19 mei 2020
 

Bosch

Bosch ESP bestaat 25 jaar

Autozine
19 mei 2020 | Nat wegdek en een plotselinge uitwijkmanoeuvre: er was een tijd dat een dergelijke situatie vaak eindigde in een greppel of tegen een vangrail, en niet zelden met dodelijke slachtoffers of ernstig letsel. Bijna dag op dag 25 jaar geleden werd er eindelijk een oplossing geboden in de vorm van een baanbrekende uitvinding. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP debuteerde in 1995 dankzij een samenwerking tussen Bosch en Daimler-Benz op de S-klasse. Sindsdien houdt ESP voertuigen veilig op de weg, ook in kritieke situaties.
KwikFit
Info

Onderzoekers van ongevallen bij Bosch schatten dat er alleen al in de EU in de afgelopen 25 jaar ongeveer 15.000 levens zijn gered, en dat iets minder dan een half miljoen ongevallen met persoonlijk letsel zijn voorkomen. Samen met de veiligheidsgordel en de airbag is ESP een van de belangrijkste levensredders in een voertuig. De innovatie mag dan al van 1995 zijn, er is niets gedateerd aan: Bosch heeft zijn antislipsysteem voortdurend verbeterd en heeft tot nu toe meer dan 250 miljoen ESP- systemen geproduceerd. Moderne auto's zijn ondenkbaar zonder deze elektronische beschermengel. Wereldwijd is 82 procent van alle nieuwe voertuigen uitgerust met ESP. In 2017 was dit nog 64 procent.

Het elektronisch stabiliteitsprogramma grijpt met name in op een nat of glad wegdek, bij het ontwijken van onverwachte obstakels zoals dieren op de weg, of bij het te snel nemen van een bocht. Met ESP aan boord kan tot 80 procent van alle slipongevallen worden voorkomen. Het combineert de functies van het ABS-antiblokkeerremsysteem en het TCS-tractiecontrolesysteem, maar kan veel meer doen. Het detecteert ook de slipbewegingen van het voertuig en gaat deze actief tegen.

Het antislipsysteem gebruikt informatie over de rijdynamiek om te detecteren of de auto in de richting rijdt die de bestuurder aangeeft. Als er een discrepantie is tussen deze twee factoren, grijpt ESP in. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar het is in realiteit een complex proces. Slimme sensoren helpen om de stuurhoek en het traject van de auto 25 keer per seconde te vergelijken. Als die twee uiteenlopen, verlaagt ESP het motorkoppel en remt het de afzonderlijke wielen af. Op deze manier helpt het systeem voorkomen dat de auto van de weg slipt, waardoor veel ongelukken in de kiem worden gesmoord.

Er schuilt een lang verhaal achter deze prestatie. Het begon in de jaren tachtig met aanvankelijk onafhankelijke inspanningen van Bosch en Daimler-Benz om meer voertuigstabiliteit te bereiken. Vanaf 1992 tot de marktintroductie werkten experts van de twee bedrijven samen in een projectunit. De legendarische elandtest van 1997 hielp om een doorbraak te bereiken voor het systeem: tijdens tests voor een Zweeds automagazine kantelde een Mercedes Benz A-klasse bij een abrupt uitwijkmanoeuvre. Mercedes-Benz reageerde door van ESP voortaan een standaarduitrusting te maken. Sinds die tijd zijn steeds meer voertuigen van verschillende autofabrikanten met het antislipsysteem uitgerust.

Ook de wetgevers hebben de voordelen van ESP erkend en het in vele delen van de wereld een verplichting gemaakt. In de EU verliep het mandateringsproces geleidelijk. Vanaf november 2011 was het in eerste instantie verplicht voor nieuwe types personenauto's en bedrijfsvoertuigen, en vanaf 1 november 2014 voor alle nieuw geregistreerde personenauto's en bedrijfsvoertuigen. Ook in Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Ecuador, Israël, Japan, Maleisië, Nieuw-Zeeland, Rusland, Zuid-Korea, Turkije en de Verenigde Staten is het antislipsysteem ofwel wettelijk verplicht ofwel een zelfopgelegde regel. De ervaring uit Europa leert dat als het aantal voertuigen met het systeem toeneemt, het aantal ongevallen daalt.

Vandebron
Nieuw instapmodel voor Kia e-SoulNieuw instapmodel voor Kia e-Soul
1 juli 2020
Suzuki introduceert AcrossSuzuki introduceert Across
1 juli 2020
Toyota AYGO tijdelijk als x-JBLToyota AYGO tijdelijk als x-JBL
1 juli 2020
Ford Focus wordt hybrideFord Focus wordt hybride
1 juli 2020