28 oktober 2020
Jaguar E-Pace

Jaguar E-Pace

Jaguar E-PACE vernieuwd voor modeljaar 2021

Autozine
28 oktober 2020 | De Jaguar E-PACE is vernieuwd voor modeljaar 2021. De E-PACE krijgt een vernieuwd in- en exterieur, het nieuwste Pivi Pro-infotainmentsysteem, een nieuwe voertuigarchitectuur en keuze uit diverse aandrijflijnen waaronder een Plug-in Hybride aandrijflijn. Levering start medio februari 2021 en medio maart voor de PHEV.
AutoCoach

De aandrijflijn van de nieuwe Jaguar E-PACE P300e PHEV combineert de 147 kW (200 pk) sterke 1,5-liter driecilinder Ingenium-benzinemotor met een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor op de achteras (Electric Rear Axle Drive, ERAD). Daarmee is het in theorie mogelijk om 55 kilometer emissievrij in de volledig elektrische modus te rijden. De gecombineerde CO2-emissie bedraagt 44 g/km en het gecombineerde verbruik 2,0 l/100 km (WLTP).

Jaguar E-Pace

De wijzigingen aan de voorzijde omvatten een nieuw vormgegeven luchtopening met een opvallende lamel onder in de bumper. Een nieuw diamantvormig gaasdesign voor de grille is geïnspireerd op het klassieke Jaguar-logo en is eigentijds afgewerkt in Noble Chrome. De nieuwe ventilatieopeningen in de voorschermen zijn voorzien van de 'leaper', het iconische Jaguar-beeldmerk.

Nieuwe LED-koplampen zijn voorzien van dagrijverlichting (DRL) in de vorm van een dubbele J. Optioneel is DRL leverbaar met Pixel LED-techniek voor een hogere resolutie en helderder licht. De functie Adaptive Driving Beam scant de weg voor de Jaguar en past het grootlicht aan door bepaalde LED-segmenten uit of juist in te schakelen om tegenliggers niet te verblinden en om verkeersborden uit te lichten en reflecties te voorkomen. LED-techniek is standaard voor de S-versies, terwijl de Premium LED-koplampen met Auto High Beam Assist tot de uitrusting van de SE en HSE behoren. De techniek omvat een voorwaarts gerichte camera om te schakelen tussen groot- en dimlicht om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Op de uitvoeringen S, SE en HSE zijn sequentiële richtingaanwijzers achter standaard, op de SE en HSE zijn ook vóór de richtingaanwijzers sequentieel.

De lagere achterbumper is voorzien van nieuwe inzetten van gaaswerk tussen de in de vormgeving geïntegreerde uitlaten bij de versies met viercilinder benzinemotor. Alle andere versies hebben ranke horizontale lamellen als afwerking. De full-LED-achterlichten zijn geïnspireerd op die van de volledig elektrische Jaguar I-PACE en voorzien van een gestileerde chicane als verwijzing naar de geavanceerde technologie en het moderne design.

De sportieve R-Dynamic-uitvoering heeft een aantal kenmerkende designelementen die het sportieve karakter accentueren. Alle versies zijn overigens leverbaar met het optionele Black Exterior Pack, dat de E-PACE een dynamischer uiterlijk geeft, met specifieke elementen in Narvick Black.

Het 11,4-inch HD touchscreen is geïntegreerd in het midden van het dashboard en biedt toegang tot het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem. Het scherm van gebogen glas is chemisch gehard en voorzien van twee coatings: de ene voorkomt spiegelen en de andere is bestand tegen vingerafdrukken. In het op de bestuurder gerichte interieur is de grotere bergruimte die zich voor de nieuwe Drive Selector bevindt, gemakkelijker toegankelijk. De ruimte bevat nu ook een draadloos 15-watt laadpunt voor mobiele apparaten. De nieuwe Drive Selector is breder en lager van vorm. De bovenzijde is afgewerkt met stiksel dat doet denken aan dat van een cricketbal, het onderste, metalen deel is zorgvuldig vormgegeven om prettig aan te voelen in het gebruik.

De aandacht voor materialen komt ook tot uiting in de metalen accenten op de speakers en de ventilatieopeningen. Die benadrukken, samen met elementen als de metalen draaiknoppen, het karakter van het interieur. Het nieuwe stuur, eveneens geïnspireerd op dat van de Jaguar I-PACE, biedt plaats aan metalen schakelpeddels en aan knoppen die onzichtbaar zijn totdat ze worden verlicht.

