Forum Mazda CX-5 (2011 - 2017)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mazda CX-5: Als het buiten koud ism krijg je regelmatig de melding om het acculaadsysteem te laten controleren. De auto start en functioneert verder gewoon zoals het hoort.
Antwoord: Ik heb dat ook met mijn CX5 2.0 automaat GTM uit 2012. Heb al eens op het punt gestaan de accu te vervangen maar volgens mij heeft het meer iets te maken met het bij laden. Als er weer wat afstanden zijn gereden gaat het weer goed.
Antwoord: Je moet eens meer dan 50 km ver rijden is de accu weer opgeladen, zodra hij onder de 80% komt werkt het niet.
Ervaring met Mazda CX-5 2.5 GT-M AWD: Hele fijne auto. In 5 jaar geen problemen gehad met de 2.0 handgeschakeld. Nu een 2.5 AWD GT-M automaat. Puur voor het trekken van de caravan genomen. Moet zeggen ben niet zo van een automaat, maar begint me steeds beter te bevallen.
Vraagje: waarom krijg ik in mijn navigatie geen snelheid te zien welke ik rijd? Bij de vorige TomTom was dit wel zo.
Ervaring met verkoop: Garage Zetsen in Helden. Zeer fijn geholpen geen poespas en eerlijk zoals het hoort gaf gelijk een vertrouwd gevoel. Was de rit van 200 km meer dan waard.
Ervaring met Mazda CX-5:
Ervaring met verkoop: Mijn spiegels doen beide helemaal niets meer, wat kan het zijn?
Antwoord: De spiegels bij een Mazda CX5 hebben veel last van water met regen of tijdens het autowassen. Het mechanisme wordt dan door corrosie aangetast en wil niet meer draaien. Met spuitfles een smeermiddel spuiten richting het raam (achter de spiegel uiteraard) waar het mechanisme zit. De ramen van mijn CX5 werken weer als nieuw. Succes.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 hp: Tweede eigenaar. Bij 130.000 km moesten de nokkenassen vernieuwd worden. Oorzaak, een verstopt oliefilter in het carter waardoor de bovenliggende nokkenassen te weinig oliedruk hadden. Gelukkig nog binnen de Bovag garantie. Daarna lekkend spruitstuk. Gemaakt binnen de garantie. Daarna twee terugroepacties, waarvan een met de inspuiting te maken had. Ik hou mijn hart vast.
Bij het starten draait de auto soms veel toeren, geen idee waarom. Zet ik de automaat in Drive dan zakt het toerental meteen terug. Soms kan ik de motor niet afzetten, omdat het systeem aangeeft dat ik de automaat, die in P staat, in... P moet zetten.
Beetje rammelen en opnieuw proberen lukt tot nu toe altijd. Rammeltjes horen bij de auto van mijn vrouw, die 12 mille kostte. Rammeltjes horen niet bij een auto van 48 mille.
Automaat bevalt verder prima en ook het trekken van mijn zware caravan gaat goed. Maar sinds kort valt de kracht van de motor weg. Rond de 80 km/h en gas geven, levert geen enkele respons op. Vandaag zag ik plots een rode melding, zo kort in beeld dat ik hem niet kon lezen. Na een seconde of twee pakt de motor weer op. Iemand enig idee waar ik aan moet denken?
PS: ik ga vrijdag met de auto met caravan met vakantie.
Ervaring met onderhoud: Auto heeft net een grote beurt en APK gehad.
Antwoord: Waarschijnlijk probleem met benzinepomp. Gebeurde mij ook afgelopen weekend. Met bergingswagen afgevoerd. Kosten Euro 1000,00 ex BTW. Wat een afknapper na 5,5 jaar. Advies: laat hem eerst nakijken voordat je op vakantie gaat!
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 D AWD: Inmiddels tijdens schrijven de auto uit pure wanhoop de deur uit gedaan.
Om maar bij het begin te beginnen; Betreft een door ons zelf via onze garage geïmporteerde Mazda met destijds 127.500 km op de teller. Een CX 5 Sports Line, diesel AWD aangezien we privé veel kilometers maken was het nog lonend in belasting land Nederland. Deze auto was destijds bij Mazda Duitsland in onderhoud en daar ook geleverd aan de 1e eigenaar. Niets aan het handje zou je zeggen en dat klopt. DSR goed bijgewerkt op 1 jaar na, was ook naast wat kleine terugroepacties binnen garantie periode (5 jaar) bij de vorige eigenaar in Duitsland niets bijzonders mee aan de hand. Het 1e jaar (35.000 Km) in Nederland gereden en ook met de caravan in het buitenland probleemloos. Maar toen 2e jaar daarna begon de ellende.
Motorstoring, noodloop, geen pit.
Bleek een defecte uitlaatgas druksensor aangezien het een Euro 6 diesel betreft zitten er hier maar liefst 6 stuks van in. Vervolgens na 2e jaar in bezit tijdens vakantie rit met caravan in Duitsland vermogen verlies. Niet direct enige notie van een mogelijke defect hooguit een slippende koppeling vermoede ik. Terug in Nederland bleek het veel beroerder nadien de motorkap geopende te hebben. Veel koelvloeistof spatten onder gehele motorkap. Wat bleek, koppakking lek! Met de Mazda naar de Mazda garage gereden en die gaf aan dat er een motorstoring lampje had moeten branden. Echter het desbetreffende motorolie storing was niet gaan branden hooguit kortstondig knipperend.
Totale kosten reparatie bijna E 5.000 in de BTW! Nokkenas, kettingspanner, koppakking en toebehoren etc etc. Alles laten maken.
Daar bleef het niet bij, 3e jaar weer stil staan. Ook weer in de zomervakantie. Wederom een uitlaatgassensor mogelijk dezelfde of een ander? Weer laten maken. Uiteindelijk in het 4e jaar bezit, weer uitval weer een uitlaat gassensor (inmiddels de 3e?) nog 3 te gaan dus we kunnen nog even :(
Ook dit weer laten maken goedkoper dan een nieuwe auto....
Vervolgens in het 4e jaar onlangs nu weer motorstoring en geen pit en pas trekkracht vanaf 2500 t/m.
Wat bleek bij nader onderzoek bij de garage een afgebroken klepje in de turbo, waarbij de ophanging (nippel) in de turbo terecht was gekomen die uiteindelijk de gehele turbo had gesloopt....
Deze nippel had net zo goed in de cilinderkop terecht kunnen komen met alle gevolgen van dien.
Uiteindelijk omdat we er zat van waren besloten om deze drama auto weg te doen.
Ervaring met Mazda CX-5 2.0 GT-M AWD: Ik heb een piepende linkervoorrem, al de blokken en remschijf vervangen maar blijft piepen bij zacht aanremmen.
Ervaring met onderhoud: Ik blijf na het vervangen van mijn remschijven voor en blokken rondom een piepende linker voorrem houden bij zacht aanremmen..kan iemand helpen?
Antwoord: Ik had dit probleem en ook daarbij kromme schijven. Ben een type die normaal 160.000 km met remblokken doet, maar niet bij de Mazda CX5. Die gaven veel eerder problemen. Uiteindelijk remschijven en blokken vervangen door Brembo's. Een genot om te remmen
Ervaring met Mazda CX-5: Zelf ben ik een techneut. Ik heb de olie van de versnellingsbak vervangen met de goede specificaties, echter de bak schakelt niet lekker meer en springt soms uit de 6 de versnelling. Is dit herkenbaar bij iemand?