Hyundai NEXO
Hyundai NEXO legt zelfstandig 190 km af
In totaal namen vijf auto's deel aan de praktijkdemonstratie, waaronder drie voertuigen gebaseerd op de nieuwe generatie brandstofcelauto Hyundai NEXO die in maart in Korea in de verkoop gaat en in de zomer van 2018 ook in Nederland beschikbaar is. De twee andere auto's waren Hyundai's Genesis G80, eveneens uitgerust met Level 4-technologie. Alle voertuigen waren voorzien van 5G-netwerktechnologie om optimale connectiviteit onderweg te garanderen.
De praktijkdemonstratie ging van start in Seoul. De bestuurders van de auto's activeerden de autonome rijmodus door de knoppen 'CRUISE' en 'SET' op het stuurwiel ingedrukt te houden. Direct daarna begon de 190 kilometer lange reis naar Pyeongchang. Het wisselen van rijstrook, het uitvoeren van inhaalacties en zelfs het rijden door tolpoortjes: alles verliep probleemloos. De prototypes gingen op in de natuurlijke stroom van het verkeer.
Hoewel het uiterlijk van de gebruikte prototypes sterk lijkt op dat van de productiemodellen waarop ze zijn gebaseerd, zijn er toch enkele verschillen. Zo zijn alle auto's voorzien van diverse camera's, LIDARs (lasertechnologie) en sensoren om autonoom rijden mogelijk te maken.
De Hyundai NEXO krijgt een zogeheten Intelligent Personal Cockpit, waarin in totaal vijf nieuwe technologieën beschikbaar zijn voor inzittenden:
- Home Connect: maakt het mogelijk om onderweg verbinding te maken met een smart home. Passagiers kunnen camerabeelden live bekijken, de verlichting in- of uitschakelen, de deur op slot toen en zelfs de energiesystemen in huis bedienen. Hyundai wil deze home-to-car- en car-to-home-technologie respectievelijk in de eerste helft van 2018 en in 2019 invoeren in nieuwe auto's.
- Assistant Chat: hiermee kunnen gebruikers via een chat bot simpele spraakcommando's geven en antwoorden krijgen in de vorm van teksten of afbeeldingen.
- Wellness Care: maakt gebruik van twee sensoren (op het stuur en de stoel) die de hartslag van de bestuurder controleren op plotselinge veranderingen en het stressniveau monitoren. Bij veranderingen biedt het systeem toegang tot online visueel overleg met een arts. Of het schakelt een rustgevende afspeellijst in en dimt de verlichting van het interieur voor een meer rustgevende rijervaring. Er zijn ook therapeutische diensten beschikbaar, die naar wens in verbinding staan met een gezondheidsadviseur via een real-time videoverbinding.
- Noise-Away: deze technologie is gericht op het reduceren van interieurgeluiden.
- Mood Care: geeft met sfeerverlichting in de deuren een extra dimensie aan het beluisteren van muziek of wanneer Wellness Care is geactiveerd.
Al deze systemen zijn erop gericht om extra comfort te bieden aan de bestuurder en inzittenden wanneer de auto autonoom rijdt.
Hyundai werkt samen met Aurora Innovation aan het realiseren van 'mobiele vrijheid'. Het doel is om rond 2021 Level 4 autonoom rijdende Hyundai's gefaseerd commercieel in te zetten.