Jaguar XF (2007 - 2015)
Nieuwe dieselmotor voor Jaguar XF
Het vermogen van de 2.2 liter viercilinder dieselmotor bedraagt 190 pk en het koppel komt uit op 450 Nm. Daarmee wordt de 100 km/u binnen 8,5 seconden bereikt en ligt de topsnelheid op 225 km/u. Toch weet de nieuwe dieselmotor de uitstoot te beperken tot 149 gram CO2 per kilometer en blijft het verbruik beperkt tot 5,4 l/100 km. Dit is mede te danken aan de geringe weerstand van de zuigers en de vloeistofgekoelde turbocompressor die de efficiëntie verbeteren.
De Jaguar XF met de 2.2 liter dieselmotor is de eerste Jaguar die wordt uitgerust met het "Intelligent Stop/Start-systeem". Het systeem stopt de motor binnen 300 milliseconden nadat de auto tot stilstand is gekomen. Hiermee wordt volgens de fabrikant een besparing in brandstof en uitstoot bereikt van vijf tot zeven procent. De bestuurder hoeft zelf geen actie te ondernemen; het motormanagementsysteem analyseert voortdurend een groot aantal gegevens om te beoordelen wanneer de motor veilig kan worden uitgeschakeld. Het starten komt voor rekening van een Tandem Solenoid Starter, die wordt gevoed door een secundaire accu. Het rempedaal loslaten is voor de motor het signaal om weer te starten.
De nieuwe dieselmotor is gekoppeld aan een nieuwe automatische transmissie van ZF met acht overbrengingen. Deze transmissie schakelt in 200 milliseconden. De bestuurder houdt via schakelpeddels desgewenst de maximale controle over het schakelgedrag van de transmissie. Door lichtgewicht materialen toe te passen, is de nieuwe transmissie niet zwaarder geworden dan het voorgaande model met zes overbrengingen.
De 2.2 liter viercilinder vervangt in de loop van dit jaar de huidige 211 pk sterke uitvoering van de 3.0 liter zescilinder diesel. De overige twee varianten van deze motoren blijven in het programma, naast de 5.0 liter V8 benzinevarianten.