Publicatiedatum: 19 december 2011
Lancia Thema
Autotest

Lancia Thema

Geen maffia-thema

Autotest - Lancia had een bijzonder verzoek. Vrijwel ieder medium dat de nieuwe Lancia Thema tot nu toe heeft getest, had hetzelfde idee. Allemaal gaven ze een maffia-thema aan hun verhaal. Deze Amerikaan in een Italiaans jasje zou nog beter bij de georganiseerde misdaad passen dan voorheen, zo grapten de media hun testverslagen bij elkaar. Autozine ging de uitdaging aan en testte de Lancia Thema zonder vooroordelen.

Daar gingen de ideeën van de fotograaf, die zich al verkneukelde op deze uitgesproken auto. In Den Haag is een wand vol schilderingen van "gangsta rappers" en daar kon de Thema mooi bij gefotografeerd worden. Dat ging dus niet door. Neutraal moest de omgeving zijn! Ook dat lonkende, verlaten pakhuis met gebroken ruiten en haast weggerotte houten deuren in Rotterdam riekt naar vooroordeel. Helaas.

Lancia Thema

Ruimte

Zonder vooraf bepaalde bestemming zit er maar een ding op: rondzwerven in de hoop dat zich vanzelf een passende omgeving aandient. En dat is geen straf!

Sinds de Hummer H2 is er geen testauto meer geweest die zo wist te overrompelen met grootsheid. Alles aan de Thema is groot: van het stuurwiel tot het beeldscherm van het navigatiesysteem. Zelfs lange bestuurders moeten uit de stoel loskomen om het voorportier te kunnen sluiten. Kleine kinderen moeten een voet buiten de deur zetten om bij het geopende achterportier te komen.

Lancia Thema
Lancia Thema

Gezien het prijskaartje, is de Thema beduidend groter dan de meeste tegenstrevers. Qua omvang zit de Thema in het segment van de BMW 7-Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. De prijs en ruimte zijn echter die van een 5-Serie of E-Klasse, of zelfs een fractie kleiner.

Zeker in combinatie met het zonnedak (dat ook op hoge snelheid niet "buldert"!), is de hoofdruimte matig. De "buikruimte" voorin is juist enorm. De ruimte achterin valt tegen. Bovendien heeft de achterzijde van de voorstoelen precies ter hoogte van de knieën van de achterpassagiers een nare, harde rand.

De uitrusting is prima verzorgd. Het door Navigon verzorgde navigatiesysteem werkt prettig en is dankzij het overmaatse beeldscherm gemakkelijk te bedienen. Het audiosysteem laat zich eenvoudig koppelen met externe apparaten. Daarnaast voorziet Lancia standaard in alle luxe en veiligheid waarvoor bij soortgelijke limousines van andere merken grif moet worden bijbetaald.

Prestaties

De testauto is voorzien van een 3.0 liter zescilinder dieselmotor. Hiermee onderscheidt de Thema zich nadrukkelijk van het zustermodel van Chrysler, want geen zelfrespecterende Amerikaan rijdt diesel. Ook niet als het de helft kost.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering levert deze "MultiJet" 190 pk / 440 Nm of 239 pk en 550 Nm. Dat vermogen wordt overgebracht op de achterwielen via een achttraps automaat. Deze automaat verstaat zijn werk uitstekend: de elektronica schakelt onmerkbaar en voelt goed aan wanneer de bestuurder zuinig of juist sportief wil rijden.

Een ferme tik op het gaspedaal is voldoende voor een machtige versnelling. Daarbij maakt het weinig uit hoe hard het gaat, de dieselmotor heeft altijd extra vermogen paraat. De prestaties van de dieselmotor doen recht aan het veelbelovende uiterlijk. Net zo gemakkelijk laat de Thema zich met een zeer laag toerental als een echte limousine fluisterstil over de snelweg rijden.

Lancia Thema

Ondanks het royale motorvermogen, is de Thema absoluut geen opdringerige auto. In tegendeel: de Thema straalt rust uit en is ook na een lange reis niet vermoeiend. Op de lange afstand is het verbruik bescheiden: een week rijden kostte gemiddeld 1 op 16.2, en dat is zuiniger dan de fabrieksopgave van 1 op 13.9.