De extra aandacht voor detail is ook te zien aan de in reliëf aangebrachte 'leaper' in de hoofdsteunen, terwijl labels met het opschrift 'Est. 1935 Jaguar Coventry' aan de bekleding verwijzen naar het erfgoed en de rijke historie van het merk. Andere details zijn de Jaguar-print in het centrale bergvakje en dat voor de Drive Selector.

De nieuwe E-PACE is gebaseerd op Jaguars Premium Transvers Architecture, dat is ontworpen en ontwikkeld voor de nieuwste geëlektrificeerde aandrijflijnen, zoals de nieuwe driecilinder P300e PHEV-aandrijflijn en de viercilinder Ingenium diesel- en benzinemotoren van de nieuwste generatie, die zijn voorzien van Mild Hybrid-techniek (MHEV).

Het motorengamma: Diesel

  • 120 kW (163 pk) 2,0-liter viercilinder turbo, handbediende zesversnellingsbak, voorwielaandrijving
  • 120 kW (163 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 150 kW (204 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving

Benzine

  • 118 kW (160 pk) MHEV 1,5-liter driecilinder turbo, 8-trapsautomaat, voorwielaandrijving
  • 147 kW (200 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 184 kW (250 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 221 kW (300 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 227 kW (309 pk) PHEV 1,5-liter driecilinder turbo, 8-trapsautomaat, vierwielaandrijving

De 1,5-liter driecilinder benzinemotor is het nieuwste lid van de modulaire, flexibele Ingenium-motorenfamilie en is leverbaar in zowel de Mild Hybride als de Plug-in Hybride E-PACE. Het uitlaatspruitstuk is in de aluminium cilinderkop geïntegreerd, waardoor de motor snel op bedrijfstemperatuur komt. Daarbij is de afstand tussen de uitlaatkleppen in de motor en het turbinewiel van de turbo kort, zodat die laatste snel reageert op gas geven.

De aandrijflijn in de P300e Plug-in Hybride bevat behalve de 147 kW (200 pk) sterke 1,5-liter driecilinder turbomotor ook een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor op de achteras (Electric Rear Axle Drive, ERAD). De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur is mogelijk in 6,5 seconden. De gecombineerde CO2-emissie bedraagt 44 g/km en het gecombineerde verbruik 2,0 l/100 km (WLTP). De compacte ERAD wordt gevoed door een 15 kWh lithium-ion-accu die in de vloer is geïntegreerd. Als de accu volledig is opgeladen, bedraagt de puur elektrische actieradius van de Plug-in Hybride in theorie 55 kilometer.

In zowel de driecilinder benzinemotor als de viercilinder benzine- en dieselmotoren gebruikt het MHEV-systeem een Belt Integrated Starter Motor (BiSG) om de energie die normaliter verloren gaat bij gas loslaten en remmen, te regenereren en op te slaan in een 48-volt lithium-ion-accu die is gemonteerd onder de vloer van de bagageruimte. Die energie wordt benut om de motor te ondersteunen tijdens acceleratie en zorgt dat het start-stopsysteem soepel en direct reageert. Met de Mild Hybride-techniek laat de nieuwe 118 kW (160 pk) 1,5-liter driecilinder Ingenium turbobenzinemotor (alleen met voorwielaandrijving) in theorie een CO2-emissie van 181 g/km en een verbruik van 8,0 l/100 km noteren.

De 120 kW (163 pk) sterke MHEV 2,0-liter viercilinder turbodiesel levert een koppel van 380 Nm en laat een theoretische CO2-emissie van 167 g/km en een verbruik van 6,4 l/100 km noteren. Voor de 150 kW (204 pk) sterke MHEV 2,0-liter viercilinder turbodiesel zijn de cijfers 430 Nm, 169 g/km en 6,4 l/100 km. De acceleratie van 0-100 km/uur vergt 8,4 seconden. Er is ook een 120 kW (163 pk) 2,0-liter viercilinder turbodiesel zonder Mild Hybride-techniek. Die is voorzien van een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Daarvan bedraagt de CO2-emissie 158 g/km en het verbruik 6,0 l/100 km.

De 2,0-liter viercilinder Ingenium-benzinemotor is er in drie vermogensvarianten, alle met Mild Hybride-techniek. De versie met 147 kW (200 pk) vermogen levert 320 Nm trekkracht en sprint vanuit stilstand in 8,5 seconden naar 100 km/uur. De versie met 184 kW (250 pk) vermogen levert 365 Nm koppel en legt dezelfde sprint af in 7,5 seconden. De topversie van de benzinemotoren is de versie met 221 kW (300 pk). Deze is alleen in de E-PACE 300 Sport leverbaar en levert 400 Nm koppel en sprint in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/uur.

