23 oktober 2019
 

Mitsubishi

Mitsubishi toont MI-TECH en K-Wagon Concepts

Autozine
23 oktober 2019 | Mitsubishi presenteert de nieuwe MI-TECH Concept en nieuwe Super Height K-Wagon Concept. Beide modellen beleven hun wereldpremière op de Tokyo Motor Show2 die van 25 oktober tot en met 4 november 2019 geopend is voor publiek. Wat betreft de Super Height K-Wagon Concept maakt MMC bekend dat de productieversie voor het einde van dit boekjaar wordt uitgebracht en deel uitmaakt van een tweede golf van nieuwe generatie Kei cars.
UnitedConsumers
 

De MI-TECH Concept is een compacte plug-in hybride SUV die rijplezier en vertrouwen belooft op alle soorten ondergrond. Het studiemodel is de belichaming van MMC's wereldwijde slogan 'Drive Your Ambition' en heeft een kleiner en lichter plug-in hybridesysteem (PHEV), bestaande uit een 4WD-systeem met vier elektromotoren. De MI-TECH Concept wordt ook gekenmerkt door moderne rijassistentiesystemen en actieve veiligheidssystemen. De MI-TECH Concept is ontworpen onder het motto van 'Stimulates the driver's adventure'. Het is een buggy-achtige SUV met typische kenmerken van Mitsubishi. Het progressieve ontwerp van het geëlektrificeerde voertuig komt tot uiting dankzij de lichtblauwe carrosseriekleur, de koperkleurige strepen op de grille, de wielen en het interieur.

Mitsubishi

Aan de voorzijde valt direct het bekende 'Dynamic Shield' familiegezicht van MMC op, waarbij de satijnkleur van de grille met koperkleurige strepen de kenmerkende uitstraling van een geëlektrificeerd voertuig versterken. Ook de T-vormige koplampen, aluminium beschermdelen en treeplanken aan de zijkant dragen bij aan het onderscheidende ontwerp. Net zo opvallend zijn de zeer brede wielkasten, de extra grote wielen en de scherpe lijnen van de open carrosserie. Daarmee toont de MI-TECH Concept de krachtige houding van een SUV. De achterzijde oogt als een zeshoek die uit een massief stuk staal is gefreesd. Het ontwerp van de T-vormige achterlichten sluiten aan op die aan de voorzijde.

Binnenin zorgen het horizontale instrumentenpaneel en het functionele ontwerp voor gebruiksgemak. Opvallende details zijn de koperkleurige lijnen op het instrumentenpaneel en stuurwiel. Pianotoets-achtige schakelaars bevinden zich bovenop de middenconsole, terwijl de voorste greep fungeert als handpad voor een nog prettigere bediening van de schakelaars. Functies worden op eenvoudige wijze getoond en zijn gemakkelijk te begrijpen, terwijl de schakelaars een bevredigende feedback geven als die worden ingedrukt. Alle relevante informatie over het voertuig, terreinherkenning en routebegeleiding wordt op de voorruit geprojecteerd.

Voor deze compacte SUV is het PHEV-systeem compact en licht ontworpen. Bijzonder is dat Mitsubishi kiest voor een gasturbine als generator in plaats van een conventionele benzinemotor. Met het conceptmodel worden mogelijkheden onderzocht voor grootschalige toepassing van zo'n turbine in een PHEV. De gasturbinemotor is opvallend krachtig voor zijn bescheiden formaat en gewicht. Bovendien is de turbine geschikt voor verschillende soorten brandstof, zoals benzine, diesel, kerosine of ethanol. Tegelijkertijd zijn de uitlaatemissies relatief laag, waarmee het voertuig beantwoordt aan milieuvragen van de toekomst.

Bij de MI-TECH Concept wordt het beproefde S-AWC-systeem4 van MMC toegepast in combinatie met het zogenoemde Quad Motor 4WD-systeem met Dual Motor AYC5 (Active Yaw Control), bestaande uit twee elektromotoren op de vooras en twee op de achteras. Tevens maken de elektrisch aangestuurde remmen een nog snellere respons en extra accurate bediening van remdruk mogelijk, terwijl een aanzienlijke verbetering van wenbaarheid en tractie bereikt wordt.

Als in het terrein twee wielen van de grond komen, is het systeem in staat om de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de wielen te sturen die wel grip hebben, waarmee de off-roadcapaciteiten naar een hoger niveau gebracht worden. De ingenieurs van MMC hebben hiermee een veilig en plezierig rijgedrag in alle omstandigheden weten te creëren, terwijl ook nieuwe opwindende rijervaringen mogelijk zijn, zoals 180 graden 'drifts' door de linker en rechter wielen in tegengestelde richting te laten draaien.

Mitsubishi

Een andere belangrijke eigenschap van de MI-TECH Concept is het HMI-systeem (Human Machine Interface). Dit projecteert een variëteit aan informatie -op de augmented reality (AR) voorruit. Dankzij de verscheidenheid aan informatie op het gebied van voertuig-, verkeer- en wegcondities kunnen bestuurders sneller en nauwkeuriger reageren, ook bij slecht zicht. Het conceptmodel is ook uitgerust met MI-PILOT, de volgende generatie rijassistentie, die de bestuurder niet alleen ondersteunt op snelwegen en in stedelijk gebied, maar ook op onverharde wegen.

De Super Height K-Wagon Concept is een voorbode van een volgende generatie Kei car. Het model is ontworpen voor bestuurders die meer willen ontdekken en langere afstanden willen rijden. De Super Height K-Wagon Concept biedt een opvallend ruim interieur en levert de prestaties en functionaliteit die nodig zijn in deze voertuigcategorie. Dit alles wordt gecombineerd met een expressief exterieurontwerp geïnspireerd op de SUV's van MMC. Het 'Dynamic Shield' familiegezicht van MMC is ook toegepast op deze Kei car, waarbij een gecoate stalen balk fraai aansluit op het horizontale thema van de grille. Het zijaanzicht straalt kracht uit dankzij de lange wielbasis en gebeeldhouwde karakterlijnen. Tegelijkertijd zijn de dorpels en wielkasten in zwart uitgevoerd om een SUV-achtige uitstraling te creëren.

De designers hebben een kleurenschema ontwikkeld dat past bij actieve bestuurders. De olijfgroene carrosserie wordt gecombineerd met een wit dak en zilverkleurige dakrails. De wielen hebben dezelfde kleur als de carrosserie, waardoor een rondom uniform uiterlijk ontstaat. In het opvallend hoge interieur is extra aandacht besteed aan de ruimte achterin, vooral met het oog op het gezin. De Super Height K-Wagon Concept claimt in deze klasse zelfs de grootste achterportieropening en de meeste beenruimte voor passagiers op de achterbank.

Het e-Assist-pakket met MI-PILOT, bestaande uit actieve veiligheidstechnologie zoals een rijstrookassistent, automatische remingreep om een aanrijding te (helpen) voorkomen, eventueel door verkeerd gebruik van het gaspedaal in krappe ruimtes, heeft een zogenoemde SAPO CAR (Safety Support Car) S Wide classificatie ontvangen van de Japanse overheid. Daarmee zijn bestuurders en passagiers verzekerd van extra gemoedsrust en veiligheid in het verkeer.