„Een Lancia Thema onbevooroordeeld testen is ongeveer even lastig als een persoonlijk gesprek voeren met een lingeriemodel“
Lancia Thema

Weggedrag

In de regel wordt voor achterwielaandrijving gekozen om een zuiverder gevoel in het stuurwiel te krijgen. De Thema stuurt echter zo licht, dat er simpelweg geen gevoel is om te verbeteren. In de middenstand heeft de besturing enige weerstand, zodat het makkelijk is om lange tijd rechtuit te rijden. Wanneer die weerstand is overwonnen, is het altijd weer een avontuur hoe de auto zal reageren.

De Thema is zonder twijfel een veilige auto, want ook bij hoge snelheden bijten de banden zich vastberaden vast in het asfalt. Door de gevoelloze besturing blijft het de chauffeur echter onduidelijk hoeveel grip de banden precies hebben. Het grote, gladde stuurwiel helpt daar ook niet bij.

Lancia Thema

Ondanks Amerikaanse origine, helt de Thema nauwelijks over in snel genomen bochten. Op korte hobbels is deze Lancia zelfs stugger geveerd dan menig Duitse tegenstrever.

Uitstraling

Het is duidelijk: alhoewel de testrit zonder vooroordelen is aangevangen, rijdt de Lancia Thema als een Amerikaanse auto. Dit is een goedmoedige reus die weliswaar machtig en sterk is, maar het toch het liefst rustig aan doet. Dat is zeker geen veroordeling, want juist dankzij dit karakter onderscheidt de Thema zich goed van de concurrentie.

En dan wordt nog iets duidelijk: wie zo'n comfortabele auto koopt, zoekt meer dan alleen vervoer van A naar B. De Lancia Thema wordt gekocht door liefhebbers die hechten aan luxe en comfort. Dankzij de inbreng van Lancia appeleert deze Amerikaan iets meer aan de Europese smaak, maar het blijft een Amerikaan.

Lancia Thema

Dan rest alleen nog het probleem: wat is een toepasselijke fotolocatie? Een chique landgoed bleek nog voordat een eerste foto was gemaakt totaal ongepast. De brutaal ogende Thema heeft meer van een indringer dan van een landheer. De Thema is absoluut geen elegante of chique auto. De zijruiten en boos kijkende koplampen staan in schril contrast tot de enorme grille, grote wielen en gigantische achtersteven. Dit is een auto die respect afdwingt.

Ook buitenstaanders hebben maar één, universele reactie op de Thema: "wat een maffia-bak!". Sorry Lancia, we hebben het geprobeerd. Alle andere automedia hadden het bij het rechte eind, de Thema kan niet onbevooroordeeld getest worden. Na vroom werk op een neutrale locatie kreeg onze huisfotograaf daar op de allerlaatste dag toch nog zijn zin. Vooruit, één clichéplaatje dan.

Lancia Thema

Conclusie

Een Lancia Thema onbevooroordeeld testen is ongeveer even lastig als een persoonlijk gesprek voeren met een lingeriemodel. Het uiterlijk leidt af. Bovendien: bij beide gaat het om het uiterlijk, het is zinloos om dat te negeren.

Puur rationeel beschouwd is de Lancia Thema een uiterst comfortabele, snelle en relatief zuinige auto (diesel). Ten opzichte van de kolossale buitenmaten, valt de binnenruimte tegen. De prijs is ronduit scherp te noemen voor een auto van deze omvang en met deze uitrusting.

Waar het uiteindelijk om gaat bij de Lancia Thema is het uiterlijk. Ondanks de Italiaanse merknaam, is dit overduidelijk een Amerikaan die imponeert zoals alleen een Amerikaanse auto dat kan. De associatie met de maffia maakt dat alleen maar interessanter, want deze auto wordt gekocht om op te vallen en indruk te maken. De uitdaging van Lancia Nederland bleek een onmogelijke, de Thema is niet op neutrale gronden te testen; daar heeft de auto veel te veel karakter voor!

plus
  • Nette prijs
  • Uiterst comfortabel
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
min
  • Testauto niet vrij van rammeltjes
  • Harde rand aan achterzijde voorstoel
  • Gezien de omvang, matige binnenruimte