30 maart 2020
 

BYD

BYD ontwikkelt bladbatterij

Autozine
30 maart 2020 | BYD heeft de lancering van de bladbatterij aangekondigd, een ontwikkeling die de bezorgdheid over de veiligheid van batterijen in elektrische voertuigen moet verminderen. Tijdens een online lancering met als thema 'The Blade Battery - Unsheathed to Safeguard the World', zei Wang Chuanfu, voorzitter en president van BYD, dat de bladbatterij BYD's gedrevenheid benadrukt om problemen op het gebied van de veiligheid van batterijen op te lossen en tegelijkertijd de veiligheidsnormen voor de hele branche opnieuw te definieren.
Info

BYD liet in een video zien hoe de bladbatterij werd doorboord met een spijker. De batterij doorstond de test, hetgeen een prestaties is gezien de moeilijkheidsgraad van zo'n test. Perforatietests worden gebruikt om thermische reacties van batterijen te onderzoeken. "Op het gebied van batterijveiligheid en energiedichtheid heeft BYD's bladbatterij duidelijke voordelen", zegt professor Ouyang Minggao, lid van de Chinese Academie van Wetenschappen en professor aan de Tsinghua University.

De bladbatterij is de afgelopen jaren door BYD ontwikkeld. De enkelvoudige cellen zijn gerangschikt in een matrix en vervolgens in een batterijpakket geplaatst. Door de geoptimaliseerde structuur van het batterijpakket neemt de bladbatterij tot 50% minder ruimte in vergeleken met conventionele lithiumijzerfosfaatblokbatterijen.

Tijdens het doorboren van de bladbatterij met een spijker rookte de batterij niet zoals hij ook geen vlam vatte. De oppervlaktetemperatuur schommelde tussen de 30 en 60° Celsius. Onder dezelfde omstandigheden steeg de temperatuur bij een conventionele lithiumbatterij tot zo'n 500° C en vatte hij vlam. Een conventionele lithiumijzerfosfaatblokbatterij rookte niet en vatte ook geen vlam, maar wel liep de oppervlaktetemperatuur op tot een gevaarlijke 200 tot 400° Celsius. Geconcludeerd kon worden dat voertuigen voorzien van BYD's bladbatterij veel minder vatbaar zijn voor brand, zelfs bij ernstige beschadigingen. De bladbatterij werd ook aan diverse andere, extreme tests onderworpen. Zo werd hij geplet, gebogen, in een oven verwarmd tot 300° C en geladen tot 260% van zijn capaciteit. Geen van deze enorme belastingen leverde een brand of een explosie op.

He Long, vice-president van BYD en voorzitter van FinDreams Battery Co., Ltd., benoemde vier voordelen van de bladbatterij, waaronder een hoge starttemperatuur voor exotherme reacties, langzame warmteafgifte en lage warmteontwikkeling, het vermogen om geen zuurstof vrij te geven tijdens storingen en het niet willen vlamvatten onder extreme omstandigheden.

"Momenteel zijn veel automerken met ons in gesprek over samenwerking op basis van de technologie van de bladbatterij", aldus He Long. Hij voegde eraan toe dat BYD graag kennis wil delen en wil samenwerken met wereldwijde partners om gunstige resultaten te bereiken voor alle spelers in de sector.

Renault en TheArsenale onthullen AIR4Renault en TheArsenale onthullen AIR4
26 november 2021
Toyota Corolla krijgt nieuw infotainmentToyota Corolla krijgt nieuw infotainment
26 november 2021
Kia verkent inzichten in voertuigdataKia verkent inzichten in voertuigdata
25 november 2021
Suzuki introduceert nieuwe S-CrossSuzuki introduceert nieuwe S-Cross
25 november 2021