Infiniti G37
Rijdt als een trein
In de regel is een auto of comfortabel of sportief. Een luxe sedan kan in volmaakte stilte over de weg lijken te zweven. De inzittenden merken niets van een slecht wegdek of barre weeromstandigheden. Erg opwindend is zo'n auto echter niet. Een sportieve auto trakteert juist op een intense belevenis, maar kan vermoeiend zijn op de lange afstand.
De Infiniti G37 heeft de opzet van een sportwagen. Waar mogelijk is aluminium gebruikt om gewicht te besparen. De kracht van de motor wordt overgebracht op de achterwielen.
Optioneel kan de G37 worden voorzien van vierwielbesturing. Dit maakt de auto in de stad wendbaarder (de achterwielen sturen dan mee) en op de snelweg juist stabieler (in sommige gevallen sturen de achterwielen juist iets tegen om een rechte lijn te behouden).
Dan G37 sedan is langer dan concurrenten zoals de Audi A4, BMW 3-Serie of Mercedes Benz C-Klasse en toont daarom eleganter. Maar de G37 biedt ondanks de extra lengte minder binnenruimte dan de tegenstrevers. De ruimte voorin is gemiddeld, met name de ruimte op de achterbank valt tegen. Ook de bagageruimte is een fractie kleiner dan gebruikelijk.
Uitrusting
Zoals het hoort bij een luxe sedan is de G37 voorzien van alle denkbare luxe, alhoewel dit wel extra gewicht in de schaal brengt en de dynamiek daarom iets vermindert. De afwerking is perfect en de gebruikte materialen steeds van de hoogste kwaliteit.
Met name de achtvoudig verstelbare stoelen zijn erg prettig op de lange afstand. Heel praktisch is de achteruitrijcamera die over het beeld hulplijnen projecteert die aangeven wat het effect is van de stuuruitslag. De "I-key" dient niet alleen om de motor te starten, maar bevat een geheugenchip om de instellingen van stoelen, stuurwiel en spiegels voor iedere bestuurder vast te leggen.
Het door Bose verzorgde audiosysteem valt tegen: het klinkt alsof er een dikke wollen deken over de luidsprekers ligt die alle helderheid uit het geluid haalt. De cruise-control houdt automatisch afstand door met laser de afstand tot de voorligger te meten (normaal gesproken wordt hier radar voor gebruikt). Dit systeem werkt slecht in (zware) regen, waardoor de auto zich onrustig gaat gedragen (accelereren, afremmen, accelereren, etc.).
Sneltrein
Het zijn echter details, want als het om de rijeigenschappen gaat weet de G37 op ieder punt te overtuigen. Sterker nog: dit is één van de weinige sedans die de echte autoliefhebber na iedere rit een brede grijns op het gezicht weet te bezorgen.
Zoals het uiterlijklijk al aangeeft is de G37 een luxe auto met een sportieve boventoon. De communicatie met de bestuurder is daarom direct. De auto stuurt direct en lekker zwaar, zodat de chauffeur goed weet wat er gaande is onder de voorwielen. In de bocht bijt de G37 zich heerlijk vast en lijkt over de spreekwoordelijke rails te lopen.
De testauto is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak met een kort pookje dat prettig in de hand ligt. De G37 schakelt zwaar, maar helaas niet al te trefzeker. Bovendien zit naast de zesde versnelling de achteruit, met het risico deze onbedoeld op volle snelheid in te leggen. Het motorvermogen wordt zeer kalm opgebouwd. Bij lage toeren is de G37 een statige sedan die in alle rust lange afstanden kan afleggen.
De 3.7 liter zescilinder motor is zeker niet opdringerig of nerveus, maar laat wel op subtiele wijze merken dat er een enorme reserve (320 pk / 360 Nm) beschikbaar is. Dat geeft als vanzelf een superieur gevoel en draagt bij aan het goede gevoel dat de G37 geeft.
Wanneer het gaspedaal volledig wordt ingetrapt, volgt een ware krachtsexplosie en schiet deze chique sedan er vandoor met een overmacht waar slechts weinig concurrenten een antwoord op hebben. Dan verandert het karakter op slag en is dit een opwindende sportwagen met een enorme prestatiedrang.
Sportwagen of reislimousine?
Tegelijkertijd is de G37 sedan niet zo scherp als de eerder geteste G37 Coupé. Beide hebben technisch gezien dezelfde opzet, maar de Coupé gedraagt zich als een G37 sedan op steroïden.
En dat is precies wat de G37 sedan bijzonder maakt: in de basis is dit een sportieve auto, maar het kan ook "uit". De G37 biedt beduidend meer rijplezier dan menig andere luxe zakenauto. Maar op een slaperige maandagochtend is deze Infiniti ontspannen met één hand aan het stuur door het verkeer te loodsen. Een pure sportwagen staat altijd op scherp en wil altijd spelen; ook op maandagochtend.
Helaas is de krachtbron ongeacht de rijstijl altijd zeer dorstig. In de stad is slechts met moeite een verbruik van 1 op 4 te realiseren. Alleen met een fluwelen rechtervoet kan op de lange afstand een gemiddeld verbruik van 1 op 10 worden gerealiseerd. Deze auto schreeuwt om een dieselmotor. Een woordvoerder van Infiniti laat echter weten dat deze is gepland voor de opvolger van de G37 sedan, die in 2011 wordt verwacht.
Conclusie
Heeft Infiniti de luxe van een reislimousine weten te combineren met de dynamiek van een sportwagen? Zeker! De G37 heeft de uitstraling en uitrusing van een chique reiswagen. Wanneer de auto niet wordt geprovoceerd is dit een zeer comfortabele kilometervreter waarmee in alle rust lange afstanden kunnen worden afgelegd.
Zodra het gaspedaal dieper wordt ingedrukt toont de G37 zijn ware aard. Dan is dit een scherp sturende, en subliem presterende rijdersauto die karrevrachten rijplezier biedt. De G37 rijdt als een trein; en dat is zonder twijfel een sneltrein.
- Exclusieve verschijning
- Sportief en toch comfortabel
- Sublieme afwerkingskwaliteit
- Matige ruimte achterin
- Geen dieselmotor leverbaar
- Slechte klank Bose audiosysteem