22 juli 2017
Mazda CX-5

Mazda CX-5

Verfijning in het groot

Autotest | SUVs zijn groot, stoer en sterk. In veel gevallen geldt daarom groter en sterker is beter. Maar Mazda ziet dat anders! Mazda zoekt het, ook bij een sports utility vehcile, in verfijning. Maak kennis met de tweede generatie van de CX-5.
 

De term "tweede generatie" is zorgvuldig gekozen. Zelfs bij Mazda verschillen de meningen namelijk of de CX-5 voor modeljaar 2017 een sterk verbeterde of een geheel nieuwe auto is. Het platform is namelijk gelijk gebleven, maar het koetswerk is geheel nieuw.

Dat is vooral aan de voorzijde duidelijk, met de kleine koplampen die een zelfverzekerde blik hebben. De grille lijkt iets tegen de rijrichting in te leunen, waarmee het front iets heeft van een straaljager. De lijnen aan de zijkant van de auto geven de nieuwe CX-5 een hogere schouderlijn dan voorheen. Ook aan de achterkant geven kleinere lampen de CX-5 iets venijnigs.

Mazda CX-5

Ruimte

Het interieur is geheel nieuw, alhoewel veel elementen van de vorige CX-5 herkenbaar zijn. Ze zijn echter door elkaar gegooid om tot een logischer geheel te komen. De afwerkingskwaliteit is bijzonder goed, waardoor de hier gereden top-uitvoering tegen de uitstraling van een "premium" SUV aanleunt. De ruimte voor- en achterin is prima, zoals mag worden verwacht van een auto als deze.

Wat echt tegenvalt is het kleine beeldscherm. Terwijl bij andere merken het dashboard wordt gedomineerd door grote beeldschermen die de bediening van vrijwel alle functies overnemen, moet de CX-5 het doen met een schermpje dat zelfs in een kleinste Mazda nog als "zielig" zou worden bestempeld.

Mazda CX-5

Uitrusting

De kracht van het gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem maakt veel van deze pijn goed. Het systeem is logisch opgezet en werkt in de praktijk prima. Dat is mede te danken aan het feit dat Mazda geen bedieningsvorm opdringt: de bestuurder is vrij om te kiezen voor bediening met knoppen, via het beeldscherm of middels stemherkenning. Een misser: ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto ontbreekt.

Een andere "goedmaker" voor het kleine beeldschermpje is head-up display. Essentiële informatie voor de bestuurder wordt in zijn/haar blikveld tegen de voorruit geprojecteerd. Dat werkt in de praktijk zo fijn, dat dit de andere informatiebronnen vrijwel overbodig maakt.

Mazda CX-5

Heel bijzonder is dat in de head-up display ook te zien is of zich een ander voertuig in de dodehoek van de CX-5 bevindt. Dat is niet om over de schouder kijken overbodig te maken. In plaats daarvan zorgt het ervoor dat de blik langer recht vooruit kan blijven, omdat ook zonder in de spiegels te kijken al duidelijk is dat niet van rijstrook kan worden gewisseld.

Ook met andere actieve veiligheidsvoorzieningen is de CX-5 bij de tijd. Zo houdt de auto zelf afstand en kan de CX-5 bij een naderende opstopping geheel zelfstandig tot stilstand komen. LED-lampen zorgen voortaan voor beter zicht. Functies voor (semi)zelfstandig rijden ontbreken bij Mazda. Dit is volgens de technici een bewuste keuze omdat Mazda-rijders zouden hechten aan rijplezier en dat niet verstoord zouden willen zien door elektronica; waarvan acte.

Mazda CX-5

Diesel

De benzinemotoren in de CX-5 voor modeljaar 2017 zijn gelijk aan die van de eerste generatie uit 2011. De dieselmotoren zijn verfijnd met slimme technieken die het verbrandingsproces "soepeler" laten verlopen, waardoor de dieselmotor stiller en verfijnder is. Dankzij deze aanpassingen weet de CX-5 zich wederom goed te onderscheiden van de concurrentie.

Mazda CX-5

De hier gereden "SkyActiv-D 175" is met zijn 175 pk / 420 Nm sterk, maar gebruikt die kracht niet voor verpletterende prestaties. In plaats daarvan zoekt Mazda het opnieuw in verfijning, waardoor de dieselmotor heel veel reserve heeft en daarom in alle rust en met groot gemak presteert. De automaat voelt de bestuurder goed aan en schakelt daarom steeds onmerkbaar; zoals het hoort.

Weggedrag

Ondanks het feit dat Mazda een bestaand platform gebruikt voor de "nieuwe" CX-5, is de spoorbreedte vergroot. Dat maakt de nieuwe generatie automatisch stabieler. Het weggedrag is daarom vrijwel even goed als dat van een gewone personenauto (zoals de Mazda6), alleen de ervaring is anders vanwege de hogere zitpositie.

Mazda CX-5

De hier gereden variant is voorzien van vierwielaandrijving, maar het is duidelijk dat Mazda de nadruk legt op gebruik op de openbare weg. De standaard gemonteerde banden vullen zich in het terrein razendsnel met zand of modder; daar kan ook slimme aandrijvingstechniek niets aan veranderen. Mede daarom heeft de CX-5 geen off-road modus, geen afdaalhulp of andere hulpmiddellen. De vierwielaandrijving is vooral bedoeld als extra veiligheidsvoorziening bij extreme weersomstandigheden.

Juist omdat terreinwaardigheid van secundair belang was, kon Mazda zich wederom toeleggen op verfijning. Veel meer dan bij andere SUVs is voelbaar hoe mooi het koetswerk, het onderstel en het mechaniek in balans zijn. Wanneer harder wordt gereden, zorgt "G-Vectoring" er voortaan voor dat de aandrijfkrachten optimaal worden verdeeld en dat zorgt voor meer stabiliteit op hogere snelheden.

Mazda CX-5

Comfort

Tenslotte is de voorruit vlakker geplaatst dan voorheen om geluiden van de rijwind te onderdrukken. Ook de ruis rondom de buitenspiegels, waarmee de vorige generatie werd geplaagd, is definitief iets uit het verleden. Op de snelweg zijn vooral de banden hoorbaar, de geluiden van de motor en rijwind zijn minimaal.

Na een week rijden geeft de nieuwe CX-5 het gevoel dat dit is hoe de eerste generatie had moeten zijn. Echter, door tijdsdruk en de hete adem van de concurrentie in de nek, kan een fabrikant de introductie niet eeuwig uitstellen. Voorheen zette de CX-5 ook al in op verfijning, maar dat is nu nog verder doorgevoerd waardoor de CX-5 zich nog beter weet de onderscheiden van de concurrentie.

Mazda CX-5

Conclusie

De nieuwe CX-5 doet precies wat mag worden verwacht van een moderne Mazda. Met alle modellen zoek Mazda de bovengrens van een segment op. Dat doet het met de CX-5 ook, maar niet door de auto nodeloos groter (onhandelbaar) of sterker (onzuinig) te maken. In plaats daarvan kiest Mazda voor verfijning. Dat komt terug in de elektronica, de afwerking, het mechaniek en uiteraard de rijkwaliteiten.

plus
  • Stille, sterke dieselmotor
  • Hoogwaardige bouwkwaliteit
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Geen Android Auto of Apple CarPlay
  • Klein beeldschermpje voor infotainment
  • Minder actieve veiligheidsvoorzieningen dan bij de concurrentie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!