Publicatiedatum: 19 september 2018
Jeep Cherokee
Autotest

Jeep Cherokee

Italiaanse indiaan

Autotest - Duitse degelijkheid. Japans vernuft. Zwitsers precisiewerk. Allemaal bekend. Maar wat hebben de Amerikaanse en Italiaanse industrie precies te bieden? En wat als ze samenwerken? Een tastbaar bewijs van zo'n samenwerking is de Jeep Cherokee. En voor modeljaar 2019 is die samenwerking nog een stap verder gegaan.

Eerst een stap terug in de tijd. Tot 2014 was de Jeep Cherokee een op-en-top Amerikaanse auto met Amerikaanse vormgeving, Amerikaanse motoren gericht op de Amerikaanse markt. Toen Fiat en Chrysler één bedrijf werden, gingen ook zustermerken Alfa Romeo en Jeep mee in die samenwerking. En dat bood weer kansen om een Jeep te ontwikkelen die was gericht op de wereldmarkt in plaats van alleen de Amerikaanse markt.

Jeep Cherokee

Nog steeds zorgden de Amerikanen voor de vormgeving en het basisontwerp, maar de Italianen zorgden voor een Europees afwerkingsniveau en Europese rijeigenschappen. De conclusie van het testverslag van de Cherokee uit 2014 luidde daarom: "niet beter of slechter dan andere SUV's, maar dankzij het Jeep-label wel een interessantere beleving". Een goed begin, maar Jeep wilde meer. Daarom is de Cherokee voor modeljaar 2019 verbeterd.

En dat begint met het uiterlijk. In iedere Jeep is in de basis nog het oermodel uit 1943 herkenbaar, maar voor de laatste Cherokee was Jeep wel erg "creatief" geweest met de interpretatie. Voor velen was de stap te groot en daarom heeft Jeep voor modeljaar 2019 voor een iets tammere uitstraling gekozen. Wat Autozine betreft een vooruitgang, want het nieuwe uiterlijk heeft een betere balans tussen heden en verleden. De liggende, scherpe koplampen maken de Cherokee modern. De grille met grote lamellen en de hoekige wielkasten zijn juist onmiskenbare hints naar het verleden. Ook de achterzijde is geheel opnieuw ontworpen en geeft de Cherokee een hoogwaardigere ("premium") uitstraling.

Jeep Cherokee

Ruimte en uitrusting

Om de Cherokee daadwerkelijk beter te maken, is de uitrusting rijker en moderner geworden. Zo biedt de Cherokee meer actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo waarschuwt de Cherokee voor gevaar voor, achter en in de dodehoek. Die waarschuwingen bestaan uit akoestische en optische signalen, korte remingrepen en uiteindelijk het op scherp zetten van de remmen om een noodstop makkelijker te maken. Bovendien kan de Cherokee zelf een veilige afstand bewaren tot de voorligger, ook in de file. Het infotainment-systeem kreeg een groter beeldscherm (nu 8.4 inch) en biedt ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto.

Op het gebied van ergonomie doet Jeep dingen vaak anders dan andere merken. Soms is dat omdat dit een echte terreinauto is (denk aan toepassing makkelijk afwasbare materialen en extra handgrepen), soms als hint naar de modellen uit het verleden. Daarbij telt de Cherokee niet minder dan zes "verrassingen": op diverse plaatsen zijn hints naar het oermodel verstopt in de vorm van afbeeldingen, vormgeving en wat dies meer zij. Dat zijn misschien kleine dingen, maar bij een merk waar het imago een grote rol speelt, maakt dit echt een verschil. Het geeft de auto een persoonlijkheid, een verleden en een "familiegevoel".

Jeep Cherokee
Jeep Cherokee

Wat ook is gebleven, is de royale binnenruimte. De Cherokee oogt groot, heeft een hoge instap en de bestuurder kijkt uit over een grote motorkap. Wie graag het gevoel heeft een grote en machtige machine te besturen, hoeft niet verder te kijken: als het om beleving gaat, is de Cherokee de nummer 1 in zijn segment.

Rijeigenschappen

Ook als het gaat om de rijeigenschappen biedt de Cherokee meer belevenis dan andere SUV's. De besturing is indirect en er zijn veel stuuromwentelingen nodig om een bocht te maken, waardoor de Cherokee nog groter en machtiger voelt dan hij eigenlijk is.

„De grote aantrekkingskracht blijft het imago: de Jeep Cherokee biedt meer persoonlijkheid, meer emotie en meer beleving“

Het onderstel moest niet alleen comfort bieden in de stad en stabiliteit op de snelweg, maar moest ook nog eens terreinwaardig zijn. Voor modeljaar 2019 is het onderstel aangepast om een nog beter compromis te kunnen bieden tussen al deze eisen. Het resultaat is ruim voldoende comfort in de stad en in het terrein. Vanwege de toepassing van extra elektronica geeft de besturing echter een weinig vertrouwenwekkend gevoel, waardoor soms langzamer of voorzichtiger wordt gereden dan strikt noodzakelijk. De remmen daarentegen zijn uiterst capabel en weten deze zware SUV (2.290 kg!) met wonderlijk gemak en grote precisie exact op de gewenste plek tot stilstand te brengen.

