Hyundai
Hyundai ontwikkelt Active Shift Control
Met ASC voegt Hyundai nieuwe besturingssoftware toe aan de Hybrid Control Unit (HCU) die, door de rotatiesnelheden van de elektromotor en transmissie uit te lijnen, de schakeltijden van de transmissie met 30 procent kan verminderen. De technologie zorgt voor soepeler schakelen, ondanks de snellere schakeltijden.
Conventionele hybridevoertuigen zijn voor een laag brandstofverbruik niet voorzien van koppelomvormers omdat deze energie verloren laten gaan. Bovendien zijn voor soepel schakelen langere schakeltijden noodzakelijk. Met ASC kan de elektromotor van de hybrideaandrijflijn de controle nemen over de versnellingen van de transmissie om de langere schakeltijden te beperken. De Hybrid Control Unit (HCU) bewaakt 500 keer per seconde de rotatiesnelheid van de transmissie met een sensor die in de elektromotor is geïnstalleerd. Daardoor kan de HCU de rotatiesnelheid snel synchroniseren met die van de motor.
Dankzij de snelle synchronisatie wordt de schakeltijd met 30 procent teruggebracht van 500m/s tot 350m/s. Behalve dat dit de acceleratie en het verbruik van de hybrideauto verbetert, heeft dit volgens Hyundai ook een positief effect op de levensduur van de transmissie door frictie tijdens het schakelen te verminderen.