Kia Sorento (2015 - 2020)
Kia in het groot
Een andere filosofie, dat is wat de nieuwe Sorento vooral biedt. De eerste generatie was een echte SUV, ofwel Sports Utility Vehicle. Zo'n auto heeft het uiterlijk van een terreinwagen, maar de luxe van een personenauto. Deze derde generatie is meer een "crossover" waarbij de nadruk nog meer ligt op gebruik op de openbare weg.
Zo is de nieuwe Sorento minder hoog dan voorheen en ligt de nadruk meer op de lengte. Het lijnenspel en de accenten rondom de zijruiten benadrukken die vorm. Recht van voren gezien is de Sorento niet stoer, maar vooral agressief en daadkrachtig (de vormgevers hebben zich naar eigen zeggen laten inspireren door het gezicht van een wolf).
Ten opzichte van de vorige Sorento is deze nieuwe generatie flink gegroeid. De totale lengte bedraagt nu 4 meter 78 en daarmee is deze Kia in omvang vergelijkbaar met grote jongens zoals de Volkswagen Touareg.
Ruimte
Ook binnenin is de nieuwe Sorento meer luxe-auto en minder terreinauto. De zit is veel minder hoog dan in andere SUVs en (mede) omdat de motorkap niet zichtbaar is vanaf de bestuurdersstoel, ontbreekt het gevoel om een machtige auto te rijden. De Sorento is overduidelijk groot, maar de bestuurder voelt lastig aan hoe groot de auto precies is. Ook na enkele dagen rijden bleef een onzeker gevoel en waren de camera's rondom tijdens het parkeren eerder een noodzaak dan een luxe.
De ruimte voor- en achterin laat niets te wensen over. De achterbank is bovendien verschuifbaar, om afhankelijk van de situatie te kunnen kiezen voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte. Die bagageruimte is zo groot, dat er wegwijzers in geplaatst zouden moeten worden om niet te verdwalen.
In Nederland wordt de Sorento standaard geleverd met een opklapbare derde zitrij. In vergelijking met andere zevenzitters is de ruimte achterin de Sorento opmerkelijk goed. Zelfs zeven volwassenen passen, met enige goede wil, in de Sorento. Bovendien resteert dan nog steeds een daadwerkelijk bruikbare bagageruimte.
Premium?
De Sorento dankt zijn succes sinds jaar en dag aan het feit dat alle andere auto's in dit segment afkomstig zijn van zogenaamde "premium" merken. De Sorento is de enige auto van deze omvang die puur wordt gekozen om de ruimte en praktische mogelijkheden. De prijs ligt daarom veel lager terwijl de functionaliteit gelijk is.
Dat wil echter niet zeggen dat de Sorento een "eenvoudige" auto is. Ten opzichte van de vorige generatie is de bouwkwaliteit wederom flink vooruit gegaan. Wel jammer is het gebruik van hard kunststof op het dashboard met daarin kunstmatige stiknaden, alsof het hier leder betreft; daar trapt geen mens in.
De opzet van het dashboard is logisch en overzichtelijk. Een fraai detail is de lijn die van de deurhendels onder de voorruit door als een grote boog om het dashboard loopt.
Omdat de Sorento het topmodel van Kia is, is de auto voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die het merk in huis heeft. Denk daarbij aan dodehoekdetectie, adaptieve cruise-control (automatisch afstand houden, ook als het andere verkeer versnelt of vertraagt), adaptief grootlicht (automatisch deels uitschakelen voor tegenliggers) en een camera die verkeersborden leest.
In de Sorento debuteert een nieuw audio-, communicatie- en navigatiesysteem met 8 inch beeldscherm. Dit functioneert prima, maar onderscheidt zich op geen enkele manier van de massa. Bovendien is het door Infinity verzorgde "premium sound system" van matige kwaliteit (weinig vermogen en geen rijk geluidsbeeld).
Weggedrag
Dat de Sorento meer "crossover" en minder "SUV" is geworden, is vooral merkbaar in het weggedrag. De Sorento is weliswaar merkbaar groot en breed, maar voelt absoluut niet zwaarlijvig.
Zeker wanneer wordt gekozen voor de variant met 19 inch velgen (en automaat) is de besturing direct en zelfs levendig. Dankzij de geringe hoogte helt de Sorento nauwelijks over in de bocht. Qua weggedrag kan de Sorento zich probleemloos meten met concurrenten van premium-merken.
De Sorento beschikt standaard over voorwielaandrijving. Optioneel is vierwielaandrijving leverbaar. De bodemvrijheid is echter beperkt en de standaard gemonteerde banden zijn niet bedoeld voor terreinrijden. De enige hulp bij terreinrijden is een knop om de vierwielaandrijving permanent in te schakelen. In het terrein zijn met name de geringe in- en uitloophoeken, samen met de beperkte bodemvrijheid, de beperkende factoren.
Motoren
De Sorento wordt geproduceerd met twee dieselmotoren en een benzinemotor. Alleen de 2.2 liter diesel komt naar Nederland. Omdat de Nederlandse belastingwetgeving is gebaseerd op de CO2-uitstoot, zouden de andere motoren de Sorento buitenproportioneel kostbaar maken.
Bovendien is de "2.2 CRDi" een verdienstelijke krachtbron die van alle markten thuis is! Al bij een laag toerental (1.750 rpm) is het volledige koppel van 441 Nm beschikbaar en dat vertaalt zich in een heerlijke reserve, ongeacht het toerental. Wanneer juist meer wordt gevraagd komt de Sorento dankzij het vermogen van 200 pk altijd kwiek uit de startblokken.
Daarbij is het wel zaak om voorzichtig om te springen met het koppelingspedaal: de koppeling grijpt vroeg en zeer direct aan. Zoals mag worden verwacht van een moderne auto, is de Sorento voorzien van een schakelindicator en een prima functionerend stop/start-systeem. Wanneer (uiterst) kalm wordt gereden is het fabrieksverbruik van 5.7 liter per 100 km goed te benaderen (testverbruik: 6 liter per 100 km).
De Sorento is ook leverbaar met een zestraps automaat en deze verbruikt in de praktijk iedere 100 km een liter brandstof meer dan de handbak. Daar staat tegenover dat de automaat beter past bij het karakter van de auto. De automaat schakelt vrijwel onmerkbaar en bezorgt de Sorento het grootse gevoel dat hoort bij een auto als deze.
Conclusie
De Sorento heeft sinds de introductie van de eerste generatie in 2002 altijd een bijzondere plaats ingenomen op de markt. De meeste SUVs van deze omvang worden geleverd door zogenaamde "premium"-merken. Die auto's worden veelal gekocht om een statement naar de buitenwereld te maken. De Kia Sorento wordt puur gekozen om de functionaliteit.
De derde generatie van de Sorento is weliswaar lager, maar dankzij de toegenomen lengte en breedte nog ruimer. Bovendien zorgt de beperkte hoogte voor een sterk verbeterd weggedrag. De uitrusting is modern, maar niet vernieuwend. Ook deze grootste Kia is daarmee een even rationele keuze als de andere modellen, terwijl de Sorento ook overtuigt als topmodel.
- Prima weggedrag
- Ruim en praktisch
- Concurrerende prijs
- Fors verbruik (automaat)
- Nauwelijks terreinwaardig