Saab 9-5 sedan
Voor alle fans
Saab heeft een moeilijke periode achter de rug. Dat begon met het jarenlang herkauwen van bestaande modellen. Op basis van bestaande auto's werden allerlei varianten gemaakt, maar een echt nieuwe Saab liet (te) lang op zich wachten. Onder een nieuwe eigenaar kreeg Saab eindelijk de kans om geheel nieuwe modellen te ontwikkelen en de 9-5 is daarvan het eerste resultaat.
Nog veel belangrijker dan dat: de nieuwe 9-5 is een echte Saab en geen auto die overduidelijk is ontwikkeld op basis van andere producten van hetzelfde moederbedrijf. Zoals het hoort bij een Saab is de vormgeving onderscheidend, maar zeker niet extravagant. De auto heeft een unieke charme die alleen kan komen van een Zweedse vormgever. In vergelijking met een Volvo is de Saab 9-5 meer hightech en nog eigenzinniger.
Interieur
Saab benadrukt graag dat het een historie heeft als vliegtuigbouwer en dat is overduidelijk in de nieuwe 9-5. Net als Saabs uit het (verre) verleden is het interieur nadrukkelijk om de bestuurder heen gebouwd.
Ten opzichte van de vorige modellen telt de cabine veel minder knoppen, wat de nieuwkomer een stuk overzichtelijker maakt. De belangrijkste functies worden voortaan veilig vanaf het stuurwiel bediend. Een aanraakgevoelig beeldscherm neemt de bediening van veel andere functies over. Dit beeldscherm verdient trouwens een speciale vermelding, want de graphics van de diverse dialogen zijn zeer fraai vormgegeven.
Ook heel prettig is het "head-up display": essentiële informatie, zoals de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem, worden tegen de voorruit geprojecteerd. Op die manier lijkt het alsof de informatie zweeft in het landschap, precies in het blikveld van de bestuurder. Een display tussen de traditionele snelheidsmeter en toerenteller geeft informatie over onder andere het verbruik. Een camera leest verkeersborden en toont de geldende maximumsnelheid in ditzelfde display.
Zoals gebruikelijk onderscheidt Saab zich door sublieme stoelen, de 9-5 is daarop geen uitzondering. De zit achter het stuur is zo voortreffelijk dat menigeen alleen daarom al voor een Saab zou kiezen! Bovendien biedt de 9-5 niet alleen voorin alle ruimte, ook achterin biedt de auto uitzonderlijk veel hoofd- en beenruimte. Dat gaat overigens niet ten koste van de bagageruimte, ook die is meer dan royaal bemeten.
Diesel
Onder de noemer "right sizing" is de nieuwe generatie Saabs niet voorzien van overbemeten motoren, maar van motoren die maximaal vermogen uit een minimale inhoud halen. Op die manier wil het merk goede prestaties combineren met een beschaafd verbruik.
De testauto is voorzien van een 2.0 liter dieselmotor die goed is voor 160 pk / 350 Nm. Voor de gelegenheid is deze gekoppeld aan een zestraps automaat. Met deze lichtste motor biedt de 9-5 absoluut niet de grandeur die de folder wil doen geloven. De krachtbron is duidelijk hoorbaar; het schakelen van de automaat is iets merkbaar.
De "2.0 TiD" levert geen continue overvloed van vermogen, zoals veel andere auto's in dit segment wel bieden. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt schakelt de automaat terug, maakt de motor veel toeren en pas dan volgen de prestaties die horen bij een auto van dit kaliber. Zodra de gewenste snelheid is bereikt, kiest de automaat direct een hogere versnelling om brandstof te kunnen sparen.
Dit karakter is zeker geen nadeel, maar slechts een keuze van Saab. Het maakt de 9-5 niet tot een uitdagend snelle auto, maar geeft juist veel rust. Bovendien maakt dit karakter het eenvoudig om zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave. Volgens Saab legt de "9-5 2.0 TiD Vector automaat" 14.6 kilometer af op een liter dieselolie; tijdens de test werd dat zelfs 15.4 km.
Weggedrag
Afhankelijk van de motor is de 9-5 voorzien van een aangepaste wielophanging. Het is daarom belangrijk om bij het maken van een proefrit te vragen om een auto in de gewenste uitvoering en geen genoegen te nemen met een "soortgelijke" variant; een andere motor betekent ook een ander weggedrag.
Het hier gereden instapmodel voelt ook als een instapmodel. Het onderstel is niet bijzonder straf afgeveerd, waardoor de besturing en wegligging niet meer dan een voldoende scoren. Bij een noodstop is zelfs enige stuurmanskunst vereist om de auto in een rechte lijn te houden.
De "2.0 TiD" is niet bedoeld als rijdersauto, maar voorals als een luxe reisauto om in alle comfort lange afstanden mee af te leggen. Dat doet de auto goed en efficiënt. Bovendien geeft ook dit basismodel dankzij de bijzondere presentatie toch het gevoel met een bijzondere auto onderweg te zijn.
Conclusie
Is de Saab 9-5 alleen bedoeld voor de grote schare trouwe Saab-fans of heeft de auto meer in huis? De fans worden zeker niet teleurgesteld. De nieuwe 9-5 is een echte Saab dankzij de eigenzinnige vormgeving en slimme ergonomische vindingen. Verwacht echter geen uitdagende rijdersauto. Zeker het hier gereden basismodel met dieselmotor is bedoeld als een comfortabele, rustgevende reisauto.
Zal de nieuwe 9-5 ook kopers verleiden die tot nu toe een ander merk reden? Zeker! Wie een Duitse auto te steriel vindt, een Italiaanse te extravagant en een Japanse te saai, zal zich helemaal thuisvoelen in deze Zweedse reislimousine. Bovendien is dat gevoel ook voor het verstand te verantwoorden. De 9-5 biedt bovengemiddeld veel ruimte, levert verdienstelijke prestaties bij een beschaafd verbruik en heeft een al even beschaafd prijskaartje. De fanclub accepteert nieuwe inschrijvingen...
- Nette prijs
- Zeer ruim (ook achterin!)
- Onderscheidende vormgeving
- Mag stiller
- Niet zo verfijnd als concurrenten