Land Rover DC100
Doorontwikkelde Land Rover DC100 in LA
Sinds hun wereldpremière in september op de Internationale Automobil Ausstelling (IAA) 2011 in Frankfurt zijn de concept cars verder ontwikkeld en staan nu op 20-inch lichtmetalen off-road-velgen met Cooper 'all-terrain' banden. De DC100 is tevens uitgerust met expeditie-accessoires, zoals een verhoogde luchtinlaat voor waden door dieper water en een robuust imperiaal.
Afgewerkt in de Land Rover 'signature-combinatie' van Heritage Blue carrosserie met wit dak in Candy Weiss, geeft de DC100 een nieuwe interpretatie van essentiële Defender ontwerpkenmerken voor de 21e eeuw. Deze zijn bijvoorbeeld de korte overhangen voor extreme aan- en afloophoeken, verticale panelen, een relatief steile voorruit, een krachtige schouderlijn voor een goed uitzicht en gemakkelijk 'plaatsen' van de auto, en natuurlijk het eerlijke Defender-gezicht met zijn bekende, ronde koplampen en prominente grille, waarbij natuurlijk een lier niet mag ontbreken.
De DC100 Sport gebruikt eveneens al deze primaire designkenmerken en vult deze aan met het gevoel van vrijheid dat de allereerste Land Rovers uitstralen met hun canvas dak en neerklapbare voorruit. Het resultaat is een concept car die bruist van Californische 'coolness'.
Een programma van off-road-technologieën die de werkdruk van de bestuurder reduceren staat beide concept cars centraal. De belangrijkste van deze is de volgende generatie van Land Rovers Terrain Response-systeem, dat de auto automatisch optimaliseert voor elke ondergrond zonder dat de bestuurder zelf handelingen hoeft uit te voeren.
Daarnaast creëert een nieuw Terrain-i systeem een intelligent overzicht van de topografie voor de auto en toont dit als een 3D-visualisatie. Terrain-i identificeert automatisch potentiële gevaren en suggereert alternatieve routes. Binnen de bebouwde kom kan het systeem met dezelfde nauwkeurigheid voetgangers en gevaarlijke situaties identificeren.
Een nieuw Wade Aid-systeem maakt gebruik van sonarsensoren in de bumpers en buitenspiegels om de waterdiepte te meten. In samenwerking met Terrain Response optimaliseert Wade Aid de auto voor waden door ventilatieopeningen in de carrosserie te sluiten, de rijhoogte te verhogen, lage gearing te selecteren en te adviseren over de veiligste waadsnelheid.
Het 'Twin-Solenoid' Stop/Start-systeem is gecombineerd met de nieuwste achttraps automatische transmissie. Beide zijn ontwikkeld met het oog op toekomstige hybride-aandrijving. Daarnaast is er het 'Driveline Disconnect'-systeem dat de aandrijfkracht onder normale rijomstandigheden alleen naar de vooras stuurt, tenzij de omstandigheden aangeven dat vierwielaandrijving nodig is. In tegenstelling tot conventionele systemen, koppelt het Land Rover systeem daadwerkelijk de achterste cardanas los van het centrale differentieel. Dit biedt grotere efficiencyvoordelen. Wanneer het systeem tractieverlies constateert, kan het even snel als een elektronisch programma de aandrijving van de achterwielen inschakelen.