Publicatiedatum: 12 september 2024
Hyundai INSTER
Vooruitblik

Hyundai INSTER

Verleiden tot elektrisch rijden

Vooruitblik - Hyundai wil verleiden tot elektrisch rijden. Dat deed het tot nu toe met middelgrote elektrische auto's met middelgrote prijzen. Nu wil Hyundai een grotere groep kopers verleiden met de kleine "INSTER". Zal dat lukken? Een eerste kennismaking met een prototype in een fotostudio geeft een eerste antwoord.

Oog in oog met het prototype van de INSTER valt iets bijzonders op: deze voordelige elektrische auto doet in diverse opzichten denken aan het topmodel van Hyundai, de Santa Fe! Beide modellen zijn namelijk van binnenuit ontworpen en daarom hebben beide auto's een hoekige basisvorm. En bij beide auto's is van de nood een deugd gemaakt, want de hoekige vorm is gebruikt om tot een stoere, solide en zelfverzekerde uitstraling te komen. Daarbij heeft de INSTER kenmerken van een elektrische Hyundai, zoals de blokjespatronen in de voor- en achterlichten.

Hyundai INSTER

In de fotostudio staat een gele INSTER ("Buttercream Yellow Pearl" in Hyundai-termen). Buiten de studio staan nog enkele exemplaren in het wit, grijs en zwart. In die kleuren is het met de verleiding gedaan en is de INSTER niet meer dan een aardig uitziende compacte auto. Niemand zal een grijze INSTER nakijken, terwijl de gele niets dan bewondering oogst.

Ruimte

Ook binnenin maakt de kleur een wereld van verschil. In het zwart of grijs is de INSTER een ruime en slimme auto. In de hier getoonde "Newtro Beige" met "Khaki Brown" stof is de INSTER juist als een knusse huiskamer op wielen. Dat is ook te danken aan de opzet, want voorin zijn geen twee gescheiden stoelen te vinden maar een "bankstel" met twee (individueel instelbare) zitplaatsen. De ruimte achterin is uitstekend voor een auto van deze omvang, want zelfs grote volwassenen zitten prima achterin de INSTER. Heel opmerkelijk: zelfs het achterportier is bovengemiddeld groot en dat maakt de instap naar achteren eenvoudiger. Ook met het optionele zonnedak is de hoofdruimte voor- en achterin prima.

Hyundai INSTER
Hyundai INSTER

Wat de INSTER ook bijzonder maakt, is de flexibiliteit van het interieur. Niet alleen de achterbank, maar ook de voorstoelen kunnen worden opgeklapt zodat in de auto kan worden geslapen. De portieren en de achterzijde van de voorstoelen zijn voorzien van bevestigingspunten waaraan diverse accessoires (tafeltje, fotolijstje, etc.) kunnen worden bevestigd.

„In een levendige kleur met een rijke aankleding is de INSTER een echte verleider, die behalve met het verstand ook het met hart wordt gekozen“

In plaats van een middentunnel heeft de INSTER een bekerhouder (incl. telefoonhouder) in het "bankstel". Omdat een traditionele middentunnel ontbreekt en omdat de deurvakken heel klein zijn, biedt de INSTER diverse bergvakken in het dashboard en een uitklapbaar haakje in het rechterportier.

Uitrusting

Omdat het voor Hyundai duurder is om veel verschillende versies aan te bieden, is zelfs de basis-uitvoering ("E-Motion") rijk uitgerust. Zo zijn een infotainment-systeem (DAB+ tuner, navigatie, Apple CarPlay / Android Auto), sleutelvrije toegang, airconditioning, cruise-control, elektrisch bediende parkeerrem en een digitaal instrumentarium standaard. Omdat de Europese Unie dat verplicht, zijn ook heel veel veiligheidsvoorzieningen standaard en Hyundai kennende zijn die zeer scherp afgesteld en straffen ze zelfs de kleinste slordigheid af. Zelfs een camera die op het gezicht van de bestuurder is gericht is standaard, dus wie ook maar even de andere kant opkijkt wordt gemaand voor zich te kijken.

