8 november 2018
Feedback
 

Bosch

Bosch-onderzoek: Minder stress en meer rijcomfort door zelfrijdende auto's

Autozine
8 november 2018 | Als het over de zelfrijdende auto gaat, zijn de Nederlanders eerder voorzichtig. Net iets meer dan de helft verwacht dat zelfrijdende auto's minder stress en meer rijcomfort met zich meebrengen. Maar een snelle invoering van zelfrijdende auto's is voor een meerderheid van de Nederlanders niet nodig. 17 procent van de Nederland zou zijn kinderen door een zelfrijdende auto naar school of naar de sportclub laten brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van Bosch, uitgevoerd in dertien landen.
 

Op de vraag welke functies een zelfrijdende auto moet uitvoeren, antwoordt 62 procent van de ondervraagde Nederlanders 'de auto parkeren'. Ook rijden in de file (55 procent) of een parkeerplaats vinden (52 procent) zijn voor de Nederlanders belangrijke functies. Het overnemen van de stuurfuncties wordt door 27 procent van de bevraagde Nederlanders als belangrijk ervaren. Iets meer dan de helft (52 procent) van de ondervraagde Nederlanders verwacht dat zelfrijdende auto's meer rijcomfort en minder stress (45 procent) met zich meebrengen. Daarnaast verwacht 43 procent van de Nederlanders dat zelfrijdende auto's minder brandstof verbruiken. 38 procent gelooft dat deze auto's tot minder ongevallen leiden. Iets meer dan een kwart (29 procent) van de Nederlanders is voorstander van een snelle invoering van zelfrijdende auto's.

Als de auto zelfstandig aan het rijden is, zouden de Nederlanders met de andere Mobility Solutions Beneluxpassagiers praten (58 procent) of uit het raam kijken en van het landschap genieten (57 procent).

Daarnaast vindt 35 procent van de Nederlanders dat zelfrijdende functies een auto aantrekkelijker maken. Zelfrijdende functies zet de Nederlander niet meteen aan om een nieuwe auto te kopen (21 procent zou dit doen) of te kiezen voor nieuwe vormen van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld zelfrijdende deelauto's (25 procent).

De Nederlanders willen de zelfrijdende auto met name gebruiken tijdens langere ritten (59 procent), op de snelweg (53 procent) of om op vakantie te gaan (44 procent). Tijdens kortere ritten of wanneer er passagiers in de auto zitten, rijden de Nederlanders liever zelf. Dat verklaart wellicht ook waarom slechts 17 procent van de ondervraagde Nederlanders zijn kinderen door een zelfrijdende auto en zonder bestuurder naar de sportclub of naar school zou laten brengen. "Nederlanders hebben blijkbaar moeite om de controle over het stuur uit handen te geven en rijden nog steeds graag zelf. Uit het onderzoek blijkt ook dat zij zelfrijdende functies met name als ondersteunend zien: bij het parkeren, tijdens langere ritten op de snelweg of in de file. Dergellijke functies zijn vandaag al op een aantal modellen aanwezig en worden dus nu al bewust of onbewust gebruikt," zegt Sandra Vancolen, Marketing Specialist Mobility Solutions Benelux bij Robert Bosch N.V..

De Highway Assist van Bosch is een gedeeltelijk geautomatiseerde rijfunctie die rijden op de snelweg veiliger en minder stresserend maakt voor de bestuurder. Dit nieuwe systeem van Bosch, aanwezig in alle voertuigen van het Maserati aanbod MY 2018, combineert de functies ACC Stop & Go en Lane Centering en beheerst op die manier de snelheid, de versnelling en het remgedrag van de auto.

Dankzij de combinatie van de twee functies en de geoptimaliseerde lengte- en breedtebegeleiding tijdens het rijden op een rijstrook maakt deze technologie van Bosch gedeeltelijk geautomatiseerd rijden (SAE niveau 2) mogelijk op rechte stukken en in bochten.

De Bosch-technologie voor snelwegondersteuning is bedoeld om de snelheidsbeperkingen op snelwegen nauwgezet te respecteren. Het systeem geeft de bestuurder belangrijke ondersteuning. Het enige wat de bestuurder moet doen, is het voertuig voortdurend in het oog houden en op elk moment paraat zijn om indien nodig de controle over te nemen. De technologische Page 2 of 4functies worden mogelijk gemaakt door de gecombineerde werking van een langeafstands-radarsensor van Bosch, een camera en een GPS, die de actuele positie van de auto op de snelweg bijhoudt

Home Zone Park Assist neemt vaak voorkomende parkeermanoeuvres over Home Zone Park Assist is een gedeeltelijk geautomatiseerde functie die nog steeds enige controle van de bestuurder vereist. Het systeem is ontworpen voor regelmatig voorkomende parkeermanoeuvres, bijvoorbeeld parkeren thuis of in een vaste, toegewezen parkeerplaats. Het bijzondere aan deze technologie is dat Home Zone Park Assist individuele rijmanoeuvres aanleert en opslaat. Zodra dat gebeurd is, kan de assistent deze manoeuvres ook zelf uitvoeren. De bestuurder hoeft daartoe enkel een knop in te drukken. Bovendien hoeft het systeem slechts eenmalig geïnstrueerd te worden.

Dit is hoe het systeem werkt: de bestuurder activeert de aanleerfunctie van de assistentie van zodra de auto zich in de gewenste startpositie bevindt. De auto rijdt daarna tijdens een proefrit langzaam (wandeltempo) naar een parkeerplaats die zich op niet meer dan 100 meter afstand bevindt. Het systeem slaat ondertussen startpositie, bestemming en route op. Vanaf dat moment kan Home Zone Park Assist het parkeren vanaf de gedefinieerde startpositie overnemen. Bestuurders hebben de keuze om in de auto te blijven of het proces van buitenaf te volgen, respectievelijk via een dodemansschakelaar op de contactsleutel of via de smartphone. Het Bosch-systeem kan tot tien verschillende parkeermanoeuvres en vaak voorkomende parkeersituaties opslaan.