7 februari 2006
 

Bridgestone

Bridgestone onthult nieuwe versie van in-wheel motor

Autozine
7 februari 2006 | Bridgestone Corporation heeft een compactere en lichtere versie (Versie III) van haar in-wheel motorsysteem voor elektrische voertuigen onthuld. In 2003 toonde Bridgestone al de eerste versie van dit in-wheel motorsysteem, in 2004 gevolgd door Versie II die al compacter en lichter geconstrueerd was. Gebaseerd op deze technologie heeft Bridgestone de nieuwste uitvoering nu speciaal met het oog op kleinere bandenmaten ontwikkeld.
Info

Door de aandrijfunits in de wielen te monteren kan ieder wiel afzonderlijk worden aangestuurd, wat tot uitstekende handlingkarakteristieken leidt. Bovendien maakt het in-wheel systeem een differentieel en aandrijfas overbodig, wat betekent dat auto-ontwerpers ongekende vrijheden krijgen bij het vormgeven van een auto. Designers kunnen zo meer ruimte vrijmaken voor de bestuurder en passagiers, zonder dat de totale lengte en breedte van de auto daardoor toenemen.

Een probleem dat zich bij in-wheel aandrijfsystemen vaak voordeed, was het extra gewicht dat aan ieder wiel werd toegevoegd. Dat heeft een negatieve invloed op het comfort en de rijprestaties en beperkte de toepassing van in-wheel systemen in elektrische voertuigen. Bridgestone heeft daarom een dynamische demper toegepast om deze beperking van in-wheel motorsystemen weg te nemen. De nieuwste versie van het systeem maakt gebruik van een motor met interne rotor, in tegenstelling tot de typen met een rotor aan de buitenkant. Bovendien heeft Bridgestone op diverse punten verbeteringen doorgevoerd om tot een systeem te komen dat beter, lichter en compacter is vergeleken met zijn voorgangers.

Het ontwikkelingswerk werd door Bridgestone gedaan in samenwerking met KYB Corporation en Akebono Brake Industry Co., Ltd. Sinds 2000 werkt Bridgestone met deze partners samen op het gebied van wielophangingsystemen. Bridgestone blijft het in-wheel motorsysteem met de dynamische demper verder verfijnen, om Versie II en Versie III de toekomst wellicht te vercommercialiseren. Bovendien ontwikkelt Bridgestone momenteel banden en andere aanverwante componenten om de prestaties van het systeem verder te optimaliseren.

Renault en TheArsenale onthullen AIR4Renault en TheArsenale onthullen AIR4
26 november 2021
Toyota Corolla krijgt nieuw infotainmentToyota Corolla krijgt nieuw infotainment
26 november 2021
Kia verkent inzichten in voertuigdataKia verkent inzichten in voertuigdata
25 november 2021
Suzuki introduceert nieuwe S-CrossSuzuki introduceert nieuwe S-Cross
25 november 2021