5 september 2019
 

Ford Puma

Ford onthult Puma Titanium X

Autozine
5 september 2019 | Ford trekt het doek van een extra luxe uitvoering van de nieuwe Puma. De chique versie van de compacte crossover van Ford beleeft volgende week zijn debuut tijdens de IAA in Frankfurt 2019. De nieuwe Puma Titanium X is de meest luxe variant van het gamma en zit vol functies die het comfort en het gemak naar een hoger niveau moeten brengen. De Puma Titanium X is standaard voorzien van technologie├źn zoals draadloos opladen van smartphones, een handsfree achterklep en een B&O audiosysteem. Hij onderscheidt zich daarnaast met een exclusieve afwerking van zowel het in- als exterieur.
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
 

De Puma Titanium X brengt luxe, comfort en gebruiksgemak in het segment van de compacte crossovers. Een voorbeeld van praktische luxe is de uitneembare en machine-wasbare stoelbekleding. Deze is voorzien van een geïntegreerd ritssysteem waarmee de bekleding eenvoudig met één hand kan worden verwijderd. Zo blijft het interieur van de Puma altijd fris. Een ander voordeel van deze stoelbekleding is dat Puma-eigenaren hun interieur naar eigen smaak kunnen personaliseren met verschillende designs en materialen.

Ford Puma

De elektrisch verstelbare voorstoelen van de Puma Titanium X zijn voorzien van een massagefunctie voor de lenden, die vermoeide spieren onderweg kunnen revitaliseren voor een extra ontspannende reis. Het systeem heeft drie luchtkussens en biedt keuze uit drie intensiteitsniveaus.

Het luxueuze interieur is voorzien van hoogwaardige materialen. Zo is het dashboard afgewerkt met hout-effect sierpanelen en zijn de deurpanelen bekleed met luxe stoffen.

Smartphones kunnen worden verbonden met het Ford SYNC 3 infotainmentsysteem terwijl ze draadloos opladen. Met Apple CarPlay en Android Auto halen Puma-rijders het maximale uit hun mobiele apparaten, die met stemcommando's zijn te bedienen. Het 575-watt sterke B&O audiosysteem met tien speakers belooft een indrukwekkende geluidservaring voor alle inzittenden. Een elektronische temperatuurregeling met twee zones, een regensensor en parkeersensoren achter zijn onder meer ook standaard.

Het exterieur van de Puma Titanium X onderscheidt zich onder meer met een in hoogglans zwart en chroom afgewerkte honingraatgrille en sideskirts. De uitgesproken wielkasten van de crossover zijn gevuld met inch tienspaaks lichtmetalen Pearl Gray-velgen. De buitenspiegels zijn voorzien van lampjes die in het donker de directe omgeving van de Puma verlichten.

Ford Puma

De nieuwe Ford Puma is één van de eerste Ford-modellen met mild hybride technologie. Die verlaagt niet alleen het brandstofverbruik, maar brengt ook de kenmerkende Ford rijdynamiek naar een hoger niveau. De EcoBoost Hybrid-technologie ondersteunt de 1.0 EcoBoost-benzinemotor met een 11,5 kW sterke, geïntegreerde starter/generator (Belt Integrated Starter Generator, BISG) die door de multiriem wordt aangedreven. De BISG regelt de terugwinning van de energie die normaliter verloren gaat bij remmen en vertragen en slaat die energie op in een luchtgekoelde 48-volt lithium-ionbatterij.

De Puma komt als EcoBoost Hybrid met een systeemvermogen van 125 of 155 pk. Het zelfregulerende mild hybride systeem gebruikt de opgeslagen elektriciteit enerzijds om de zuinige benzinemotor te ontlasten bij de acceleratie en anderzijds voor extra trekkracht tijdens krachtig accelereren bij lage toerentallen. In de normale modus kan het systeem het brandstofverbruik tot negen procent verlagen volgens de WLTP cyclus.

De nieuwe Ford Puma is later dit jaar bij de Nederlandse Ford dealers te bestellen. De prijzen en exacte specificaties van de line-up in Nederland worden op een later moment bekendgemaakt.