Lexus IS (2005 - 2013)
Strikt persoonlijk
Smaken verschillen. Waarom dat zo is, is nauwelijks te verklaren. Waarom geeft de ene de voorkeur aan rood en de ander aan blauw? De reden daarvoor is niet meer dan een gevoel. Gelukkig is dat gevoel wel te omschrijven.
Zo geeft ondergetekende de voorkeur aan de Lexus IS omdat het een exclusieve auto is, zonder schreeuwend te worden. Alhoewel de grote Duitse merken zonder enige twijfel zeer goede luxe auto's bouwen, zijn ze zo veel op de weg te zien dat de exclusiviteit verloren gaat. Bovendien wordt er soms op zo'n manier mee gereden, dat menigeen zich er niet meer mee wil associëren. Een Lexus is nog steeds een bijzondere en vooral beschaafde verschijning.
Belangrijker dan alleen het gevoel bij het merk, zijn natuurlijk de rijeigenschappen. De Lexus IS is ontworpen door een ex-coureur. Zijn doel was een auto te bouwen die de luxe en verfijning van een limousine combineerde met de levendigheid van een sportwagen. Dat was bij de eerste generatie van de IS (1999 tot 2005) uitstekend gelukt. Bij de tweede generatie lag de nadruk zo sterk op comfort, dat de IS zich minder goed wist te onderscheiden van de concurrentie.
F-Sport
Dat is dankzij het nieuwe "F-Sport"-pakket wel anders! Voortaan is de IS te voorzien van een sportonderstel en bijbehorende grote velgen met brede banden. Let op: de versie met benzinemotor krijgt een sportonderstel, de dieselversie alleen een verlaagd onderstel. Alhoewel de subtiliteit van de IS er mee verloren gaat, hoort bij de "F-Sport Line" ook het nodige uiterlijk vertoon. Dat betreft een aangepaste grille, voorbumper en kofferbakspoiler.
Het effect van het sportpakket is vanaf de eerste meter overduidelijk. De "IS F-Sport" stuurt direct en het onderstel is veel stugger dan bij een doorsnee Lexus IS. Het zorgt ervoor dat de bestuurder perfect aanvoelt waartoe de auto in staat is, en dat is veel. Daarom geeft de IS het aangename gevoel met een superieure auto op pad te zijn en dat is precies waar het een merk als Lexus om te doen is!
Toch is het sportpakket een zeer persoonlijke keuze. De Autozine-redactie ervaart het sportpakket als een grote vooruitgang, waarmee de IS op slag tot de best sturende auto's in z'n klasse behoort. Anderen kunnen de aanpassingen juist ervaren als nerveus en opdringerig.
Zescilinder
Terwijl Lexus zwaar inzet op hybride aandrijving, is de testauto juist voorzien van een traditionele 2.5 liter zescilinder benzinemotor (208 pk / 252 Nm). Ondanks de verjongingskuur voor modeljaar 2011, is deze krachtbron niet voorzien van brandstofbesparende voorzieningen als een stop/start-systeem of regeneratie van energie.
Het karakter van de zescilinder (die de achterwielen aandrijft!) doet die bezwaren echter smelten als sneeuw voor de zon. Alhoewel de "IS 250" vanuit stilstand in acht seconden naar de 100 km/u sprint en doorgaat tot een topsnelheid van 225 km/u, is de auto niet bedoeld als sportwagen.
De zescilinder draagt wederom bij aan een superieur gevoel omdat de prestaties moeiteloos worden neergezet. De IS rolt bovendien opmerkelijk licht; zelfs wanneer het gas wordt losgelaten mindert de auto nauwelijks vaart. Hellingen worden met zo veel gemak genomen dat de IS ook bergop lijkt uit te rollen!
De zestraps-automaat past perfect bij het karakter van de motor. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, schakelt de automatische versnellingsbak niet terug. De motor is simpelweg zo sterk dat dat niet nodig is. In plaats daarvan zorgt de automaat ervoor dat het toerental altijd aangenaam laag is.
Mede daarom is het testverbruik relatief bescheiden. Volgens Lexus verbruikt de IS250 gemiddeld 8.4 liter per 100 km. Tijdens deze test kwam dat beduidend lager uit met 7.0 liter per 100 km.
Facelift
Helaas is de hernieuwde kennismaking met de Lexus IS niet alleen een goednieuwsshow. Alhoewel de auto de concurrentie op het gebied van rijeigenschappen uitstekend aan kan, is de IS op het gebied van elektronica helaas achterhaald. De meest geavanceerde elektronica is het uitstekend klinkende audiosysteem. Daarbij hoort een prima functionerende BlueTooth koppeling voor zowel de mobiele telefoon als de mp3-speler.
De verjongingskuur voor 2011 bestaat uit niet meer dan optische aanpassingen. Inmiddels is zelfs een alledaagse Ford Focus in staat om verkeersborden te lezen, zelfstandig te remmen voor obstakels en automatisch mee te sturen met de belijning op het wegdek. De uitrusting van de vernieuwde IS is nauwelijks rijker dan bij introductie van het model in 2005. Op dit punt heeft de tijd voor de IS stilgestaan.
Of dat goed of slecht is, is wederom puur persoonlijk. Sommigen zullen de bestuurders-assistenten missen, anderen ervaren deze hulpmiddellen als opdringerig en willen liever genieten van de pure rijervaring.
Conclusie
Kan de in 2005 geïntroduceerde Lexus IS de concurrentie weer aan dankzij de facelift voor modeljaar 2011? Het antwoord op die vraag is puur persoonlijk. De verjongingskuur is namelijk minder ingrijpend dan gehoopt.
Wie hecht aan moderne elektronica die de bestuurder bijstaat, zal teleurgesteld zijn in de IS. Alhoewel het audiosysteem nog steeds uitstekend klinkt, begint ook het bijbehorende navigatiesysteem merkbaar te verouderen.
Als het gaat om rijeigenschappen, is de Lexus IS nog steeds een sublieme auto. Het comfort is uitstekend en de prestaties prima. Met name het nieuwe "F-Sport" pakket geeft de IS het karakter waar het in vergelijking met de vorige generatie aan ontbrak.
- Sublieme rijeigenschappen
- Uitstekende klank audiosysteem
- Nadrukkelijk aanwezig premium gevoel
- Matige beenruimte achterin
- Nauwelijks brandstofbesparende voorzieningen
- Merkbaar verouderd op gebied van actieve veiligheid