Ingrijpende aanpassingen aan de carrosseriestructuur van de nieuwe E-PACE beloven meer dynamiek, comfort en gebruiksgemak. Deze nieuwe Premium Transverse Architecture omvat motorsteunen, die ook bijdragen aan snellere reacties op het gaspedaal. De nieuwe voertuigarchitectuur zorgt ook voor een hogere stijfheid van de bevestigingspunten van de voorwielophanging. Dat zorgt weer voor meer rijcomfort.

De meeste versies van de nieuwe E-PACE zijn uitgerust met Jaguars vierwielaandrijving. De driecilinderversies zijn gekoppeld aan een 8-trapsautomaat, de viercilinders aan een 9-trapsautomaat. De overbrengingsverhoudingen sluiten nauw op elkaar aan voor directe respons. Handmatige bediening is mogelijk via de metalen schakelpeddels aan het stuurwiel. Een handmatig te bedienen zesversnellingsbak is standaard bij de voorwielaangedreven 120 kW (163 pk) sterke 2,0-liter turbodiesel.

De vierwielaandrijving in de E-PACE maakt gebruik van 'Standard Driveline'-technologie van de tweede generatie, die het motorkoppel automatisch verdeelt over de voor- en achterwielen, zodat de tractie altijd maximaal is. Voor het eerst is Standard Driveline voorzien van Driveline Disconnect-technologie. Bij constante rijsnelheid ontkoppelt het systeem de aandrijving naar de achterwielen, zodat de auto dan alleen op de voorwielen wordt aangedreven. Dat helpt het verbruik te reduceren. Exclusief voor de 300 SPORT-versie is Jaguars Active Driveline vierwielaandrijving van de tweede generatie, die superieure aandrijving op alle wielen biedt met de voor Jaguar kenmerkende dynamiek.

Net als Standard Driveline kan ook Active Driveline vierwielaandrijving het motorkoppel verdelen over de voor- en achterwielen. Als extra zijn er in de achteras twee onafhankelijke en elektronisch aangestuurde natteplaatkoppelingen, die het beschikbare koppel binnen 0,1 seconde verdelen over de achterwielen onderling, van 0 tot 100 % per wiel.

Alle versies van de E-PACE zijn uitgerust met Jaguar Drive Control, met de modi Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow (versies met voorwielaandrijving) en Dynamic. De bestuurder kan die handmatig selecteren op basis van de omstandigheden op de weg. Dat doet hij via een tuimelschakelaar naast de nieuwe Drive Selector en daarmee worden de instellingen aangepast van de besturing, de transmissie, het gaspedaal en (indien aanwezig) de Adaptive Damping.

Het nieuwe Adaptive Surface Response, dat in de vierwielaangedreven versies de Rain-Ice-Snow-modus van de voorwielaangedreven versies vervangt, monitort de omstandigheden op de route en bepaalt elke tiende van een seconde de meest geschikte van de drie instellingen en reageert binnen een halve seconde.

De nieuwe E-PACE is ook voorzien van Jaguars Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0), die een breed scala nieuwe technologieën ondersteunt om ervoor te zorgen dat de auto altijd up-to-date en verbonden is. Pivi Pro is standaard in de uitvoeringen S, SE en HSE. De nieuwste Pivi Pro-infotainmenttechnologie is toegankelijk via de nieuwe, gebogen glazen 11,4-inch HD touchscreen. Die belooft meer helderheid (het scherm is drie keer zo helder en 48 % groter dan het vorige scherm) en de vereenvoudigde menustructuur belooft bestuurders de mogelijkheid om tot 90% van alle gebruikelijke taken te zien of te activeren in twee tikken of minder vanaf het beginscherm.

Om een vrijwel directe start mogelijk te maken, heeft Pivi Pro een eigen energiebron, navigatie is dus beschikbaar zodra de bestuurder heeft plaatsgenomen achter het stuur. Geïntegreerde apps als Spotify, Deezer en TuneIn zijn volledig functioneel, zelfs zonder de smartphone. Andere verbonden diensten zijn Google en Microsoft Outlook agenda-integratie zodat de bestuurder via het handsfree-systeem zijn planning kan bekijken en zelfs aan vergaderingen kan deelnemen.

