Lotus Theory 1
Lotus onthult Theory 1
Lotus heeft een compleet nieuw, gepatenteerd systeem ontwikkeld met de naam LOTUSWEAR. Het systeem biedt elke inzittende van een Lotus een intenser contactgevoel met de auto en de weg. Dit wordt bereikt dankzij een zacht en lichtgewicht robotisch textiel, waarmee de auto communiceert met de inzittenden en een meer intuïtieve en comfortabele rijervaring claimt. Opblaasbare delen in de stoelen en het stuur reageren in realtime en zorgen voor meer ondersteuning, grip en subtiele aanwijzingen via gepersonaliseerde haptische terugkoppeling. LOTUSWEAR bestaat verder uit rasterstructuur hoofdsteunen die zijn vervaardigd door 3D-print technologiebedrijf Carbon. Door efficiënt materiaalgebruik hebben de hoofdsteunen een zo laag mogelijk gewicht.
Voor een ongeëvenaarde geluidsbeleving zijn de hoofdsteunen onderdeel van een bijzonder audiosysteem dat is ontwikkeld in samenwerking met KEF. Het systeem biedt elke inzittende een geheel naar eigen smaak in te stellen geluidsbeleving die wordt versterkt door de subwoofer achter de bestuurdersstoel. Door toepassing van Binaural Audio-technologie is voor elk oor een optimale kanaalscheiding van het geluid mogelijk waardoor de inzittenden het gevoel krijgen in het midden van een studio te zitten.
Infotainment
De Theory 1 integreert projecties, schermen en haptische functies met het nieuwe ontwerpmanifest van Lotus. De interface biedt Lotus-rijders informatie via:
- Interactieve analoge elementen en notificatie via het robotische textiel van MotorSkins.
- Een digitaal informatiesysteem voor de bestuurder, waarin intelligent omgevingslicht, LED's en laserlicht worden gecombineerd met reflectie in de voorruit, bijvoorbeeld bij de detectie van obstakels of instructies voor het remmen, sturen enzovoorts.
- Twee laserlichten op de buitenste hoeken van het dashboard ter indicatie van bochten, die samenwerken met het robotische textiel op de stoelen.
- LED's op de onderstelmodules, die met groene en rode signalen aangeven of - afhankelijk van de situatie - moet worden afgeremd of kan worden geaccelereerd.
- Functionele 2D-graphics op het stuurwiel, ERMD's en head-up display verstrekken de belangrijkste data. Door een minimum aantal fonts en grafische elementen toe te passen, is het geheel zo eenvoudig mogelijk gehouden.
- Functionele 3D-graphics, waarbij puntjes afhankelijk van de snelheid, vertraging, stuur-input en het geactiveerde rijprogramma veranderen in lijnen die in lengte, kleur en richting variƫren - een eerbetoon aan de Arte Programmata-beweging uit de jaren '60.
Gebruik van materialen
In de huidige modellen van Lotus worden zo'n 100 verschillende A-surface materialen toegepast. Met het oog op een duurzame toekomst en circulaire economie heeft Lotus nu een auto ontwikkeld waarin zo min mogelijk verschillende materialen worden gebruikt. Het resultaat is 'Challenge of 10'. Hiermee wil Lotus de auto-industrie een duwtje in de rug geven, en laten zien wat Lotus' nieuwe leidraad is op het gebied van innovatie en nieuwe materialen.
In de Theory 1 worden dan ook slechts tien verschillende A-surface materialen gebruikt, met kenmerkende eigenschappen als een lange levensduur, een laag gewicht, een samenstelling uit gerecyclede materialen en de mogelijkheid om te worden hergebruikt. Voorbeelden van deze materialen zijn glasvezel op cellulosebasis, gerecyclede versnipperde koolstofvezel, titanium, gerecycled glas, gerecycled polyester, gerecycled rubber, elastomerisch polyurethaan, transparant polycarbonaat, thermoplastisch polyurethaan en gerecycled aluminium.
