Forum Mazda CX-5 (2011 - 2017)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mazda CX-5: Net gekocht, moet nog geleverd worden.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2: De turbo valt soms uit. De garage waar ik 'm heb gekocht kan het probleem niet oplossen, gasklephuis gereinigd, druksensor uitlaat vervangen, maar toch valt turbodruk vaak weg. Heeft iemand dit probleem ook gehad, en wat was de oorzaak?
Antwoord: Is een gekend probleem, iets met een klepje dat niet werkt in de turbo. Turbo moet vervangen worden.
Ervaring met Mazda CX-5: Bij 80000 km remschijven vervangen; maar nog nooit remblokjes vervangen; dat laatste begreep ik eigenlijk al niet; eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt dat ik zo vlot al de schijven moest laten vervangen. Maar het wordt nog mooier bij 120000 moesten de schijven al weer worden vervangen volgens de dealer; toen ben ik kwaad geworden en gezegd: de volgende keer zeker bij 140.000 km
Verder bij 100000 km probleem met de airco; hij koelde afgelopen zomer niet voldoende; naar de garage en is verholpen, maar daarna zoemen; dat bleek dus de airco te zijn en die moest vervangen worden en de oorzaak was dat de airco droog had gelopen; dit terwijl ik de auto constant bij de dealer in onderhoud heb dus ik niet echt begreep hoe het kon dat de airco droog gelopen was; er was geen lek volgens hun zeggen; dit was bij 100000 km.
Ik was van plan om na drie jaar twee jaar garantie bij te kopen, maar ik was een paar dagen na de datum van op naam zetten en toen kon het niet meer; blijkbaar weinig vertrouwen in hun eigen product.
Van de achterklep zijn de telescopen vervangen bij een terugroepactie en na die tijd komt er altijd een enorm gekreun uit de telescopen en dat is blijkbaar niet te verhelpen; de auto rijdt goed, maar ik koop in ieder geval geen Mazda meer; de kwaliteit is mij zwaar tegengevallen als ik dit vergelijk met bekenden die vroeger een Mazda hadden.
Ervaring met Mazda CX-5 SKYACTIV 2.2 Diesel: Auto geïmporteerd uit Duitsland. Gekocht met 143.000 km op de teller.
Begin 2018 begonnen de problemen:
- januari 2018, 181.000 km: vervanging nokkenas. 1900 euro.
- juni 2018, 199.000 km: kleine turbo vervangen 2442 euro
- augustus 2018, 210.000 km: complete revisie van de versnellingsbak wegens knappen van een ring die weer andere schade veroorzaakt heeft. 4824 euro.
Totale kosten 2018: 9100 euro
Na terugroepactie van Mazda gereclameerd bij Mazda NL. In februari 2019 750 euro retour gekregen nav van reparatie nokkenas van januari 2018.
Het leed is nog niet geleden:
- februari 2019, 217.000 km: lek koelvloeistof.Wrsl kapotte koppakking met evt kapotte cylinderkop. Kosten: nog onbekend.
Wie herkent dergelijke idiote problemen met Mazda CX-5? Wie heeft tips/ideeën over wat dit zou kunnen zijn? Kunnen we de handen in elkaar slaan richting Mazda, zoals Rudek schrijft, samen sta je sterker.
Antwoord: Ik heb sinds enige tijd een Mazda CX-5. Gekocht met 84.000 km op de teller. Bij 105.000 km begonnen de problemen. Moest koelvloeistof bijvullen. Na nog eens 11.000 km moest er weer bijgevuld worden. Echter nu te horen gekregen bij de dealer dat er meer aan de hand is. Mogelijk koppakking die vervangen moet worden en grote kans op scheur in de kop en nog veel meer wat er aan de kop vervangen moet worden. Kosten beraming komt uit tussen de 3000 en 4000 euro. Vraag me af of je naar alle redelijkheid een claim kan doen bij de Mazda importeur. Dit kaliber auto mag toch niet de cilinder kop zo snel kapot gaan. Misschien samen wel sterk om een klacht in te dienen.
Vriendelijke groet,
Han Steijn
Antwoord: Martin, op dit moment heb ik het zelfde probleem. Precies zoals hier omschreven. De kosten om dit te laten repareren is euro 3795. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet. Van de dealer kreeg ik te horen dat het uitvoeren van deze reparatie buiten de garantie valt omdat de auto meer dan 200.000 km heeft gereden. Graag advies van iemand die meer hierover kan vertellen.
Antwoord: Ja inderdaad een verschrikkelijke probleem wagen. We zitten ook aan grote kosten: vliegwiel vervangen, injectoren en nu is de nokkenas uitgesleten. Tot nu toe zitten we ongeveer aan 8000 euro zonder de nokkenas bij. km stand rond de 100000 km.
