research & Development Centrum in het Luxemburgse Colmar drie jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de HydraGrip en er zijn miljoenen testkilometers afgelegd. Het resultaat is een autoband die volgens de makers op een nat wegdek beter presteert dan de meeste concurrenten, zonder op een droge weg aan prestaties in te leveren.

Het geheim van de natweer-eigenschappen van de Goodyear HydraGrip is een technologie die DynamicDrain-TRED wordt genoemd, een combinatie van recent door Goodyear ontwikkelde technieken. Een van die technieken is de 3D-BIS, oorspronkelijk uitgevonden om winterbanden op droog en nat wegdek meer grip te bieden. Hierbij zijn de banden zodanig voorzien van lamellen, dat de profielblokken als driedimensionale puzzelstukjes in elkaar grijpen. Dat voorkomt te grote flexibiliteit van de profielblokken, hetgeen ten koste van de handling zou gaan. De lamellen zijn bovendien trapsgewijs aangebracht, wat voor een toegenomen stijfheid van het profiel in lengterichting zorgt en een beter wegcontact bij remmen nat en droog wegdek.

Voor het profiel van de Goodyear HydraGrip is andere nieuwe techniek gebruikt, het V-TRED ontwerp. Dit groevenontwerp garandeert gedurende de hele levensduur van de band een uitstekende weerstand tegen aquaplaning door het water in de groeven te persen. De blokverdeling in het loopvlak is zodanig dat de rijgeluiden worden geminimaliseerd.

Goodyear heeft voor de HydraGrip een speciale loopvlak compound ontwikkeld. De compound bevat een speciale, reactieve mengeling van high performance polymeren en een dubbel versterkingssysteem om een optimale handling en goede tractie op natte wegen te verkrijgen. Verder bevat de compound op maat gemaakte chemicalien om water af te stoten. Onder het loopvlak zit een laag met versterkt rubber voor stabiele stuur- en bochteigenschappen.

Toyota Hilux getest door Fernando AlonsoToyota Hilux getest door Fernando Alonso
1 juni 2020
Ford Puma nu ook als VignaleFord Puma nu ook als Vignale
28 mei 2020
Kia Stonic nu ook als Sports EditionKia Stonic nu ook als Sports Edition
28 mei 2020
Fiat lanceert One-Shot docu filmFiat lanceert One-Shot docu film
27 mei 2020