Infiniti FX
Oranje
"Dit is geen SUV", benadrukt een woordvoerder van Infiniti. "Gelieve geen foto's in de modder te maken". De FX is bedoeld als een "crossover": een mengvorm van sportwagen en terreinauto. En dat heeft een groot voordeel: dankzij de slanke lijnen van een sportwagen lijkt de FX niet zo lomp en overbemeten als andere auto's in dit segment.
Door de enorme wielen ziet de FX er gespierd uit. Omdat wielen maatgevend zijn voor een auto lijkt de FX minder groot. De koplampen zijn scherp en gedrongen, wat een atletische uitstraling geeft. Het is optisch bedrog, want giganten als de BMW X5, Hummer H3 of Land Rover Range Rover ogen weliswaar groter, maar zijn in feite kleiner.
Ruimte en uitrusting
Eenmaal achter het stuur wordt dat bevestigd: de Infiniti FX is een enorme auto! Sterker nog: dit is een onhandig grote auto. Iedere straat lijkt te smal, iedere tegenligger is een probleem. Vooral in de stad is de FX uiterst vermoeiend, omdat de bestuurder continu moet inschatten of de auto overal tussendoor kan. Een SUV wordt veelal gekocht om de hoge zit en de rust waarmee over het verkeer heen kan worden gekeken, maar bij deze Infiniti wordt dat teniet gedaan door de onpraktisch grote buitenmaten.
Mede daarom is de FX uitgerust met één van de meest effectieve parkeersystemen van dit moment: camera's rondom de auto die 360 graden zicht verschaffen ("Around View Monitor")! En dat is niet het enige wat de FX50S bijzonder maakt. Infiniti heeft alle denkbare luxe gebundeld in deze ene FX.
Enkele bijzonderheden: wanneer de voorstoelen (elektrisch) worden versteld, verandert de positie van stuurwiel en buitenspiegels automatisch mee om altijd optimaal zicht te hebben ("Active Driving Position"). De lak herstelt onder invloed van zonlicht automatisch kleine krasjes ("Scratch shield"). Dankzij lasergestuurde cruise-control houdt de FX automatisch afstand op de snelweg. Een echte tegenvaller is het Bose audiosysteem: dit klinkt vermoeiend en opdringerig en is meer stoorzender dan goed gezelschap onderweg.
De ruimte voorin is goed, maar niet overweldigend. De ruimte op de achterbank valt zelfs tegen voor een auto van deze omvang. Het interieur van de testauto is geheel in zwart uitgevoerd: van het dashboard tot het dak. Dat geeft het geborgen en exclusieve gevoel dat hoort bij een sportwagen, precies zoals Infiniti belooft. De afwerking is smetteloos en de gebruikte materialen steeds merkbaar van de hoogste kwaliteit. Onpraktisch of niet: de FX-rijder heeft iedere seconde van iedere rit het bevoorrechte gevoel met een bijzondere auto onderweg te zijn.
Weggedrag
De FX is niet uitgesproken hard geveerd, maar ook niet bijzonder zacht. Helaas zorgt dat niet voor een geslaagd compromis tussen beide. In plaats daarvan is de FX lastig aan te voelen en weet de bestuurder de eerste uren niet goed waartoe de auto in staat is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een BMW X5, die direct overtuigt. De grenzen van deze Infiniti moeten zeer voorzichtig worden afgetast, waarna de FX wel degelijk in staat blijkt te zijn tot bloedstollende bochtsnelheden en razendsnelle uitwijkmanoeuvres.
Ook de remmen weten in eerste instantie niet te overtuigen. Afhankelijk van de rijstijl reageren de remmen directer en/of zwaarder. Terwijl ditzelfde systeem in de G37 Coupé juist bijdraagt aan het goede gevoel met de auto, maakt het de bestuurder van de FX onzeker.
De afstemming van remmen en onderstel is als een groep getalenteerde musici die wel samenspeelt, maar geen harmonieus geheel vormt.
Topmodel
De geteste auto is de "50S" en dat is het absolute topmodel, niet alleen van de FX-lijn maar ook van het merk Infiniti. De "50" in de naam wijst op een machtige 5.0 liter V8 motor. Deze is gekoppeld aan een zeventraps automaat (die zich ook sequentieel laat schakelen met hendels achter het stuurwiel) en drijft alle vier de wielen aan.
Normaalgesproken worden alleen de achterwielen aangedreven om een puur gevoel in de besturing te geven. Wanneer nodig (terreinrijden / gladheid) assisteren ook de voorwielen (tot maximaal 50%).
De achtcilinder is een zogenaamde "hoogtoerige" motor. Dat betekent dat de FX bij lage toeren als een grote, goede lobbes met het verkeer mee komt. Dan is de FX stil en vooral heel comfortabel. Alleen valt op dat de automaat bij gas loslaten soms wat abrupt terugschakelt, waardoor de auto plotseling even inhoudt.
Wanneer de FX50S juist wordt geprovoceerd (toerental 6.800 rpm of hoger), is een vermogen van niet minder dan 390 pk / 500 Nm beschikbaar. Eenmaal op toeren staat deze sportieve SUV zo zeer op scherp dat de geringste beweging van de rechtervoet voldoende is om er met een machtige brul vandoor te schieten!
Het maakt niet uit hoe hard het gaat, er is altijd vermogen beschikbaar om er nog een flinke schep bovenop te doen. Bovendien rijdt de FX50S de concurrentie met het grootste gemak volledig zoek. Terreinauto of sportwagen, wat is FX ook is: dit is pure sensatie!
Conclusie
Krijgt de Infiniti FX50S groen licht of toch rood? Ook na een uitgebreide proefrit blijft dat twijfelachtig. De auto is zeker niet slecht, maar weet ook niet te overtuigen als topmodel van een luxemerk als Infiniti. Gezien het prijskaartje van de auto en het imago van Infiniti ligt de lat zeer hoog bij het beoordelen van deze FX.
Het lijkt alsof Infiniti te veel wilde en daarom klopt de FX50S steeds net niet. De FX presteert matig in het terrein, maar overtuigt ook niet volledig als sportwagen omdat de bestuurder gemengde signalen ontvangt en daardoor onzeker is over wat de auto precies kan. De prestaties zijn subliem, maar het bijbehorende hoge verbruik is nauwelijks acceptabel anno 2008. De FX is onhandig groot, maar biedt door de coupé-achtige lijnen toch slechts matige binnenruimte. Daarom blijft het eindoordeel een mooi, maar twijfelachtig oranje.
- Machtig gevoel
- Sensationeel snel
- Exclusieve verschijning
- Onhandelbaar groot
- Binnenruimte valt tegen
- Onevenwichtige afstemming tussen remmen, besturing en motor