Ford S-MAX (2006 - 2015)
De vernieuwer vernieuwd
Verstokte vrijgezellen, trendsetters en modegoeroes kopen geen familiebusje. Ze rijden een Smart, een MINI of een spannende sportwagen maar zeker geen MPV. Zo'n "Multi Purpose Vehicle" is voor brave huisvaders met anderhalf kind en een hond. Toch kreeg Ford het voor elkaar de S-Max te verkopen aan een groep die zich tot nu toe tot geen enkele MPV aangetrokken voelde.
Het "geheim" van de S-Max is, dat deze spannend is vormgegeven zoals dat ook zou zijn gedaan met een bijzondere uitvoering van een traditionele auto. Bij de S-Max is dat echter letterlijk en figuurlijk op een grotere schaal. Juist die omvang maakt de S-Max anders en dat is precies waar de groep van vernieuwers naar zoekt: onderscheidend vermogen.
Facelift
Voor modeljaar 2010 heeft Ford dat nog eens dunnetjes overgedaan. De grille loopt voortaan verder naar beneden door en wordt geaccentueerd met een randje chroom. Ook de lijn rondom de zijruiten wordt extra aangezet met chroom. De achterpartij is geheel nieuw, waarbij de achterlichten voortaan LEDs gebruiken (deze vragen minder stroom en lichten sneller op dan traditionele lampen). De nieuwe koplampen met "dagrijverlichting" zijn erg Audi-wannabe; hier had Ford meer originaliteit mogen tonen.
In de praktijk is het vooral de uitvoering die de S-Max maakt of breekt. De juiste velgen en een bijzondere kleur maken de S-Max tot minstens zo'n spannende verschijning als de meer bekende lifestyle auto's.
Ruimte
De S-Max is afgeleid van de Galaxy, Fords luxe reisauto voor grote gezinnen. De S-Max heeft echter een lagere daklijn en een kortere overhang. Dat komt het uiterlijk ten goede, maar dit gaat ten koste van de binnenruimte. Voorin biedt de S-Max nog steeds meer ruimte dan vrijwel iedere conventionele personenauto. De voorstoelen zijn lekker groot en stevig. Ook achterin is de ruimte prima, maar niet zo overweldigend als in de Galaxy. Alhoewel de wielbasis van de Galaxy en S-Max gelijk is, staat de achterbank van de S-Max verder naar voren.
De S-Max wordt standaard geleverd als vijfpersoonsauto en is daarom voordeliger dan de Galaxy. Optioneel is een tweede achterbank leverbaar, maar de ruimte hierop is zo minimaal dat zelfs kleine kinderen er nauwelijks kunnen zitten. Beschouw de S-Max daarom als een extreem ruime vijfzitter.
Net als de Galaxy is de S-Max voorzien van vele gezinsvriendelijke voorzieningen: van een tweede binnenspiegel om de kinderen achterin in de gaten te houden tot een waar arsenaal aan bakjes en vakjes. Ook hiermee is de S-Max veel praktischer dan menig andere lifestyle auto.
Motoren
Het sterke punt is tegelijkertijd het zwakke punt van de S-Max: door de enorme omvang is de S-Max onpraktisch in de stad. Bovendien vereist een grote auto een grote en dus onzuinige motor. Ford kan weinig aan de omvang van de S-Max veranderen, maar voor modeljaar 2010 zijn wel nieuwe, zuinige motoren geïntroduceerd.
Voor deze test is gereden met de geheel nieuwe "2.0 SCTi EcoBoost" benzinemotor. Deze brengt het vermogen van 203 pk / 300 Nm via een al even nieuwe "Powershift" automatische versnellingsbak over op de voorwielen. De nieuwe krachtbron valt vanaf het eerste moment op door de fluisterstille en uiterst geraffineerde loop.
