Audi A4 (2007 - 2015)
De beste stuurlui ...
Allemaal aan boord, want de nieuwe Audi A4 gaat vertrekken. Er is royaal ruimte voor vier personen, want de nieuwe A4 is langer en breder dan ooit. Vooral de wielbasis is toegenomen en dat komt vooral de beenruimte achterin ten goede. Voorin vallen de grote stoelen op die bovendien in alle richtingen verstelbaar zijn, inclusief de lengte van het zitvlak.
Aan boord
Het dashboard is deels naar de bestuurder gericht om een "cockpit" gevoel te geven. Centraal in het dashboard staat MMI, de "Multi Media Interface". Daarmee heeft de bestuurder controle over audio, navigatie, communicatie en het karakter van de auto.
MMI heeft, in vergelijking met soortgelijke systemen van andere autofabrikanten, sobere graphics en een weinig intuïtieve bediening. Voor de A4 is het systeem niet gemoderniseerd en daarmee mist Audi de boot. Wel is de A4 leverbaar met een nieuw audiosysteem. Naast de standaard radio/CD-speler en "premium" Bose geluidsinstallatie, is de A4 uit te voeren met luidsprekers en versterkers van B&O. Dit audiosysteem klinkt zeer fraai bij normaal volume. Wanneer de volumeknop echter open wordt gedraaid om een feestje te bouwen, klinkt het B&O systeem schreeuwerig en vervormt het geluid.
Drive Select
Als de A4 is voorzien van "Drive Select" kunnen de besturing, het onderstel en de motor naar wens comfortabel of juist dynamisch worden ingesteld. Het resultaat hiervan is goed merkbaar. In combinatie met de juiste banden, is de A4 een zeer sportieve stuurmansauto die karrenvrachten rijplezier biedt.
De sportieve uitvoeringen laten zich heerlijk direct besturen en reageren even alert op iedere stuurbeweging als een kleine sportwagen. Het onderstel is in de dynamische modus stevig, maar niet oncomfortabel hard. De wegligging is uitstekend en de A4 zorgt vooral op bochtige wegen voor een bredere grijns op het gezicht van menig bestuurder. Precies zoals Audi belooft is de nieuwe A4 de meest sportieve auto in z'n klasse.
Daar hoort echter een grote "maar" bij. Voor deze test zijn diverse uitvoeringen aan de tand gevoeld. De basisversie zonder "Drive Select" en zonder sportonderstel is heel wat minder spannend dan een top-uitvoering. In de basis is de A4 niet meer dan een prima auto met een prima wegligging.

Licht
De goede wegligging is mede te danken aan de lichte bouw van de auto. Voor de A4 heeft Audi, tegen de traditie in, geen aluminium gebruikt. Dat zou de auto te kostbaar maken. In plaats daarvan zijn moderne staalsoorten toegepast die, net als aluminium, zeer licht en toch uiterst sterk zijn. Een lichte auto is automatisch wendbaarder en zuiniger.
Daarnaast is de A4 zo ontworpen dat het gewicht van de auto zoveel mogelijk evenredig over de voor- en achterwielen wordt verdeeld. Ook dat draagt merkbaar bij aan een dynamischer rijgedrag. De sterke koets is bovendien trillingvrij en dat komt het comfort ten goede.

Het schip in?
De nieuwe A4 is voorzien van diverse nieuwe veiligheidssystemen. "Lane Assist" waarschuwt door middel van een trilling in het stuurwiel wanneer per ongeluk (lees: zonder richting aan te geven) van rijstrook wordt gewisseld. "Side Assist" geeft met een lampje in de buitenspiegel aan wanneer zich een auto in de dode hoek bevindt.
De zinvolste extra is de "Dynamische besturing". Dit maakt de besturing, afhankelijk van de situatie, direct of juist indirect. Op hoge snelheid is de besturing indirect, zodat het makkelijker is rechtdoor te rijden. Op lage snelheid op een bochtig parcours, wordt de besturing juist zeer direct en krijgt de auto een uitgesproken sportief karakter. Deze zelfde elektronica wordt gebruikt om in noodsituaties een stuurcorrectie makkelijker te maken.

Ondanks Audi's motto "voorsprong door techniek" zijn al deze systemen afgekeken van andere merken. Het maakt de A4 veilig en modern, maar niet vernieuwend.
In het vooronder
De A4 is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. De proefrit vangt aan met het vlaggenschip: de 3.2 liter V6 met Quattro vierwielaandrijving. Dit is zonder enige twijfel het pretnummer van de modellijn. De 265 pk sterke zescilinder is serieus snel, maar laat zich desgewenst ook als een statige limousine rijden.

Naar verwachting zal de 1.8 liter TFSI de meest populaire benzinemotor worden. Dankzij innovatieve techniek levert deze relatief kleine en zuinige motor toch een flink vermogen (120 of 160 pk). Mede dankzij het lichte gewicht van de auto, presteert de 1.8 T prima en levert ook deze variant volop rijplezier. Met name in combinatie met een Multitronic versnellingsbak is de 160 pk sterke TFSI een echte aanrader.
Wie liever diesel rijdt, begint met de 2.0 liter 140 pk sterke TDI. Dit is iets minder vermogen dan gemiddeld in dit segment en dat is te merken. De sterkste dieselmotor is de 3.0 liter zescilinder die zelfs beter presteert dan de sterkste benzinemotor! Deze diesel is iets minder levendig, maar nog machtiger op de snelweg. Ongeacht de gekozen motor is de A4 buitengewoon stil.
Conclusie
Is de nieuwe Audi A4 de sportiefste, modernste en meest vooruitstrevende auto in z'n klasse? Het antwoord is sterk afhankelijk van de uitvoering. Zoals bij iedere Audi is de prijs in de brochure slechts een uitgangspunt.
Iedere A4 is bovengemiddeld ruim, stil en comfortabel. Afhankelijk van de aankleding kan de auto ook zeer veilig en luxueus zijn. Met "Drive Select" is de A4 de sportiefste auto in z'n klasse.
- Stille, sterke, zuinige motoren
- Sportieve modellen geven zeer veel rijplezier
- Nieuw, maar niet vernieuwend
- Past echt compleet met kostbare opties