BMW X5 (2014 - 2018)
Nieuwe (ge)tijden
"Het is gewoon een BMW, maar dan groter" lijkt kort door de bocht, maar is in feite het mooist mogelijke compliment aan de makers. Immers, vanwege het hoge zwaartepunt en het hoge gewicht is het een hele uitdaging om een SUV even goed te laten rijden als een traditionele auto. Toch was het juist de X5 die er voor het eerst in slaagde om de rijeigenschappen van een luxe BMW te combineren met de ruimte van een SUV.
Voor deze derde generatie van de X5 was die uitdaging groter dan ooit, want in de tussentijd zijn de rijeigenschappen van de andere BMW's sterk verbeterd. Daarom bestaat de oplossing dit keer niet alleen uit een uitgekiend onderstel, maar ook uit de nodige elektronica.
Standaard is de nieuwe X5 ronduit zacht geveerd. In de regel hebben auto's als deze een zeer indirecte besturing, zodat de chauffeur niet wordt uitgedaagd tot snel bochtenwerk. De X5 heeft juist een zeer directe besturing en al bij de eerste bocht valt daarom op dat de auto zeer sterk overhelt. Een fractie later is merkbaar dat de auto in feite goed in balans is en dat de banden zich meer dan vastberaden in het asfalt vastbijten.
Ook bij hard remmen of accelereren duikt het koetswerk nadrukkelijk in de veren. De X5 is van oudsher vooral succesvol in Amerika en het weggedrag is overduidelijk aan de smaak van die markt aangepast. Met een druk op de knop kan het karakter worden aangepast. Door te kiezen voor de sportieve modus geeft de besturing meer "feedback" en heeft de bestuurder meer gevoel met het mechaniek. Ondanks een gewichtsreductie van 90 kg voelt de X5 ongeacht de gekozen modus zwaarlijvig.
Motoren
Voor deze test is gereden met de "xDrive 30d"; een 3.0 liter zescilinder diesel die goed is voor 258 pk / 560 Nm. De versnellingsbakverhoudingen van de standaard gemonteerde achttraps automaat zijn zo gekozen, dat het toerental zeer laag blijft. Op de snelweg ligt de naald van de toerenteller vaak lui bij de 1.100 toeren per minuut en dat geeft rust in het interieur.
Omdat het maximale koppel al bij 1.500 toeren per minuut beschikbaar is, is een voorzichtige beweging van de rechtervoet voldoende voor instant acceleratie. Alleen dan klinkt heel even een machtig geluid dat het midden houdt tussen een sportwagen en een vrachtwagen, waarna de rust terugkeert. Ongeacht de snelheid is altijd een enorme reserve beschikbaar en ook dat draagt er aan bij dat de X5 een superieur gevoel geeft.
Net als het stuurgedrag, is ook het motorkarakter met een druk op de knop aan te passen. Standaard is de X5 3.0 diesel sterk en machtig, maar niet agressief. In de sport-modus komt daar de nodige gretigheid bij en is deze kolos minstens zo spannend als een traditionele BMW.
Verbruik
Omdat de "X5 30d" zo snel en stil is, is het lastig om kalm te rijden. Bovendien houdt de auto nauwelijks in bij gas loslaten. Om brandstof te besparen kiest de automaat bij het loslaten van het gaspedaal voor neutraal, zodat de auto moeiteloos doorrolt. Dit is slechts één van de vele brandstofbesparende maatregelen. Een forse gewichtsreductie, een stop/start-systeem en een "eco pro"-modus moeten het verbruik verder terugdringen.
Ondanks alle goedbedoelde voorzieningen is het verbruik in de praktijk hoog. Zelfs wanneer uiterst kalm wordt gereden en de snelheid zelden boven de 100 km/u komt, is het door BMW beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 16 onhaalbaar. Op lange afstanden en met een lage snelheid is 1 op 13 het best mogelijke.
Op het instapmodel na zijn alle uitvoeringen van de X5 voorzien van "xDrive" vierwielaandrijving. Dit maakt de X5 echter niet tot een terreinauto. De bodemvrijheid is daarvoor te gering, de in- en uitloophoeken te klein en de standaard gemonteerde banden ongeschikt. Behalve afdaalhulp heeft de X5 bovendien geen off-road techniek aan boord. xDrive is daarom puur een techniek om het motorvermogen onder alle omstandigheden veilig en optimaal om te kunnen zetten in prestaties. Bovendien mag de X5 mede dankzij xDrive aanhangers tot 3.500 kg trekken.
