Honda Polar III
Honda neemt derde generatie voetgangerdummy in gebruik
De kans op ernstig letsel aan onderrug en bovenbenen is groot als voetgangers worden aangereden door hogere voertuigen, zoals SUV's en MPV's. Honda's nieuwe Polar III-voetgangerdummy geeft een getrouwere weergave van de botbreuken die zich in deze lichaamsgebieden voordoen. Dat is bereikt door de materialen voor en de vorm van de pop nauwkeurig in overeenstemming te brengen met de samenstelling en vorm van het menselijk lichaam. De eigenschappen van de dummy komen nu beter overeen met die van een mens. Samen met de bestaande evaluatiemogelijkheden voor letsel aan kniegewrichten en onderbenen, kunnen de risico's voor een voetganger bij een aanrijding nu beter ingeschat worden.
In 1998 ontwikkelde Honda een dummy die simuleerde hoe het lichaam van een voetganger reageert als die wordt aangereden door een auto. Het doel was om te bepalen welke delen van de carrosserie vooral voor letsel zorgen. Honda vergrootte de inspanningen om voetgangerletsel te beperken in 2000 toen het de Polar II ontwikkelde. Deze botsproefpop van de tweede generatie mat de mate van letsel in acht lichaamsgebieden, waaronder het hoofd en de nek.
Met de gegevens uit botsproeven en aanvullende computersimulaties kon Honda veiligheidsvoorzieningen ontwikkelen die de kans op hoofdletsel beperken bij voetgangers die aangereden worden door een voertuig. Deze voorzieningen, zoals een schokabsorberende motorkap en speciaal gevormde ruitenwissers, paste Honda al in 1998 toe op de Honda HR-V. Sindsdien breidt Honda het aantal modellen met deze veiligheidskenmerken steeds uit.