De connectiviteit van Pivo Pro is mogelijk via de nieuwste dual-sim-technologie met twee LTE-modems. Daarmee kan het systeem meerdere functies tegelijk uitvoeren, zoals media streamen en SOTA-updates downloaden, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. De state-of-the-art connectiviteitstechnologie beperkt het aantal onderbrekingen door zwakke dekking tot een minimum doordat het continu de netwerkprovider met het sterkste signaal kiest.

SOTA-connectiviteit maakt het mogelijk dat gebruikers software-updates kunnen downloaden en installeren zonder dat ze daarvoor naar de Jaguar-dealer moeten gaan. Updates worden op de achtergrond gedownload en de klant ontvangt een waarschuwing met een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. Voor updates waarvoor de auto moet worden uitgeschakeld, kan de klant een geschikte tijd inplannen voor de installatie ervan.

Als aanvulling op de centrale 11,4-inch touchscreen dient de nieuwste 12,3-inch HD Interactive Driver Display met verfraaide weergave en een lay-out die is aan te passen aan de persoonlijke voorkeur. Het scherm kan op volledige grootte de navigatie weergeven met instructies per afzonderlijke situatie, maar ook digitale meters, media, de contactenlijst en informatie over de infotainment. De Interactive Driver Display werkt samen met de TFT fullcolour Head-up Display van de nieuwste generatie.

Cabin Air Ionisation verbetert de luchtkwaliteit in het interieur met behulp van nanotechnologie, waarmee het systeem allergenen en onplezierige geuren verwijdert. Het systeem omvat PM2.5-filtratie dat ultrafijne deeltjes (inclusief PM2.5-partikels) afvangt om de gezondheid en het welzijn van de inzittenden te bevorderen. Cabin Air Ionisation is te activeren door de Purify-knop in de centrale touchscreen aan te klikken.

Voor meer gebruiksgemak is de Activity Key van de tweede generatie te gebruiken om de auto te ver- en ontgrendelen en te starten zonder dat de gebruikelijke sleutel in de auto aanwezig moet zijn. Het oplaadbare apparaatje is te dragen en te gebruiken als een horloge en de batterijduur is zeven dagen.

De nieuwe E-PACE is voor het eerst ook voorzien van Jaguars ClearSight binnenspiegeltechnologie. Die zorgt ervoor dat de bestuurder altijd een onbelemmerd zicht heeft op de situatie achter de auto. Een breedbeeldcamera in de achterzijde van de Jaguar levert beelden aan het hogeresolutiescherm in de randloze binnenspiegel, zodat het zicht van de bestuurder naar achter niet wordt belemmerd door achterpassagiers, slecht licht of regen op de achterruit.

De nieuwste 3D Surround Camera zorgt voor beelden met meer detail en diverse mogelijkheden voor real time weergave als de bestuurder de auto manoeuvreert. De keuze omvat Junction View (kruispunten), 3D Perspective View (driedimensionaal) en ClearSight Plan View (bovenaanzicht).

De Jaguar E-PACE 300 SPORT is leverbaar in alle carrosseriekleuren voor het E-PACE-gamma en is standaard uitgerust met 20-inch gepolijste lichtmetalen vijfspaakwielen met zwarte accenten, Black Exterior Pack en een elektrisch bedienbare vijfde deur. De dorpels zijn voorzien van verlichte panelen en de 300 SPORT heeft verder een Meridian-audioinstallatie, hemelbekleding in Ebony Suedecloth en R-Dynamic Taurus Sport-stoelen in de kleuren Ebony, Cloud of Deep Garnet. Verder is er de keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE en alle zijn ook leverbaar in R-Dynamic-specificatie. Voor alle uitvoeringen is het Black Exterior Pack een optie.

Op zoek naar een Jaguar E-Pace?
bynco heeft er 2 vanaf € 40.945,-

Jaguar E-Pace

Jaguar E-PACE als R-Dynamic Black EditJaguar E-PACE als R-Dynamic Black Edit
19 mei 2021
Jaguar E-PACE nu ook als Chequered FlagJaguar E-PACE nu ook als Chequered Flag
2 mei 2019
Kunstenaar geeft kijk op E-PACEKunstenaar geeft kijk op E-PACE
21 september 2017
Jaguar introduceert E-PACEJaguar introduceert E-PACE
14 juli 2017
 

Info

Test

Techniek

Prijs

Occasions

KM-kosten

Forum