Infiniti FX
Infiniti FX nu ook met dieselmotor
De dieselmotor V9X is in de basis weliswaar ontwikkeld voor gebruik binnen de Renault-Nissan Alliantie, toch zijn de door Infiniti gehanteerde specificaties duidelijk aangepast aan de eisen van het merk. Onder meer het motorblok, de krukas, het inlaatspruitstuk, het injectiesysteem, de uitlaatgasrecirculatie, de turbo, het carter en de katalysator zijn dan ook specifieke componenten van Infiniti. De V6 van de FX30d ziet er ook volstrekt anders uit dan de V9X in welke andere toepassing binnen de Alliantie dan ook.
Omwille van efficiëntie, trillingvrije loop en betrouwbaarheid heeft de V6 een blokhoek van 65 graden, waarbij de turbo tussen de cilinderbanken is ondergebracht. De cilinderkoppen zijn gemaakt van aluminium en het uit CGI vervaardigde blok zorgt voor de noodzakelijke stijfheid bij een laag gewicht. CGI is tot 75 procent stijver dan gietijzer en weegt 22 procent minder.
Een turbocompressor met variabele geometrie draagt bij aan het maximumvermogen van 175 kW (238 pk) bij 3.750 toeren per minuut. In potentie is een hoger vermogen mogelijk, maar de technici van Infiniti geven de voorkeur aan 15 kW minder ten gunste van een lage CO2-emissie en een gretige gasreactie over een breed toerenbereik. Het koppel van de V6 bedraagt 550 Nm bij 1.750 toeren per minuut.
Samen met de standaard aanwezige Adaptive Shift Control (ASC), automatische transmissie met zeven overbrengingen, levert de FX30d een topsnelheid van 212 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden.
De FX30d is de opmaat naar nog meer diesels van Infiniti. Er komt voor Europa ook een diesel van de EX Coupé Crossover en van de geheel nieuwe M-line sportsedan.