9 april 2019
 

Hyundai

Hyundai lanceert modulair platform

Autozine
9 april 2019 | Hyundai lanceert een volledig nieuw platform. Het betreft een modulaire bodemplaat die als basis moet dienen voor verschillende (nieuwe) aandrijflijnen en veiligheidstechnologie├źn. De eerste Hyundai met het nieuwe, modulaire platform is de Sonata. Deze middenklasser komt later dit jaar op de Amerikaanse markt. Vanaf 2020 verschijnen in Europa de eerste Hyundai's met het nieuwe platform.
 

Het nieuwe modulaire Hyundai-platform van de derde generatie borduurt voort op de belangrijkste voordelen van het huidige platform dat in 2013 werd geïntroduceerd. Hierop zijn onder meer de Hyundai Tucson, KONA en i30 gebouwd, maar ook de batterij-elektrische KONA Electric en de waterstof-elektrisch aangedreven NEXO. Het nieuwe platform moet resulteren in meer efficiëntie bij de productie van een breed scala aan (elektrisch aangedreven) modellen.

Hyundai

In vergelijking met het huidige platform is de nieuwe modulaire bodemplaat nog lichter en flexibeler geconfigureerd. Het ontwerp zorgt bovendien voor een efficiëntere luchtstroom. Daarnaast belooft de constructie meer comfort en veiligheid. Ook zouden het brandstofverbruik en de rijprestaties van de nieuw te bouwen modellen er sterk door verbeteren.

Opvallend zijn de verbeteringen op het gebied van botsveiligheid. Dat komt vooral door het gebruik van staal, uit de eigen staalfabrieken van Hyundai, met zeer hoge treksterkte en de invoering van een structuur waarbij de botskrachten gelijkmatig worden verdeeld. Bij een botsing wordt de botsenergie maximaal geabsorbeerd.

De uitgebreide toepassing van onder hoge temperaturen geperst staal voorkomt de vervorming van de passagiersruimte bij een aanrijding. Om de veiligheid van de inzittenden verder te verhogen, bewegen de banden naar buiten tijdens een kleine botsing. Deze technologie zorgt ervoor dat het voertuig bij een aanrijding niet kan draaien en dat verkleint de kans op secundaire botsingen.

Door de zijdelingse stijfheid van de carrosserie aanzienlijk te verhogen en de bevestigingspunten van de stuurarmen dichter bij het midden van de voorwielen te plaatsen, is het rijgedrag verder verbeterd. Voor een forse reductie van geluid en trillingen zijn geluidsabsorberende systemen in trillingsgevoelige onderdelen toegevoegd.

Een nieuw innovatief systeem zorgt voor een efficiëntere luchtstroom. Dit claimt een positieve invloed op de stabiliteit van het voertuig. Die stabiliteit wordt verder verbeterd door zware materialen in het platform nog lager te plaatsen. Dit resulteert in een lager zwaartepunt en daardoor een betere wegligging. Dankzij een nog betere aerodynamica neemt de luchtweerstand verder af, wat leidt tot een lager brandstofverbruik en betere rijprestaties.