Ondanks het forse vermogen leent de 2.0 STCi zich het beste voor een kalme rijstijl. Wanneer harder wordt gereden, heeft de automatische versnellingsbak regelmatig bedenktijd nodig en worden commando's van de bestuurder storend traag opgevolgd. Nadat bijvoorbeeld sterk is afgeremd voor een scherpe bocht, kan de auto een fractie van een seconde stilvallen omdat de automaat bedenktijd nodig heeft. Zeker gezien de vooruitstrevende techniek met twee koppelingen zou dat niet mogen. Het probleem is op te lossen door zelf sequentieel te schakelen, maar daar koopt men geen automaat voor!
Verbruik
Geheel volgens de trend voorziet Ford de S-Max van een systeem om rem- en rolenergie te herwinnen ("recuperatie"). Met deze "gratis" energie wordt onder andere de elektrische stuurbekrachtiging aangedreven. Ondanks alle brandstofbesparende technieken, is in de praktijk nauwelijks een verbruik gunstiger dan 1 op 10 haalbaar.
Naast de nieuwe benzinemotor is een nieuwe 163 pk sterke 2.0 TDCi dieselmotor leverbaar. Deze is in vergelijking met de benzinemotor iets minder verfijnd, maar presteert gevoelsmatig beter en springt zuiniger met brandstof om. Zie de rijtest van de vernieuwde Galaxy voor meer details over deze motor.
Ongeacht de motorisering zijn de remmen van fenomenale kwaliteit. Deze ruim anderhalve ton wegende "bus" is exact, kaarsrecht en binnen een minimale afstand veilig tot stilstand te brengen.
Weggedrag
De aantrekkingskracht van de S-Max blijft niet beperkt tot uiterlijk vertoon. Dankzij de lagere bouw heeft de auto een lager zwaartepunt. Daarbij is de afstemming van het onderstel veel sportiever dan bij de Galaxy. De S-Max is voor een MPV zelfs ongekend stevig geveerd. De besturing is relatief direct en daardoor reageert de S-Max alerter dan andere auto's van deze omvang.
Het resultaat is dat deze "familiebus" ongekend veel rijplezier biedt. De ervaring is echter anders dan in een conventionele auto met een sportieve ondertoon. Door de enorme omvang en de iets hogere zitpositie geeft de S-Max een "groots" en machtig gevoel. Zeker wanneer hard wordt gereden op een bochtig parcours, komt de S-Max helemaal tot leven en is dit één van de weinige MPV's die daadwerkelijk rijplezier weet te bieden. Natuurlijk is de S-Max ook een comfortabele auto voor het hele gezin, maar het is vooral de bestuurder die iedere rit opnieuw volop geniet.
Conclusie
Fords idee om een MPV te veranderen in een lifestyle auto is gedurfd, maar het lef is de laatste jaren ruim beloond. Vanaf het eerste moment was de S-Max een groot succes en de verkoopprognoses zijn zelfs overtroffen! De S-Max is de eerste MPV die niet alleen wordt gekocht om de ruimte en de praktische mogelijkheden, maar ook om het onderscheidende uiterlijk en de bijzondere rijervaring.
Dankzij de facelift geldt dat anno 2010 nog steeds. Dankzij de lagere bouw en het sportief afgestemde onderstel rijdt de S-Max heel anders dan de auto waarvan hij is afgeleid (de Galaxy). Nieuwe technische vindingen maken de S-Max comfortabeler en veiliger. De "2.0 STCi" benzinemotor presteert goed, maar de bijbehorende automaat weet juist minder te overtuigen. De eveneens nieuwe 163 pk sterke "2.0 TDCi" dieselmotor is daadkrachtiger en verbruikt minder, daarom verdient die de voorkeur.
- Zeer ruim
- Onderscheidend uiterlijk
- Unieke rijervaring voor een MPV
- Powershift-automaat voelt bestuurder niet goed aan
- Beloofde lage verbruik 2.0 STCi motor moeilijk haalbaar