Land Rover
Nieuwe motoren bij Land Rover
De Ingenium benzinemotor met 176 kW (240 pk) is leverbaar in alle drie carrosserievarianten van de Range Rover Evoque. De motor is 15 procent efficiënter dan zijn voorganger, de GTDi-motor. Dankzij de verminderde inwendige frictie noteert de motor een CO2-emissie van 165 g/km en een verbruik van 7,3 l/100 km. De variant met 213 kW (290 pk) Ingenium benzinemotor accelereert vanuit stilstand in 6,3 seconden naar 100 km/uur en heeft een topsnelheid van 231 km/uur.
Klanten die kiezen voor de Ingenium-motor met meer vermogen, krijgen de auto geleverd met het Dynamic-exterieurpakket, dat onder meer grotere bumpers, hoogglanzend zwarte afwerking van de grille en ventilatieopeningen en lichtmetalen 20-inchwielen met vijf dubbele spaken omvat.
Om de keuzemogelijkheden overzichtelijker te maken, is het kleurengamma herzien. Dat omvat nu de uni-kleuren Fuji White en Narvik Black, de metallic kleuren Yulong White, Indus Silver, Corris Grey en Santorini Black, Loire Blue, Firenze Red en Kaikoura Stone en de Premium-kleuren Silicon Silver en Carpathian Grey. Phoenix Orange is alleen beschikbaar voor de Convertible.
Als antwoord op de vraag van klanten met betrekking tot de Convertible, het model dat het meest wordt gepersonaliseerd, is de Range Rover Evoque Convertible van modeljaar 2018 ook leverbaar met het Lunar-/Ivory-kleurige interieur (op de SE Dynamic-versies), naast het Ebony-interieur.
De Discovery Sport is eveneens leverbaar met de nieuwe generatie motoren. De motor met 176 kW (240 pk) heeft een maximumkoppel van 340 Nm. Dat betekent dat de Discovery Sport in de gecombineerde cyclus een gemiddeld verbruik heeft van 8,0 l/100 km met een CO2-emissie van 181 g/km. De versie met 213 kW (290 pk) bereikt in 6,7 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/uur. De sprint van 0 naar 100 km/uur vergt 7,5 seconden dankzij het vermogen van 176 kW (240 pk) en het koppel van maar liefst 500 Nm. Het verbruik bedraagt 6,4 l/100 km bij een CO2-emissie van 169 g/km op de gecombineerde cyclus.
De voordeligste versie in het gebruik is de Ingenium diesel met 110 kW (150 pk) met handmatig te bedienen transmissie, die met tweewielaandrijving 123 gram CO2/km uitstoot in de gecombineerde cyclus. Deze versie draagt de aanduiding eCapability en is herkenbaar aan de blauwe 'Sport'-badge. Modellen met de Ingenium dieselmotor worden standaard geleverd met het Dynamic exterieurpakket. Dat omvat een voorbumper met grotere luchtinlaten voor optimale motorkoeling en een sportieve uitstraling. De grille en de ventilatieopeningen opzij zijn in glanzend zwart uitgevoerd en de auto is voorzien van lichtmetalen 20-inchwielen met vijf dubbele spaken (Style 511).
Het kleurengamma voor de Land Rover Discovery Sport telt nu twaalf kleuren. Dat zijn de uni-kleuren Fuji White en Narvik Black; de metallic kleuren Indus Silver, Scotia Grey, Corris Grey, Santorini Black, Firenze Red, Yulong White en Byron Blue en de Premium Metallic kleuren Namib Orange, Carpathian Grey en Silicon Silver. Klanten kunnen hun auto optioneel verder personaliseren met een contrasterende kleur, Corris Grey en Narvik Black, voor het dak.
Voor het interieur is het nieuwe kleurenthema Vintage Tan leverbaar. Verder is elke zitplaats voorzien van gewijzigde zitkussens voor meer comfort. Alle elektrisch verstelbare zitplaatsen zijn nu ook voorzien van op vier (voorheen twee) manieren verstelbare lendensteunen, zodat ook de langste ritten in alle comfort afgelegd worden. Een twaalfvoudige verstelmogelijkheid is optioneel.
Bij de nieuwe benzine-motoren zorgen technieken zoals een geïntegreerd uitlaatspruitstuk, directe brandstofinspuiting met 2.000 bar druk en een twin-scroll turbo zorgen voor snelle reacties op het gaspedaal en efficiency. De motoren zijn voorzien van elektrohydraulische bediening van de inlaatkleppen. Deze techniek maakt variabele klepbediening mogelijk, zodat de belasting van de motor vooral via de inlaatkleppen wordt gereguleerd in plaats van door de gasklep. Dat vermindert pompverlies en zorgt voor meer flexibiliteit en beheersing van de luchtstroom in de verbrandingskamers. Daarmee neemt het vermogen en het koppel toe en neemt het brandstofverbruik af, net als de CO2-emissie.
De krachtige 213 kW (290 pk) Si4 Ingenium benzinemotor is niet voorzien van een turbo met de traditionele taplagers maar met kogellagers, waarmee de turbo beter presteert en geleidelijker en efficiënter werkt.