Met 'Challenge of 10' onderstreept Lotus zijn streven naar minimalisme, als verwijzing naar de eenvoudige, lichtgewicht constructies van de modellen uit het verleden. Deze filosofie is ook van toepassing op het LOTUSWEAR systeem met robotisch textiel en de 3D-geprinte rasterstructuur voor de hoofdsteunen.
Rijeigenschappen
Met de Theory 1 wil Lotus een elektrische auto te bouwen die exceptionele prestaties levert en de bestuurder het vertrouwen geeft om zoveel mogelijk plezier en spanning te voelen. Dit is haalbaar dankzij actieve en passieve aerodynamische elementen, zoals het koelsysteem, de actieve achterspoiler en de passieve diffuser. In combinatie met het lage zwaartepunt wordt een goede stabiliteit bereikt en kan het gewicht van de auto omlaag worden gebracht.
Met de Lotus Type 49 Formule 1-racewagen als inspiratiebron hebben de motor en het accupakket van de Theory 1 een dragende functie gekregen, en verwerken ze direct de krachten van de wielophanging. Het is een eenvoudige en gewichtsbesparende constructie, aangezien een subframe immers niet noodzakelijk is. De achterspoiler is eveneens direct aan de motor en het onderstel bevestigd, zodat de neerwaartse druk direct op de montagepunten van de wielophanging en op de banden werkt. Op die manier worden verliezen en frontale opwaartse druk tegengegaan. De achterwielophanging is een compacte pullrod-constructie, waarmee een lager zwaartepunt wordt gerealiseerd.
Deuren
Lotus heeft een gepatenteerd deursysteem voor sportwagens ontwikkeld, met portieren die naar achteren open schuiven. Ze beloven de inzittenden een gemakkelijke instap, en de Theory 1 neemt ook met de portieren geopend maar weinig ruimte in beslag. Zo kan de bestuurder ook op een krappe parkeerplaats gemakkelijk in- en uitstappen. De Theory 1 is een driepersoons sportwagen, met de bestuurder in het midden en schuin daarachter twee stoelen voor de passagiers.
Ook vanbinnen is de auto rond het menselijk lichaam gevormd, waarbij de stoelen een integraal onderdeel zijn van de structuur. Alles past zich aan op het lichaam van de inzittenden. Het stuur en de pedalen bewegen richting de bestuurder. De auto beschikt daarnaast over steer-by-wire systeem, dat garant staat voor stuurprecisie en controle in elke bocht. De overbrenging, snelheid en het gevoel van de besturing kunnen worden aangepast, zodat precisie en een optimaal contactgevoel niet in de weg hoeven te staan van comfort.
Banden
De Theory 1 staat op Pirelli P ZERO ELECT banden, die zijn ontwikkeld voor een lage rolweerstand en een tot 10 procent grotere actieradius mogelijk maken. Daarnaast claimen ze een enorme tractie, zodat het koppel van de elektrische auto goed op het asfalt kan worden overgebracht. Lotus was het eerste merk dat de P ZERO ELECT banden onder zijn modellen monteerde, waaronder de Eletre en Emeya.
De speciaal voor de Theory 1 op maat gemaakte Pirelli-banden behoren tot de P Zero-familie, Pirelli's Ultra High-Performance (UHP)-bandenreeks. Ze zijn specifiek ontwikkeld om de prestaties te maximaliseren en tegelijkertijd de impact op het milieu te verkleinen. De Theory 1 beschikt over het nieuwste remsysteem van AP Racing. De samenwerking met deze leverancier gaat terug naar de Type 49 uit 1967, tegenwoordig levert AP Racing de remsystemen van de Evija, Eletre en Emeya. De Theory 1 beschikt over een lichtgewicht remsysteem met carbon-keramische remschijven en asymmetrische near-net monoblock remklauwen van gesmeed aluminium.