22 november 2023
Hyundai IONIQ 5
Nieuws

Hyundai IONIQ 5

Hyundai maakt specificaties IONIQ 5 N bekend

22 november 2023 - Hyundai heeft meer details bekendgemaakt over de IONIQ 5 N, het eerste elektrische model van Hyundai's sportlabel N. De IONIQ 5 N is gebaseerd op de 100% elektrische IONIQ 5 en combineert het unieke E-GMP-platform met de door Hyundai N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise.

Net als alle andere N-modellen van Hyundai (i20 N, i30 N, KONA N) voldoet ook de IONIQ 5 N aan de drie op de autosport geïnspireerde pijlers van Hyundai N: Corner Rascal (optimaal bochtengedrag), Racetrack Capability (geschikt voor het circuit) en Everyday Sports Car (sportauto voor dagelijks gebruik).

Hyundai IONIQ 5

Voor optimale "Corner Rascal"-prestaties zijn verbeteringen aangebracht aan de carrosseriestructuur, met 42 extra laspunten en 2,1 meter extra lijm. De constructie van de aandrijflijn is versterkt, terwijl de subframes voor en achter zijn geoptimaliseerd voor laterale stijfheid. De aandrijfassen, die Hyundai ook in het wereldkampioenschap rally (WRC) gebruikt, zijn zowel aan de voor- als achterzijde verder versterkt. 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met hoogwaardige 275/35 R21 Pirelli P-Zero-banden beloven verbeterde rijeigenschappen en grip op het circuit.

N-afgestemde remmen vormen het krachtigste remsysteem van Hyundai, met remschijven met een diameter van 400 mm vóór en monobloc-remklauwen met vier zuigers.

N Torque Distribution biedt een volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen en kan worden aangepast op elf niveaus. Het elektronische sperdifferentieel (e-LSD) op de achteras optimaliseert de bochtenprestaties en -controle. Extra wielsensoren en een groter dempingsvermogen met grotere demperafmetingen vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging. De zogenaamde N Drift Optimizer helpt de drifthoek te behouden door meerdere voertuigregelingen in evenwicht te brengen aan de hand van real-time input. De Torque Kick Drift-functie stelt de bestuurder in staat de kick-actie van een achterwielaangedreven auto met een verbrandingsmotor na te bootsen voor rijscenario's die een directere driftinitiatie vereisen.

De elektromotoren in de IONIQ 5 N draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren 478 kW (650 pk) met ingeschakelde "N Grin Boost". Een verbeterd systeem voor efficiënt warmtebeheer, met onder meer aangepaste koelsystemen voor de elektromotor en de batterij, maximaliseert de weerstand tegen prestatievermindering vóór en tijdens intensief circuitrijden. Een druk op de N Grin Boost-knop is voldoende om de acceleratie met een vermogenstoename gedurende tien seconden te maximaliseren.

Hyundai IONIQ 5

Afmetingen IONIQ 5 N

In vergelijking met de standaard IONIQ 5 is de IONIQ 5 N 20 mm lager, 50 mm breder aan de onderkant (om ruimte kunnen bieden aan bredere banden) en 80 mm langer vanwege de prominentere diffuser. Actieve luchtkleppen aan de voorzijde zorgen voor extra koeling, terwijl een spoilerlip onder de bumper de lage en sportieve uitstraling van de auto benadrukt. De nieuwe accentkleur Luminous Orange zorgt ervoor dat de IONIQ 5 N er extra circuitwaardig uitziet. In totaal zijn er tien carrosseriekleuren, waarvan twee exclusief voor Hyundai N: Performance Blue Matte en Performance Blue.

Voor de stroomlijn helpen de vleugelvormige N-achterspoiler, samen met de oranje gekleurde achterdiffuser en luchtuitlaat, om de luchtstroom te regelen aan de achterzijde. Deze elementen dragen bovendien bij aan een sportieve styling, net als het driehoekig N-only HMSL-remlicht in de spoiler. Prominent aanwezig op het nieuw ontworpen N-stuurwiel is het N-logo, geflankeerd door N-knoppen waarmee de gewenste rijmodus kan worden ingesteld en gerangschikt naar de voorkeur van de bestuurder.

Net als in de IONIQ 5 pasten de designers ook in de IONIQ 5 N duurzame materialen toe, waaronder recyclebaar paperette, Bio-PET-garen van suikerriet, garen van gerecyclede PET-flessen, Bio-TPO van suikerriet, milieuvriendelijk verwerkt leder en gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden.