Forum Mazda CX-5 (2011 - 2017)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mazda CX-5 GT-M 175 pk diesel: Goedemiddag CX5 liefhebbers,
Bij mijn CX-5 ligt de koppakking er momenteel uit / cilinderkop is gescheurd. Er vervelend uiteraard, omdat het een buitengewoon dure reparatie is. Ik maak me daarbij ook zorgen over de duurzaamheid van de auto. Er staat namelijk 168.000 km op. Her en der lees ik meer over het omschreven mankement bij de CX-5 van mijn uitvoering(2014, GT-M AWD aut 175 pk diesel).
Nu mijn vragen:
- hebben jullie ervaring met dit mankement?
- algemene tips en suggesties?
- is er garantie / coulance van Mazda?
Ik hoor het graag van jullie,
Aart
Antwoord: Ik heb hetzelfde probleem met mijn CX-5 2.2 diesel GTM AWD uit 2015. Met 138.000 km en ben de eerste eigenaar, heeft mijn auto ook een lekke kop, lekke radiateur en een op twee plaatsen beschadigde nokkenas. Een zeer dure reparatie als gevolg. Rijd al jaren diesel, voorheen AUDI A6 en heb dit nog nooit eerder meegemaakt! Erg vervelend allemaal, dit hoort niet voor een auto met een dergelijke zware motor. Ben erg teleurgesteld!
Antwoord: Ik rijd nu twee jaar Mazda CX 5 2.2 GTM awd een fijne auto tot nu toe. Ik ben naar kroatie geweest met een boot erachter. Krijg in Oostenrijk een melding roetfilter ophoping te hoog. Oranje melding na 5 min weer uitgegaan nog 600km doorgereden naar Kroatie. Verloor wel af en toe vermogen en airco viel af en toe uit.
In Kroatie aangekomen even naar de Mazda-dealer in Zadar. Daar heeft mijn Mazda 3 weken gestaan, was van alles mee aan de hand. Turbo lek, radiateur gescheurd, kop kapot en ze hebben de nokkenassen vervangen. Schijnt een probleem van Mazda te zijn. Het ergste vind ik dat ik nergens een melding van heb gehad als alleen van het roetfilter. Dus mijn vakantie is behoorlijk verknalt met een dikke vette rekening van 4500 euro. Geen garantie omdat mijn auto niet bij Mazda in onderhoud heb maar bij een vriend.
Mazda doet niets en dat voor zo'n dure auto.
Ervaring met Mazda CX-5: Hele fijne auto, maar heb een probleem: als ik de auto uit wil zetten dan geeft hij op het dashboard aan "zet keuzehendel in p" terwijl de auto in de p stand staat. De auto gaat dan ook niet van contact af en blijft dus op contact staan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord: Hallo is dit probleem op gelost. Heb hier een cx 5 met het zelfde probleem. Graag hoor ik van u met vr gr Pm Holwerda
Antwoord: Ik heb hetzelfde probleem met de automaat van de CX5. Auto is niet meer uit te zetten en blijft op de accessoires stand staan. Gevolg is dat de accu in korte tijd leeg is. Volgens de garage is het een sensor op de bak te zijn. Auto staat nog bij de garage te wachten op reparatie.
Antwoord: Inmiddels gerepareerd. Lever select unit vervangen op de bak vervangen. Unit kost 536 euro inclusief BTW, maar exclusief installatie. Dacht toch dat het een degelijk Japans merk was...
Ik heb ook al een aantal weken een RVM sensor aan de achterkant kapot. Dat schijnt ook een duur grapje te zijn. Denk dat ik maar eens ga kijken naar een gebruikt onderdeel hiervoor.
Ervaring met Mazda CX-5 2,0 (2wd) TS+: Na 16 jaar in een Volvo S70 te hebben gereden deze gebruikte CX-5 gekocht. Bevalt beter dan ik verwachtte, zij het meer weggeluiden, motorgeluid en bandengeruis dan de Volvo. Wat mij tegenvalt zijn vooral de lakkwaliteit en de LED koplampen. De lak is flinterdun en blijft waarschijnlijk niet lang mooi. De kunststof koplampen vertonen aanslag aan de binnenzijde, zodat ik er niet bij kan. Geen gezicht. Over de haalbare kilometrage van de Volvo motor heb ik mij nooit zorgen gemaakt. En terecht is gebleken. Over die van de CX5 heb ik zo mijn twijfels.
Ervaring met Mazda CX-5 2.0 GT-M (4WD): Fijne auto, geniet (tot nu toe) van iedere minuut dat ik erin zit.
Ervaring met verkoop: Auto geïmporteerd uit Duitsland toen hij 1.5 jaar was.
Ervaring met Mazda CX-5: Ik heb een nadrukkelijke vraag m.b.t. de USB aansluiting in het systeem. Ik vind het zeer irritant dat het systeem bij het afspelen van de MP3's, wanneer de auto wordt gestart, het systeem weer begint met het eerste nummer op de USB stick. Is dit aan te passen? En kun je ook naar de radio/of muziek via USB luisteren zonder de auto op te starten?
Antwoord: Druk de startknop in zonder koppeling in te drukken (anders start de auto). Dan zet je de auto op contact en gaat de radio aan.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175: Een goedemiddag mede Mazdanen,
Heb hem pas 1 maand, maar bevalt tot nu toe erg goed (hiervoor ALfa 159 JTS 2.2) en ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Oke, ik heb nog maar 2000 km gereden deze maand, maar het voelt nog erg goed en prettig aan.
Nu heb ik 2 vragen. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen;
1. Muziek beluisteren vanaf USB sticky werkt, maar bij uit en aan zetten motor begint hij weer bij eerste liedje alfabetisch. Ik heb inmiddels met Drivesort de boel opnieuw ingedeeld, maar daar los ik dit probleem niet mee op.
Is er iets wat ik verkeerd doe, of moet er een nieuwe unit in en zoja, waar kan ik terecht?
2. Ik denk er aan om de auto te tunen. Meer pk's is leuk, maar hoeft niet perse. Koppel is wel interessant en als ik daardoor wat zuiniger rijdt is dat helemaal perfect (rij nu 1 op 6.8 en ben geen stresskip in het verkeer).
Er zijn natuurlijk verschillende soorten Tuning en ik zou dan voor een basis gaan. pk's naar 210 en koppel naar 500 ongeveer.
Raden jullie mij dit aan? Of juist niet verstandig vanwege mogelijk onverwachte/toekomstige problemen.
Alvast hartelijk dank voor de (eventuele) reacties!
groet,
Michael Colijn
Antwoord: Ik zit met hetzelfde probleem. Zeer irritant dat steeds weer het 1e nr gedraaid wordt, heb jij al een oplossing? Ik nog niet
Antwoord: Als het goed is heeft Mazda daar een update voor.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 ( 2 wd): De diesels schijnen wel problemen te geven.