Jeep Cherokee

Hoe terreinwaardig de Cherokee is, hangt af van de gekozen aandrijving. De Cherokee is er met tweewielaandrijving, standaard vierwielaandrijving (achterwielen springen bij wanneer de voorwielen grip verliezen), geavanceerde vierwielaandrijving (elektronica maakt terreinrijden makkelijker) en vierwielaandrijving voor intensief gebruik (mechaniek plus elektronica). De testauto was voorzien van standaard vierwielaandrijving inclusief modder, zand en sneeuw modi ("Selec-Terrain") voor extra grip in het terrein. Hiermee wist de Jeep zich prima te redden in licht en middelzwaar terrein. Het waren tijdens de test de banden en niet de aandrijving die uiteindelijk voor een beperking zorgden.

Prestaties en verbruik

Voor modeljaar 2019 is de Cherokee voorzien van nieuwe motoren en overbrengingen. Dit is deels om meer comfort te bieden en deels om te voldoen aan de nieuwe uitstootnormen ("Euro6d-TEMP"). Geheel nieuw is de 2.0 liter benzinemotor met 272 pk / 400 Nm. Voor deze test is gereden met de even nieuwe 2.2 liter dieselmotor, afkomstig van Fiat. Deze levert 195 pk / 450 Nm en dat is 25 pk en 100 Nm (!) meer dan de vorige dieselmotor. Echter, de co2-uitstoot ligt zo'n 20 gram per kilometer hoger dan bij even sterke motoren van andere merken en dat betekent in Nederland heel veel extra aanschafbelasting.

Jeep Cherokee

Het vermogen wordt op de voor- en achterwielen overgebracht via een 9-traps automaat. Alhoewel de automaat steeds op de juiste momenten schakelt, lijkt het alsof de motor stelselmatig te hoog in de toeren wordt gehouden. Een blik op de toerenteller leert dat het toerental dan slechts 2.000 tpm bedraagt, maar het klinkt alsof de motor veel harder werkt. Een comfort of eco modus zou dan een oplossing bieden, maar in plaats daarvan biedt de Cherokee alleen een normale en een sport-stand (waarin het toerental nog hoger is). Samen met enige windruis van de A-stijl biedt de Cherokee op de snelweg daarom niet het comfort dat verwacht mag worden van een auto in deze prijsklasse.

Daarbij heeft de zelfontbrander enige tijd nodig om vermogen op te bouwen. Wanneer plankgas wordt gegeven, duurt het even voordat het beloofde vermogen beschikbaar is en de acceleratie wordt ingezet. In het terrein zijn de prestaties van diezelfde dieselmotor juist uitstekend. Terwijl een tussensprintje op de verharde weg de nodige inspanning kost, beklimt de Cherokee steile hellingen alsof het verkeersdrempeltjes zijn. Dit is immers een Jeep en geen doorsnee SUV.

Jeep Cherokee

Conclusie

Toen Jeep in 2014 de eerste Italiaans-Amerikaanse Cherokee introduceerde was het oordeel: "niet beter dan andere SUV's, wel leuker". Na de facelift voor modeljaar 2019 is dat oordeel niet gewijzigd. Nog steeds zijn er weinig rationele redenen om de Cherokee te verkiezen boven de concurrentie. De enige reden is, met enige goede wil, de grote verscheidenheid aan motoren en aandrijvingen. Het sterkste punt van de Cherokee is tevens het zwakste: vanwege de terreinwaardigheid is de Cherokee duurder in aanschaf (co2 belasting!) en gebruik dan modieuze SUV's die er alleen stoer uitzien maar niets klaarspelen in het terrein.

Dankzij alle aanpassingen weet de Cherokee zijn positie in de markt wel te behouden, zowel in Amerika als daarbuiten. Vanaf modeljaar 2019 biedt de Cherokee meer actieve veiligheidsvoorzieningen en alle connectiviteit die van een moderne auto mogen worden verwacht. De grote aantrekkingskracht blijft het imago: de Jeep Cherokee biedt meer persoonlijkheid, meer emotie en meer beleving. En dat kan alleen wanneer de Amerikanen en de Italianen samenwerken.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Hoge zit, machtig gevoel
  • Ook vaardig in het terrein
min
  • Hoge co2-uitstoot en dus hoge co2-belasting
  • 2.2 liter dieselmotor te nadrukkelijk hoorbaar