Uiterlijk
Tegenover de grootste prestaties, staat een bescheiden uiterlijk. De nieuwe BMW X5 is op een paar centimeter na even groot als de vorige generatie. Toch oogt de nieuwe generatie beduidend minder groot. De neus is niet stomp, maar iets puntig. De vlakken zijn niet bol, maar bijna hol. De blik van de koplampen is niet agressief, maar vastberaden. Het zijn deze, en nog vele andere kleine details, waardoor de nieuwe X5 een veel bescheidener uitstraling heeft dan voorheen.
Een bijkomend voordeel is dat de stroomlijn is verbeterd en dat draagt bij aan een lager verbruik en hogere mate van comfort (minder windgeruis).
Ruimte
Ondanks de minimale groei is de binnenruimte toegenomen. Als vanouds zitten de bestuurder en bijrijder welhaast op een troon en kijken ze vanaf grote hoogte op het overige verkeer neer. De X5 behoort tot de allergrootste auto's in zijn soort en gezeten op de bestuurdersstoel lijken zelfs de meeste andere SUV's (Sports Utility Vehicles) aandoenlijke autootjes. Wie graag het gevoel heeft een grote, machtige machine te besturen zal zich helemaal in zijn element voelen in de X5.
Niet alleen voorin, maar ook achterin biedt de X5 zeeën van ruimte. Volwassenen zitten hier ook op langere afstanden prima en mede daarom is achterin een aparte klimaatregeling beschikbaar.
Optioneel is de X5 uit te voeren als zevenzitter. De extra stoeltjes zijn eenvoudig uit de laadvloer van de bagageruimte te klappen, maar bieden alleen voldoende ruimte voor kleine kinderen. Bovendien vraagt het een lastige klim om de derde zitrij te bereiken. De bagageruimte is met 650 liter (met opgeklapte achterbank 1.870 liter) in absolute zin enorm, maar in vergelijking met de concurrentie niet meer dan gemiddeld. De achterklep bestaat uit twee delen, waarvan het bovenste elektrisch bedienbaar is.
Uitrusting
Uiteraard is de nieuwe X5 voorzien van de nieuwste techniek die BMW in huis heeft. Een bijzondere voorziening is de "Traffic Jam Assistant" waarmee de X5 automatisch file rijdt. Naast alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen is de X5 leverbaar met "Night Vision"; een nachtcamera die bovendien mensen en dieren herkent en markeert. Optioneel is een camera die verkeersborden leest, maar deze zit er in de praktijk zo vaak naast dat dit onbruikbaar is. Een echte aanrader is "head up display". Deze projecteert essentiële informatie tegen de voorruit zodat dit in het blikveld van de bestuurder verschijnt.
Zoals bij iedere BMW staat het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem genaamd "iDrive" centraal. In de X5 is het echter aan een extra groot en breed beeldscherm gekoppeld, dat voor meer overzicht zorgt tijdens het gebruik van de navigatiefunctie. iDrive kan ook verbinding maken met Internet en zal op die manier altijd bij de tijd blijven.
Conclusie
Groter, sneller, luxueuzer en toch bescheidener dan voorheen. Zo kan de nieuwe BMW X5 het beste worden samengevat. Ondanks het feit dat ook de nieuwe X5 een zeer grote auto is, is de vormgeving ingetogen en is de uitstraling beschaafder. De motoren zijn nog sterker en de prestaties nog beter dan voorheen, maar tegelijkertijd is het verbruik minder hoog.
Meer dan voorheen ligt de nadruk op comfort. Het onderstel is voor BMW-begrippen ongekend zacht en vraagt enige gewenning. De binnenruimte is enorm en desgewenst is de X5 leverbaar als zevenzitter. De uitrusting is modern en biedt alles wat van een moderne reisauto mag worden verwacht. Daarmee zijn veel bezwaren tegen de X5 weggenomen, terwijl de kwaliteiten alleen maar zijn versterkt.
- Ruim
- Prima prestaties
- Uiterst comfortabel
- Hoog verbruik
- Verkeersbordherkenning maakt veel fouten
- Opdringerige klank standaard audiosysteem