Jaguar C-XF
Jaguar toont C-XF
De C-XF is ontwikkeld door hetzelfde designteam dat verantwoordelijk was voor de XK die in 2005 werd gepresenteerd. Dit team, onder leiding van Ian Callum, Design Director, en Julian Thomson, Head of Advanced Design, tekende met de C-XF voor een auto die de toon zet voor een nieuwe generatie Jaguars.
"De C-XF en de Jaguar-saloons van de toekomst waarvan hij de voorbode is geeft de definitieve designrichting aan die Jaguar heeft gekozen", zegt Bibiana Boerio, Managing Director van Jaguar Cars. "Toen we de nieuwe XK introduceerden, deden we de belofte dat Jaguar een productgeorïenteerde transformatie zou gaan doormaken dat de nieuwe Jaguars mooi zouden zijn, dat ze een glamoureuze uitstraling zouden hebben en dat ze emoties zouden losmaken. Met de XK losten we die belofte in en de C-XF bewijst dat diezelfde waarden ook in de toekomstige Jaguars zijn verankerd".
Om de C-XF het sportieve profiel te geven dat bij elke Jaguar hoort, maar tegelijkertijd te garanderen dat de auto een volwaardige saloon zou worden, moest het designteam een optimaal efficient ontwerp maken; de huid van de auto moest zo strak mogelijk over het chassis worden gespannen. Dat dwong het team er toe om een vorm te creeren die, zoals Ian Callum het omschrijft, "de absolute definitie is van atletisch" de vorm van een op prestaties gerichte sportsaloon die tegelijkertijd praktisch is in het dagelijkse gebruik en vier personen in alle comfort kan vervoeren.
Design Director Ian Callum omschrijft het interieur van de C-XF concept car als een van de meest opwindende interieurs die Jaguar ooit heeft gemaakt. De nadruk ligt meer op sportief maatwerk dan op luxueuze verwennerij en dat wordt het beste geïl;llustreerd door de lichtgewicht, bijna op sportkuipstoelen gelijkende voorstoelen. Ze zijn bekleed met semi-aniline leder, leder dat is voorzien van een licht gepigmenteerde beschermlaag waardoor het gegarandeerd kleurecht is, maar zijn zachtheid heeft behouden. De zetels zijn gevormd als sportstoelen, maar bieden een ongeevenaard comfort dankzij een dik beklede lendensteun met ventilatieopeningen. De twee achterpassagiers hebben elk hun eigen kuipstoel.
Zodra de motor tot leven komt, flitst een blauwe lichtstraal vanuit het midden van het instrumentenpaneel rond het interieur om vervolgens de achterstoelen te omlijsten. Dankzij een elektroluminescent lichtpaneel in de dakhemel baadt het interieur in een zachtblauw licht, waardoor een sfeervol ruimtegevoel ontstaat. Aan de buitenkant van de auto verraadt een blauwe lichtflits die uit de grille komt dat de motor tot leven is gewekt.
De auto wordt aangedreven door een verbeterde versie van Jaguars 4.2 liter V8 Supercharged-motor. In de C-XF produceert deze krachtbron meer dan 420 pk en een koppel van 500 Nm, dat vrijkomt bij zeer lage toerentallen. Als de C-XF een serieproductievoertuig was, dan kon hij een elektronisch begrensde topsnelheid halen van 250 km/u. Zonder snelheidsbegrenzer is de C-XF in staat om een topsnelheid van rond de 290 km/u te behalen.