Hyundai INSTER

Een hoogwaardig audiosysteem is niet leverbaar. De klank van het standaard audiosysteem is eenvoudig en daarom eerlijk.

Elektrische auto

De INSTER is ontworpen als elektrische auto en dat verklaart de enorme binnenruimte. Echter, omdat alle techniek in de neus is samengebracht, zit ook de laadaansluiting in de neus. Dat forceert de bestuurder welhaast tot vooruit inparkeren en dat zorgt voor een grotere draaicirkel en minder overzicht bij het uitparkeren.

De INSTER kan bij een publiek laadpunt opladen met een snelheid van maximaal 11 kW (tevens de maximale capaciteit van de meeste publieke laadpunten). Hyundai geeft nog geen maximale snelheid voor snelladen, maar meldt wel dat laden van 10 tot 80% bij een snellader onder ideale omstandigheden 30 minuten kost.

Hyundai INSTER

Afhankelijk van de gekozen versie (42 kWh of 49 kWh batterij) heeft de INSTER een actieradius van 305 of 355 km. En wat Autozine betreft is dat... veel te veel! Een elektrische auto wordt namelijk geladen wanneer deze parkeert en daarom wordt de accu zelden leeggereden. Zeker een auto in dit segment maakt maar weinig ritten van meer dan 300 km. Echter, een dergelijke grote accu maakt de INSTER altijd duurder in aanschaf en wegenbelasting (gewicht!). Hyundai richt zich daarom duidelijk op klanten die voor het eerst elektrisch gaan rijden en zich nog zorgen maken over het bereik.

Een leuke bonus: de topversie ("Evolve") is leverbaar met "Vehicle to load" (V2L) en kan daarom externe apparaten van stroom voorzien. Dat kan een woning zijn in geval van stroomuitval, maar logischer is het voeden van elektrische apparaten op een camping. Let op dat alleen vanaf het middelste uitrustingsniveau ("Pulse") een warmtepomp leverbaar is en dat zorgt in de winter voor een beduidend lager verbruik en dus groter bereik.

Hyundai INSTER

Rijeigenschappen

Over de prestaties, het verbruik of de rijeigenschappen doet Hyundai nog geen uitspraken. Het vermogen van 97 pk / 147 Nm doet vermoeden dat de prestaties gemiddeld zijn voor een elektrische auto en veel beter dan die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. De bestuurder kan met hendels achter het stuurwiel bepalen hoe sterk de INSTER inhoudt bij het loslaten van het stroompedaal en dus hoeveel energie wordt teruggewonnen. Door hier slim gebruik van te maken kan efficiënter worden gereden.

De INSTER is iets hoger dan een doorsnee hatchback, maar beduidend compacter dan een SUV. Om toch het grootse en machtige gevoel van een SUV te geven, is de zit relatief hoog en kijkt de bestuurder uit over de motorkap. Het stuurwiel is overgenomen van de IONIQ 5 en daarom net een maatje te groot, waardoor de INSTER eveneens iets groter voelt dat hij eigenlijk is. Voor een oordeel over de rijeigenschappen is het wachten tot de introductie van de INSTER. Naar verwachting worden halverwege oktober de prijzen bekend gemaakt en staat de INSTER net voor de jaarwisseling bij de dealer.

Hyundai INSTER

Conclusie

Kan de Hyundai INSTER een grote groep kopers verleiden tot elektrisch rijden? Dat ligt aan de prijs en de uitvoering. Op het moment van schrijven is de Nederlandse importeur nog steeds in onderhandeling met de fabriek over de prijzen. De kennismaking in de fotosessie leert dat de verleidelijkheid van de INSTER sterk afhankelijk is van de uitvoering. In het wit, grijs of zwart (met dito interieur) is de INSTER niet meer dan een aardig autootje dat het puur van de prijs en functionaliteit moet hebben. In een levendige kleur met een rijke aankleding is de INSTER een echte verleider, die behalve met het verstand ook het met hart wordt gekozen.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Geslaagde vormgeving
  • Rijke, volwassen uitrusting
min
  • Onbruikbaar kleine deurvakken
  • Onhandige locatie laadaansluiting
  • Alleen leverbaar met onnodig grote (dus dure) batterij