Hyundai
Hyundai NEXO en IONIQ succesvol bij botsproeven
De Hyundai NEXO is de eerste in zijn soort die door het IIHS is getest. De NEXO ontving een zogeheten TOP SAFETY PICK+ award. Die wordt alleen toegekend als een auto op alle fronten weet te overtuigen, variërend van het energieabsorptievermogen van het chassis tot de bescherming van inzittenden en de werking van de assistentiesystemen. De NEXO viel in alle categorieën rijkelijk in de punten. Het standaard botspreventiesysteem kreeg zelfs de maximale score van het IIHS.
Hyundai heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid van de waterstoftanks in de NEXO. Die zijn bestand tegen de zwaarste crashes. En in het geval van een lekkage is de kans op brand of een explosie net zo gering als bij een tank voor fossiele brandstof. Op dit gebied is de waterstofauto NEXO net zo veilig als een auto met een conventionele aandrijflijn.
De resultaten bij de Amerikaanse crashtests komen niet als een verrassing. In oktober 2018 werd de NEXO door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP al bekroond met de maximale score van vijf sterren. Het model behaalde in alle categorieën de maximumscore. Euro NCAP beloonde de bescherming van bestuurder en passagiers met een score van 94 procent. Voor de bescherming van kinderen behaalde de NEXO een score van 87 procent en voor de bescherming van voetgangers een score van 67 procent. Voor de aanwezige assistentiesystemen liet de SUV een score van 80 procent noteren.
De vernieuwde Hyundai IONIQ, die sinds juli 2019 leverbaar is (IONIQ Electric vanaf september 2019), behoudt zijn vijfsterrennotering. Het Europese crashtestinstituut Euro NCAP testte het vernieuwde model en gaf wederom de topscore voor zowel de standaard en optionele veiligheidsuitrusting als de bescherming van volwassenen, kinderen en voetgangers. Dankzij de standaard en optionele veiligheidssystemen behoren de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in Hybrid én de IONIQ Electric tot de veiligste auto's in hun klasse. En dat niet alleen: het veiligheidsniveau van de Hyundai IONIQ is volgens Euro NCAP zelfs vergelijkbaar met dat van duurdere modellen uit hogere segmenten.
Op het gebied van passieve veiligheid profiteert de IONIQ van een uitzonderlijk stijve structuur voor chassis en carrosserie. Ultrasterke legeringen zorgen daarbij voor een hoog energieabsorptievermogen, net als bij de NEXO. Bij een impact worden inzittenden voorin en achterin beschermd door zeven airbags inclusief een knie-airbag voor de bestuurder.
Om de bestuurder te assisteren en ongevallen te (helpen) voorkomen, zijn de Hyundai NEXO en de IONIQ uitgerust met Hyundai SmartSense. Dit veiligheidspakket bestaat uit een reeks actieve rijhulpsystemen, waaronder:
- Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), dat voertuigen, voetgangers en fietsers herkent, waarschuwt als een aanrijding dreigt en automatisch remt om een aanrijding te (helpen) voorkomen.
- Lane Following Assist LFA), dat de auto in het midden van de rijstrook houdt bij snelheden tot 145 km/u, zowel op de snelweg als in de stad.
- Lane Keeping Assist (LKA), dat waarschuwt voor onveilige stuurmanoeuvres bij snelheden boven de 60 km/u en indien nodig corrigeert met een stuuringreep.
- Driver Attention Warning (DAW), dat waarschuwt als de bestuurder tekenen van vermoeidheid vertoont.
- Blind-spot Collision Warning (BCW), dat met een optisch signaal waarschuwt als een medeweggebruiker zich in de dodehoek bevindt.