mvg Joris
Antwoord: Helaas hier ook zeer slechte ervaring met een Mazda CX5 2.2 diesel uit 2012. Na aanschaf in aug 2023 met 197.000km op de teller had ik vanaf de aanschaf al problemen met de kachel, deze werd niet warm. Als ik toen wist wat ik nu weet hadden we hem laten staan. Maar de kachel leidingen laten flushen en de verwarming deed het weer, maar in januari na 10000km begon de kachel weer kuren te vertonen. Even aangekeken wat het deed aangezien het af en toe gebeurde. 3 weken later 2 dagen voordat mijn vriendin en ik op vakantie zouden gaan met de Mazda begon hij in te houden op de snelweg. Omgedraaid en bij de garage voor de deur gezet. Diagnose, EGR cooler defect, lekke koppakking, mogelijk scheur in de cilinder kop. Kosten voor de reparatie konden ze geen uitspraak over doen. Waren 11000 ellendige km's. Gelukkig heb ik de beste autohandelaar die er bestaat en ons super geholpen heeft. Conclusie, nooit meer een Mazda diesel.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 gtm:
Ervaring met verkoop: Ingevoerd uit Duitsland
Antwoord: Ik wist niet precies hoe het forum werkte. Mijn vraag: ik heb met mijn CX 5 2.2 diesel GTM uit 2014 regelmatig de SCBS en TPMS melding in de display. Inspectie vereist geeft hij dan aan bij beide meldingen. Dit gebeurt altijd op de snelweg. De auto begint dan te schokken en in te houden. De motor aan en uit zetten is dan even de oplossing. Mijn Mazda specialist weet er niet echt raad mee. Heeft alle meldingen uitgelezen, nieuwe software geï:nstalleerd en uiteindelijk ook de druksensor van de uitlaat vervangen. Een week erna helaas weer dezelfde storing. Iemand een idee waar de oplossing ligt?
Antwoord: Ik heb dezelfde melding, alleen ben ik bij de dealer geweest voor een terughaal actie en heb dit nu ook.
Antwoord: Zelfde.. Niks geen problemen.. Tot terugroepacties ..
Antwoord: Zelfde probleem maar geen foutmeldingen. Reeds 6 maal in Mazda-garage geweest telkens zonder resultaat. Kan iemand helpen?
Antwoord: Hier hetzelfde probleem: begon ook met inhouden en stotteren, daarna deed de auto het helemaal niet meer. Nieuwe turbo in de auto gekregen. In 1e instantie was het stotteren en inhouden verlopen, maar na 3 weken begon het weer opnieuw. Nu geeft de auto dezelfde meldingen aan als die van U. Echt waardeloos.
Antwoord: Sinds twee dagen dezelfde melding en problemen bij CX 5 met Diesel. Vanochtend is de CX5 bij Mazda uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de het spruitstuk verstopt zit en schoongemaakt moet worden vanwege de aanslag. Hierdoor zuigt de motor te weinig lucht aan en ontstaat er een verkeerd mengsel die tot de haperingen leidt en deze foutmelding. Kosten € 650,00
Antwoord: Hier hetzelfde probleem, motor management lampje gaat oranje branden, samen met de meldingen SCBS en TPMS melding in het display! Bij laag toerental schokkerig rij gedrag. Uitval van cruise control en opschakel display. Uit laten lezen, resultaat: verschil gemeten in boven- en onder nokkenas. Garage geeft aan dat dit duid op speling van de ketting en deze waarschijnlijk vervangen moet worden! Graag jullie reacties? Mvg Niels
Ervaring met Mazda CX-5 4wd 2.2 diesel: Zeer slechte ervaring met de motor van de auto. Bij 90.000 km melding oliedruk te laag. Oliefilter voor de oliepomp in carter zat volledig verstopt en motor vol met harde kooldeeltjes. Na schoonmaken en een terugroepactie van Mazda zou het probleem verholpen moeten zijn, maar na 2000 km na deze actie wederom oliedruk te laag en een bekertje vol met harde kooldeeltjes uit het carter en filter gehaald.
Terug naar dealer geweest maar die zegt de terugroep-werkzaamheden volgens voorschrift te hebben uitgevoerd en hier niets aan te kunnen doen, ook Mazda laat het afweten richting de dealer. Nu Mazda zelf gebeld en een bericht gestuurd met uitleg wat er allemaal is gebeurd. Afwachten nu waar ze mee komen. Ik rijd mijn hele leven al met diesels en dit is mij nog nooit overkomen met geen ander merk diesel. Dit lijkt mij toch een ontwerpfout want ik lees hier meer over op forums op zie filmpjes op Youtube. Het lijkt mij dat Mazda hier toch moet gaan helpen om dit op te lossen want ik ben erg teleurgesteld in de kwaliteit van de auto.
Zijn er mensen die dit herkennen en ook aan de hand hebben gehad, dan hoor ik dit graag want samen sta je sterker.
Antwoord: Wij ervaren , op dit moment, hetzelfde probleem. 14 dagen geleden hebben wij onze Mazda binnen gedaan, de startstopmodule is vervangen (prijskaartje: 1100 euro, mits 10% korting van onze dealer). Nu, terug hetzelfde probleem: melding van controle motor, de auto trekt niet voldoende, of onregelmatig, op en schokt soms.
We hebben terug een afspraak bij de garage en hopen op een tegemoetkoming van Mazda. Bij de eerste reparatie werd Mazda op de hoogte gebracht maar zij wilden niet tussenkomen daar de wagen van het bouwjaar december 2013 is.
Ook onze navigatie slaagt dikwijls tilt. Dit heeft niks te maken met de voorvernoemde mankementen maar toch ook nuttig om dit te vermelden.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175: Auto pas 1 maand in bezit, dus kan onvoldoende advies of tips geven...